2026-08-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men herregud, vad hade du själv för betyg i gymnasiet?

Jag är som sagt bekant med TN men försvarar inte på något sätt hans gärning som är avskyvärd.

Men att utifrån skolbetyg hävda att han kände sig underlägsen vid 57 års ålder!? Det är ju helt absurt.

Här väljer jag, i Biskopsskrud, att träda in som ställföreträdare då detta var ett svar på ett av mina tidigare resonemang.

Nåväl, jag tror att ni missar själva poängen med resonemanget. Ingen påstår att tvåorna från 1987 bevisar hur en 57-årig man känner. Betygen äro blott en pusselbit bland flera, och tämligen ointressanta betraktade för sig själva.

Det intressanta uppstår först när man lägger dem bredvid resten av bilden: en ung man med tämligen svaga studieresultat, en krokigare utbildningsväg, och därefter ett helt vuxenliv där han synes hava arbetat sig uppåt och byggt en betydligt starkare yrkesmässig position än skolåren kanske gav anledning att förvänta. Om detta dessutom sammanfaller med den bild av stark självhävdelse, integritet och lättkränkthet som andra uppgifter i tråden tecknar, blir skolhistoriken åtminstone värd att begrunda. Bit för bit har flera mycket arbetssamma medborgare hjälpt oss att måla upp ett personporträtt där vi kan se mer än en kontur. Om man friar eller fäller resonemangen får vara upp till var och en.

Och här blir just bildningskomplexet intressant. Icke som bevis, utan som möjlig förklaringsmodell. Ty en människa med synnerligen höga tankar om sig själv kan vara betydligt känsligare för den som får henne att känna sig liten än den som redan förlikat sig med sin egen litenhet.

Varför skulle en känsla från fyrtio år sedan vara försvunnen bara för att kalendern fortsatt framåt? En människa glömmer icke nödvändigtvis den känsla som en gång brände sig fast, snarare tvärtom. Minnet har en förmåga att fungera på det sättet. I synnerhet om en stor del av det följande livet kan ha kommit att handla om att bevisa motsatsen.

Det är fortfarande en hypotes, naturligtvis. Men att därför kalla resonemanget absurt är att stirra på en enskild pusselbit och förundras över att den icke föreställer hela tavlan. Ty det är först när pusselbitarna läggs bredvid varandra som man börjar ana bilden.
Citera
2026-08-28, 20:28
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:

Jag är som sagt bekant med TN men försvarar inte på något sätt hans gärning som är avskyvärd.

Men att utifrån skolbetyg hävda att han kände sig underlägsen vid 57 års ålder!? Det är ju helt absurt.

Håller inte med dig, det är en pusselbit bland många
Citera
2026-08-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men hela tråden har varit genomsyrad av absurditeter från "självproklamerat kunniga" som ansett sig veta att BO är elak, en psykopat, kvinnohatare, sol-och-vårare. narcissist samt ha komplex för outvecklad penis - utifrån några fotografier som publicerats här.
Håller inte med. Några sådana spekulationer ("utifrån några fotografier") skrevs väl i början, om jag minns rätt.

Citat:
Definitivr en av de sämsta trådarna någonsin i Abok för ett såhär pass intressant brott.
I övrigt försöker flera i tråden bidra på olika sätt. Några med personlig erfarenhet av TN (mycket värdefullt), andra som sett eller känner till något från ön. Vissa är duktiga på att hitta medieartiklar som kan ha missats. Några gräver i andra källor. Man spekulerar som det brukar göras, inte minst när det just nu saknas uppdaterad information om brottsutredningen. Jag tycker det kan vara bra att hålla en tråd igång, inte minst för att det kanske då dyker in någon ny som har intressanta uppgifter - kanske genom personlig kännedom eller andra iakttagelser.

Alternativet, som ibland händer när medierna tystnar och häktningsperioderna är långa, är att det kan bli stiljte ett tag. Det tror jag INTE underlättar för ev. nya/eller gamla användare att ta upp saker.

Sen kanske inte alla tycker det är intressant med sådant som grävts fram i tråd om bodelning ("uppgift om psykiskt våld m.m."), ev. krånglig gymnasiegång, kontaktförbud, kontrollerande.
Men för den som vill skriva om andra saker är det väl bara att göra det? Och scrolla förbi annat?

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-28 kl. 21:11.
Citera
2026-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Men hela tråden har varit genomsyrad av absurditeter från "självproklamerat kunniga" som ansett sig veta att BO är elak, en psykopat, kvinnohatare, sol-och-vårare. narcissist samt ha komplex för outvecklad penis - utifrån några fotografier som publicerats här.

Definitivr en av de sämsta trådarna någonsin i Abok för ett såhär pass intressant brott.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Håller inte med. Några sådana spekulationer ("utifrån några fotografier") skrevs väl i början, om jag minns rätt.

I övrigt försöker flera i tråden bidra på olika sätt. Några med personlig erfarenhet av TN (mycket värdefullt), andra som sett eller känner till något från ön. Vissa är duktiga på att hitta medieartiklar som kan ha missats. Några gräver i andra källor. Man spekulerar som det brukar göras, inte minst när det just nu saknas uppdaterad information om brottsutredningen. Jag tycker det kan vara bra att hålla en tråd igång, inte minst för att det kanske då dyker in någon ny som har intressanta uppgifter - kanske genom personlig kännedom eller andra iakttagelser.

Alternativet, som ibland händer när medierna tystnar och häktningsperioderna är långa, är att det kan bli stiljte ett tag. Det tror jag INTE underlättar för ev. nya/eller gamla användare att ta upp saker.

