2026-08-29, 15:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Anmärkningsvärt att en sådan ung tjej redan fått för sig att det går hitta på att hon blev våldtagen. Hur har det ens funnit sin plats i hennes huvud.

Underskatta inte hur förslagna vissa unga tjejer kan vara, 15-åringar är helt uppenbart kapabla att hitta på såna här saker.

Här har du två fall som är rätt anmärkningsvärda.

(FB) Flicketös ville bli rik och falskanmälde våldtäkter
(FB) Hittade på våldtäkt sommaren 2006 - dömd till två månaders fängelse 2019
Citera
2026-08-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu pekar väl det hela åt att anklagelsen inte är sann?

Det finns andra fall där kvinnan tagit tillbaka sin anklagelse, här är ett exempel på detta.

Hon har kanske drabbats av dåligt samvete och har därför tagit tillbaka de falska anklagelserna? Du verkar i vanlig ordning ha svårt att greppa att kvinnor kan ljuga om sånt här.

Frågan är väl om du klarar av att hantera sanningen?

Av det lilla vi vet finns det inget som pekar åt något håll alls...

Detta är inte en kvinna, utan ett 15-årigt barn.

Det är ju sanningen jag efterfrågar.
Citera
2026-08-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Nej, så funkar det inte. Polisen utreder först. Därefter väcker åklagaren åtal, om bevisningen håller. Polis/åklagare kan inte börja utreda efter att åklagaren väckt åtal.

Ja, det vet jag. Men läs vad som står. Det hela låter minst sagt luddigt.
Citera
2026-08-29, 15:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Av det lilla vi vet finns det inget som pekar åt något håll alls...

Jodå, eftersom 15-åringen har tagit tillbaka anklagelserna.

Denna omständighet pekar åt ett visst håll.....

Citat:
Detta är inte en kvinna, utan ett 15-årigt barn.

Du menar alltså att en tonåring inte kan ljuga?

Det andra fallet jag nämnde i ett tidigare inlägg handlade dessutom inte om en kvinna utan om en 15-årig flicka som erkände att hon ljugit.

Tycker inte du att det är bra att människor erkänner att de har ljugit om de nu har gjort det?

Citat:
Det är ju sanningen jag efterfrågar.

Det går faktiskt att ifrågasätta.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-08-29 kl. 15:53. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-29, 15:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Nej, det finns ingen automatik i att åtala den som tar tillbaka en anklagelse. Det är t.ex. vanligt att offer för våld i nära relationer inte vill medverka vid utredningar och ändrar sig och tar tillbaka tidigare anklagelser. Det är knappast så att åklagare omedelbart åtalar sådana brottsoffer för falskanmälan, i vissa fall driver man till och med det ursprungliga målet vidare, trots att offret nu hävdar att det aldrig ägde rum (om man har tillräcklig annan bevisning, t.ex. dokumenterade skador). Samma sak kan observeras i brott som gäller organiserad brottslighet, där vittnen och offer skräms till tystnad. Inte heller här sker någon form av automatiskt åtal bara för att ett vittne eller brottsoffer inte längre vill kännas vid vad de tidigare hävdat och även här händer det att man fortsätter med åtalen trots att vittnen och målsäganden fallit ifrån.

Jag tror att man ganska lugnt kan utgå från att åklagaren har på fötter för att driva åtalet mot flickan. Vilket förstås inte är samma sak som att det är helt omöjligt att hon ljuger om att ha ljugit, men någon form av 50/50 är det knappast.
Hoppas du har rätt och att hon blir fälld. Jag ser hellre att hon får brottas med ett dåligt samvete och lära sig en läxa, än att hon lider av PTS efter våldtäkterna resten av livet.

Med automatik menar jag förstås att gubben blivit friad först. Om åtalet var byggt på flickans utsagor, ska hon helt enkelt åtalas i nuläget. Åklagaren måste göra det helt enkelt.
Citera
2026-08-29, 16:07
Medlem
Citat:
Jodå, eftersom 15-åringen har tagit tillbaka anklagelserna.

Denna omständighet pekar åt ett visst håll.....

Du menar alltså att en tonåring inte kan ljuga?

Tycker inte du att det är bra att människor erkänner att de har ljugit om de nu har gjort det?

Det går faktiskt att ifrågasätta.

Quick ljög om att han hade mördat folk.
Så denna flickan kan ju ljuga om att ha ljugit.
Vi vet inte. Så det är bra att åtal har väckts, så vi kanske får reda på hur det förhåller sig.

Jag opponerade mig mot att du kallade flickan för kvinna. Det är ingen kvinna, utan en 15-årig tjej. Tom. 3-åringar kan ljuga, så klart kan 15-åringar ljuga.

Jo, det är bra att folk erkänner om de har ljugit. Men i detta ärende vet vi ju inte vilken av flickans historier som är sann. Är det sant att hon har ljugit om våldtäkterna. Eller är våldtäkterna sanna och hon har ljugit om att hon har ljugit. Det är väl det som återstår att se.

Finns inget att ifrågasätta. Jag vill veta sanningen.
Citera
2026-08-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hoppas du har rätt och att hon blir fälld. Jag ser hellre att hon får brottas med ett dåligt samvete och lära sig en läxa, än att hon lider av PTS efter våldtäkterna resten av livet.

Med automatik menar jag förstås att gubben blivit friad först. Om åtalet var byggt på flickans utsagor, ska hon helt enkelt åtalas i nuläget. Åklagaren måste göra det helt enkelt.

