Citat:
Ursprungligen postat av
Edsra
Som jag skrev tidigare idag. En säkare och kortare väg samt mindre sjö hade varit att gå öster om Lövön och sen mellan Brattön Älgön. Deras agerande är oförklarligt för mig
Kan det möjligen förklaras av att navigationen hanterades med en gratisversion av en app (Skippo) på telefonen på den förolyckade båten, medan den andra snipan (som körde först) hade betalversion?
Jag har aldrig använt Skippo, men jag har för mig att gratisversionen inte tillåter navigering och inte lagrar sjökort. Och skepparen på den förolyckade snipan hade bara sjökort på sin egen telefon (kommer jag rätt ihåg sa han i förhöret att det var hans fru som hade en betalversion och att han därför emellanåt använde sin fru som "kartläsare").
Han säger också i förhöret att han inte ägt en båt "på tjugo år", att han inte är så erfaren med båten/båtmodellen eftersom han bara haft den i ett år. Och att han överlag brukar använda båt "en vecka om året".
I så fall är det inte så underligt att de valde att köra den stora farleden. Dessutom var det ju överenskommet att han skulle följa efter den andra snipan (ifall nånting hände), eftersom den hade haft motorproblem under resan och delvis behövt bogsering. Nu kommer jag inte ihåg om skepparen på den andra båten hade nån förklaring till det gemensamt överenskomna ruttvalet, men en Albin 25:a är en rätt tung och djupgående/-kölad båt (skulle gissa på 70-80 cm) och om man oroar sig för motorstopp vill man gärna ha litet mer rum omkring sig (vilket nånstans i förhören också omnämns, om jag inte kommer fel ihåg).