Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Doris har inte uppfyllt sina åtaganden enligt regel 17 eftersom Doris alltför sent vidtog åtgärd för att undvika kollision.
Anledningen till att Doris inte vidtog åtgärd i tid kan härledas till att man inte haft erfoderlig utkik enligt regel 5.
Doris har således brutit mot regel 5 och 17 samt möjligtvis mot regel 9.
Borde inte du veta detta som "expert" på sjövägsreglerna?
Skulle.du rekommendera andra fritidsbåtsskeppare att färdas mitt i farleden utan att hålla ordentlig utkik?
Hej. Tack för ditt svar.
Jag har aldrig påstått att Doris varit befriad från sina egna skyldigheter enligt sjövägsreglerna. Att Misje Verde som upphinnande fartyg haft en skyldighet enligt regel 13 innebär naturligtvis inte att Doris därmed varit befriad från exempelvis regel 5 om utkik, regel 17 eller om förutsättningarna är uppfyllda regel 9.
Däremot tycker jag att du uttrycker dig alltför kategoriskt när du skriver att Doris har brutit mot regel 17 därför att åtgärden vidtogs för sent. Regel 17 innehåller flera steg. Utgångspunkten enligt 17 a är att det fartyg som inte ska hålla undan
ska hålla sin kurs och fart. När det står klart att det andra fartyget inte vidtar lämpliga åtgärder
får det själv vidta åtgärder för att undvika kollision. Först när fartygen befinner sig så nära varandra att en kollision inte kan undvikas enbart genom åtgärder från det fartyg som ska hålla undan uppkommer skyldigheten enligt 17 b att vidta de åtgärder som säkrast leder till att kollision kan undvikas.
För att kategoriskt slå fast ett brott mot regel 17 räcker det därför inte att konstatera att Doris gjorde sin undanmanöver sent. Man måste också bedöma när skyldigheten enligt 17 b faktiskt inträdde, vilka handlingsalternativ som då fanns och vilka åtgärder som faktiskt vidtogs.
När det gäller regel 5 är det en separat fråga. Om föraren av Doris inte upptäckte Misje Verde i tillräckligt god tid på grund av bristande utkik kan det naturligtvis aktualisera regel 5. På motsvarande sätt kan regel 9 aktualiseras om dess förutsättningar är uppfyllda.
Det är dock viktigt att skilja detta från vad som faktiskt prövas i det pågående brottmålet. Åklagaren har beslutat om åtalsunderlåtelse beträffande föraren av Doris. Hans eventuella straffansvar för brott mot sjövägsreglerna är därför inte föremål för någon egen prövning i målet. Rätten har att pröva åtalet mot de personer som faktiskt är åtalade. Det hindrar naturligtvis inte att Doris agerande kan behöva beaktas som en del av händelseförloppet och vid bedömningen av de tilltalades handlande och orsakssambandet. Men det är något annat än att rätten i detta mål ska avgöra om föraren av Doris själv är skyldig till brott.
Inget av detta förändrar heller den fråga som diskuterades. Vem som enligt regel 13 ska hålla undan i en upphinnandesituation. Regel 17 d är dessutom uttrycklig med att regel 17 inte fritar det fartyg som ska hålla undan enligt regel 13 - från dess skyldighet att göra det.
Och nej, jag skulle självklart inte rekommendera någon förare att färdas utan erforderlig utkik. Men det har jag heller aldrig påstått.