Helt enig! Bättre om hon har ljugit om våldtäkterna. Än att de faktiskt har hänt. För vad är det i så fall för liv den stackars flickan har? Först utsättas för våldtäkter av en 50-åring när hon själv är under 15 år. Men känna sig tvungen (av någon orsak) att ta tillbaka de (korrekta) anklagelserna... Sedan själv bli åtalad för falsk angivelse... Vore ju ett fruktansvärt helvete för flickan! Så. Jag hoppas som du: att hon har ljugit om våldtäkterna. Fortsatt står ju något väldigt snett till hos flickan som gör på detta vis, men det vore ändå bättre. Och att hon även blir fälld och lär sig en läxa och slutar upp med detta beteende.

Exakt!
Citera
2026-08-29, 16:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Exakt. Sanningen behöver komma fram.

Ja, det hela är luddigt. Man undrar ju också vem som ljuger och om vad.

Ja vi vill alla veta vem som har ljugit i det aktuella fallet men om anklagelserna dras tillbaka så pekar väl det i en viss riktning som inte passar in i den förutbestämda bild som du har av såna här fall?

Du har själv varit djupt engagerad i ett helt annat fall där en annan ung kvinna kom med en likartad anklagelse. Tyvärr gjorde du allt för att bortförklara hennes handling.

(FB) Malmö: 21-årig kvinna dömd för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-08-29 kl. 16:41. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-29, 16:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Så denna flickan kan ju ljuga om att ha ljugit.
Vi vet inte. Så det är bra att åtal har väckts, så vi kanske får reda på hur det förhåller sig.

Vad önskar du för straff om hon fälls?

Citat:
Jag opponerade mig mot att du kallade flickan för kvinna. Det är ingen kvinna, utan en 15-årig tjej. Tom. 3-åringar kan ljuga, så klart kan 15-åringar ljuga.

Då är vi lite överens för en gångs skull.

Citat:
Jo, det är bra att folk erkänner om de har ljugit. Men i detta ärende vet vi ju inte vilken av flickans historier som är sann. Är det sant att hon har ljugit om våldtäkterna. Eller är våldtäkterna sanna och hon har ljugit om att hon har ljugit. Det är väl det som återstår att se.

Men eftersom åtal har väckts för två fall av grov falsk beskyllning så lutar väl det hela åt ett visst håll som inte du verkar gilla?

Ingen rök utan eld brukar det väl heta? Detta gäller väl också det omvända förhållandet?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-08-29 kl. 16:38. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ja vi vill alla veta vem som har ljugit i det aktuella fallet men om anklagelserna dras tillbaka så pekar väl det i en viss riktning som inte passar in i den förutbestämda bild som du har av såna här fall?

Du har själv varit djupt engagerad i ett helt annat fall där en annan ung kvinna kom med en likartad anklagelse. Tyvärr gjorde du allt för att bortförklara hennes handling.

(FB) Malmö: 21-årig kvinna dömd för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)

Nope, det pekar inte i någon riktning, vi vet för lite ännu. För att kunna säga något om riktning.

Nu ljuger du. Jag bortförklarade inte 21-åringens brott. Utan jag förklarade sakligt orsaken till hennes brott. Att det var för att skydda sin sambo från fängelse för misshandel av målsägande, som hon ljög om att målsägande hade våldtagit henne. Läs om, läs rätt i den tråden!
Citera
2026-08-29, 17:06
Medlem
Citat:
Vad önskar du för straff om hon fälls?

Då är vi lite överens för en gångs skull.

Men eftersom åtal har väckts för två fall av grov falsk beskyllning så lutar väl det hela åt ett visst håll som inte du verkar gilla?

Ingen rök utan eld brukar det väl heta? Detta gäller väl också det omvända förhållandet?

Det beror ju på. För det första vill man ju ha svar på om hon är skyldig eller inte. Om det visar sig att hon är skyldig till falsk tillvitelse. Så vill man ju veta hur länge hon har ljugit och hur mycket det har påverkat målsägande. Innan man kan säga något om hur långt straff man tycker det borde vara. Har tex. målsägande suttit inlåst i månader i häkte misstänkt för våldtäkt mot barn, förlorat arbete, vänner, kontakt med sina barn etc. pga. falska anklagelser. Så är väl maxstraffet på 4 år en rimlig påföljd (och borde helst vara ännu högre). Men har han inte varit frihetsberövad mer än några timmar, inte förlorat arbete etc. Utan mer bara blivit uppskärrad av det hela. Så är väl 6-12 månader en rimlig påföljd. Allt beror ju på hur illa målsägande har farit av lögnerna helt enkelt.

Jag ser som sagt var hellre att det är sant att hon har ljugit om våldtäkt. Än att våldtäkt har skett, men att hon inte vågar annat än ta tillbaka anklagelserna och sedan blir åtalad för falsk angivelse (trots att hon har blivit våldtagen).

Nja, i detta fallet vet vi för lite ör att kunna säga så.
Citera
2026-08-29, 17:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nope, det pekar inte i någon riktning, vi vet för lite ännu. För att kunna säga något om riktning.

Det är bara du som är oförmögen att dra rimliga slutsatser.

Eftersom åtal är väckt för två fall av grov falsk beskyllning så pekar väl ändå det hela i en viss riktning?

Citat:
Nu ljuger du. Jag bortförklarade inte 21-åringens brott. Utan jag förklarade sakligt orsaken till hennes brott.
.
Du försökte bortförklara. Dvs, en stor skillnad. Men som du märkte fick du svar på tal.

Citat:
Att det var för att skydda sin sambo från fängelse för misshandel av målsägande, som hon ljög om att målsägande hade våldtagit henne.

Det intressanta är att den 21-åriga kvinnan ljög oavsett vad motivet än må ha varit.

Samtidigt har vi det aktuella fallet där en helt annan person, en tonårsflicka är åtalad för två fall av grov falsk beskyllning. Ingen rök utan eld brukar det heta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in