2026-08-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Men hur kan man skryta när ingen vet vilken man är?
Det ger ett visst välbefinnande.
Samma sak med dyra arbandsur, dyra bilar osv. Du känner inte alla de på gatan där du bor men får ett visst välbefinnande när du kör där med en dyrare bil än vad grannarna har.

Det motsatta är också sant. Du känner ett missnöje när någon glider fram med dyrare attribut än vad du har. Spelar ingen roll att du inte känner vederbörande.
(Här kan man se att många i forumet befinner sig. De blir närmast hatiska på annars anonyma personer i deras omgivning som kan ordna det lite bättre för sig. Därav det blinda irrationella hatet mot folk som köpte sig bostad och fått se den öka nominellt i pris).

Detta har inte med logik att göra utan känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Det kan finnas flera faktorer:

* Psykisk ohälsa
Och där hamnar ganska många av de som skriver i forumet.
Citera
2026-08-29, 15:58
Medlem
Citat:
Hela diskussionen handlade om att ljuga på Flashback, eller tror du folk ljuger på Facebook där hela familjen och vänner ser att du ljuger 😂😂

Är väl klart som fan att folk ljuger på Facebook. Allt på sociala medier är lögn och förskönande av verkligheten. Men visst, man skriver kanske inte att man har x-antal miljoner på Facebook bara sådär. Men det är snarare är annan typ av lögner.
Citera
2026-08-29, 16:01
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Samma sak med dyra arbandsur, dyra bilar osv. Du känner inte alla de på gatan där du bor men får ett visst välbefinnande när du kör där med en dyrare bil än vad grannarna har.

Det motsatta är också sant. Du känner ett missnöje när någon glider fram med dyrare attribut än vad du har. Spelar ingen roll att du inte känner vederbörande.
(Här kan man se att många i forumet befinner sig. De blir närmast hatiska på annars anonyma personer i deras omgivning som kan ordna det lite bättre för sig. Därav det blinda irrationella hatet mot folk som köpte sig bostad och fått se den öka nominellt i pris).

Allt det du skriver om här är normala mänskliga reaktionssätt. Men att bygga sin identitet och sitt livsinnehåll på sånt är för fattigt, oavsett om man tillhör de välbeställda eller de mindre bemedlade. Bättre att skaffa några riktiga intressen som inte bara går att mäta på den ekonomiska skalan.
Citera
2026-08-29, 16:06
Medlem
Citat:
Hela diskussionen handlade om att ljuga på Flashback, eller tror du folk ljuger på Facebook där hela familjen och vänner ser att du ljuger 😂😂
Jag tror du är väldigt vilse i diskussionen
Frågeställningen från start gällde huruvida folk ljuger på nätet för du förstod inte varför folk skulle ljuga när de var anonyma med frågeställningen "Hur tjänar någon på att ljuga om man är anonym?"

Nu har du flyttat position till att vilja diskutera huruvida folk ljuger i verkliga livet, vilket vi inte diskuterade.

Jag tror som sagt att du trollar för ditt sätt att argumentera är väldigt udda och du hänger hela premissen på att du inte ser en mening med att ljuga så därför förekommer det inte.
Det finns massor med saker som händer oavsett huruvida du förstår det eller ej och att folk ljuger på Flashback är nog bara en av tusentals saker.

Säger såhär
Vill du tro att en person lyckades sälja 4 lägenheter innan 21, tjäna 23 miljoner och sedan sitta här på Flashback och shitposta så får väl du göra det.
Du behöver inte vara skeptisk till vad folk säger, den enda som påverkas är ju du själv
Citera
2026-08-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
De flesta lever ju inte så. Bara de som inte kan nåt om ekonomi gör det.

Det låter bra, jag har väl kollat får mycket på lyxfällan.
Citera
2026-08-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kolla på några avsnitt av Lyxfällan så får du en kuslig inblick! Av vanliga knegare i hyresrätt så har de flesta under 500k sparat.

Lyxfällan representerar knappar en vanlig Svensson. Torr också att dom flesta som bor i hyresrätt har mindre tillgångar än 500 000kr.
Citera
2026-08-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Vissa har knappt råd att köpa mat till barnen
Fördelningen har blivit helt skev i Sverige
Så var det inte förr

Jag skulle gärna se lite bättre fördelning av skattetrycket i dessa tider
Varför ska de som tjänar minst betala skatt överhuvudtaget?

Fler jobb blir det i alla fall inte. Det är redan bevisat
Snarare flyttas stora summor pengar utomlands istället

Jävla skitsnack.

Idag ska även fattiglappar ha iPhone pro max till alla i familjen, 85 tum tv, dator och Playstation till ungarna, 5-6 olika streamingtjänster, märkeskläder.. Sedan grinar dessa personer om att dom knappt har råd med mat. Sånt skit fanns inte när farfar var liten.. då gick i princip alla pengar till boende och mat. Möbler och kläder ärvdes oftast.
Citera
2026-08-29, 23:01
Medlem
Man ska ha ungefär 2000 kr i mindre sedlar samt några mynt när kriget kommer.
Vad man har på banken kan i detta läge vara av mindre betydelse.
Citera
2026-08-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jävla skitsnack.

Idag ska även fattiglappar ha iPhone pro max till alla i familjen, 85 tum tv, dator och Playstation till ungarna, 5-6 olika streamingtjänster, märkeskläder.. Sedan grinar dessa personer om att dom knappt har råd med mat. Sånt skit fanns inte när farfar var liten.. då gick i princip alla pengar till boende och mat. Möbler och kläder ärvdes oftast.

Håller med går du 2 generationer bakåt, folk hade ju kassabok. skrev upp varenda liten kostnad, var inte snack om märkeskläder eller äta ute på restaurang m.m för medelklassen typ inte heller för övre medelklass.
Citera
2026-08-30, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jävla skitsnack.

Du beskriver vanliga löntagare som förköper sig
Som sen hamnar i Lyxfällan eller får skuldsanering
Fattiga på bidrag har inte råd med sånt
Allt de köper redovisas och kontrolleras av myndigheter, innan de får pengar
Citera
2026-08-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Jag har dyra klockor och bilar, klockorna kommer bara stiga i värde och en dyr bil är kul att köra men att folk kollar efter den när man kör är kul i fjorton dar.

Nej känner absolut ingenting om någon annan har dyra bilar och villor, antingen har de förtjänat det eller är de så dumma att de belånat sig till skorstenen, för min del betyder inget av det någonting eftersom jag lever mitt liv i min bubbla och bryr mig inte vad andra gör.
Citera
2026-08-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är väl klart som fan att folk ljuger på Facebook. Allt på sociala medier är lögn och förskönande av verkligheten. Men visst, man skriver kanske inte att man har x-antal miljoner på Facebook bara sådär. Men det är snarare är annan typ av lögner.
Så om jag bor i ett betonghetto i en hyresetta men skriver på Facebook att jag bor i ett palats så kommer inte folk veta att jag ljuger?
Finns kanske någon som gör så men då är de ju på gränsen till retards och jobbar på Samhall och då tycker man ju bara synd om personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in