Sen kanske inte alla tycker det är intressant med sådant som grävts fram i tråd om bodelning ("uppgift om psykiskt våld m.m."), ev. krånglig gymnasiegång, kontaktförbud, kontrollerande.
Men för den som vill skriva om andra saker är det väl bara att göra det? Och scrolla förbi annat?

Instämmer i huvudsak med användare To.Ivrig. Jag finner dessutom själva omdömet att detta skulle vara ”en av de sämsta trådarna” tämligen besynnerligt. Sedan när blev det trådens uppgift att behaga den som läser den? När det står still i en utredning står det oftast också still i tråden. Här har vi däremot användare som faktiskt gräver fram underlag, gamla handlingar, personliga erfarenheter och andra uppgifter som går att diskutera och bygga vidare på. Det är trots allt betydligt mer givande än de trådar där trettio sidor huvudsakligen består av skällsord mellan två läger.

Att sedan beklaga att människor använder detta material till att spekulera är ungefär som att servera ett smörgåsbord och förfasa sig över att gästerna äta. Den som finner vissa resonemang ointressanta kan med fördel bläddra vidare. Biskopen ämnar icke utse någon trådjury för att avgöra vad som får anses värdigt ett läsvärt människobarn.

Citera
2026-08-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Instämmer i huvudsak med användare To.Ivrig. Jag finner dessutom själva omdömet att detta skulle vara ”en av de sämsta trådarna” tämligen besynnerligt. Sedan när blev det trådens uppgift att behaga den som läser den? När det står still i en utredning står det oftast också still i tråden. Här har vi däremot användare som faktiskt gräver fram underlag, gamla handlingar, personliga erfarenheter och andra uppgifter som går att diskutera och bygga vidare på. Det är trots allt betydligt mer givande än de trådar där trettio sidor huvudsakligen består av skällsord mellan två läger.

Att sedan beklaga att människor använder detta material till att spekulera är ungefär som att servera ett smörgåsbord och förfasa sig över att gästerna äta. Den som finner vissa resonemang ointressanta kan med fördel bläddra vidare. Biskopen ämnar icke utse någon trådjury för att avgöra vad som får anses värdigt ett läsvärt människobarn.

Ja du, faktum är att jag i flera år varit aktiv i flera trådar inom Abok.Det har varit seriösa deltagare.
Har aldrig sett dig i en enda av dessa.

Om du anser att man, som vissa anser,
kan ställa diagnos på någon eller tycka det är att föra en tråd framåt i tron att man känner personligheten på BO genom hennes titel eller MGM Ågenom några bilder och t.o.m. tro sig veta att MGM besitter en dininutiv intim kroppsdel (!) vara av värde i tråden, håller jag inte med. Det är inte att gräva efter seriösa bevis, vilket tråden ɓehöver.

Har du inte förtroende för eller erfarenhet av fakta eller sannolikheter mer än så här, har jag ingen större respekt för dig i en äkta krimtråd.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-28 kl. 22:25.
Citera
2026-08-28, 22:11
Medlem
Citat:

Agree. Det är ju tydligt att han var skoltrött och slarvade sig igenom gymnasiet (alternativt mådde dåligt). Dom här påståendena att han är i grunden obildad och har snubblat in i i ett finkulturellt sammanhang via en arbetsförmedlingskurs, jag tror inte på det. Konstintresset har nog funnits där länge och kanske vuxit sig starkare när han började inom den branschen (där han ev. jobbade sig upp). Jag tänker att det krävs (vilket du som kollega till honom har bättre koll på) stor noggrannhet, kunskaper om metoder och material och en kreativ förmåga för att hantera M3:s samling och utställningar. Titta bara på hemsidan där TN i en kort text nämner ett verk som han var med och installerade, det består av 800 delar. Det är inte bara att knyta fast dom i snören och hänga upp.

Utifrån videon på YT där han berättar om samlingen framstår han inte som en komplexfylld nobody, tvärtom. Hans attack på BO har nog snarare med annat att göra. Men folk vill ha enkla förklaringar.
Senast redigerad av Prepositionen 2026-08-28 kl. 22:19.
Citera
2026-08-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ja du, faktum är att jag i flera år varit aktiv i flera trådar inom Abok.Det har varit seriösa deltagare.
Har aldrig sett dig i en enda av dessa.

Om du anser att man, som vissa anser,
kan ställa diagnos på någon eller tycka det är att föra en tråd framåt i tron att man känner personligheten på BO genom hennes titel eller BO genom några bilder och t.o.m. tro sig veta att MGM besitter en dininutiv intim kroppsdel (!) vara av värde i tråden, håller jag inte med. Det är inte att gräva efter seriöda bevis, vilket tråden ɓehöver.

Har du inte förtroende för eller erfarenhet av fakta eller sannolikheter mer än så här, har jag ingen större respekt för dig i en äkta krimtråd.

Nåväl, där synes ni ha tillskrivit mig en uppfattning jag icke hyser. Jag har aldrig påstått att varje apart spekulation bland dessa femtusen inlägg är korrekt eller ens särskilt begåvad. Tvärtom är det ju just därför jag synar en del av dem.

Min poäng är betydligt enklare: bland allt bråte finns också användare som faktiskt tillför underlag, nya uppgifter och resonemang som för diskussionen framåt. Att erkänna detta är icke detsamma som att sätta kvalitetsstämpel på varenda galenskap som passerar.

Däremot förstår jag fortfarande icke riktigt vad ni själv önskar tillföra genom att enbart recensera trådens kvalitet. Om den nu är så undermålig som ni menar, och mina bidrag därtill så ointressanta, borde det väl finnas betydligt mer givande sysselsättning än att ägna edra aftnar åt att berätta detta för oss.

Ni har således bemött en ståndpunkt jag aldrig framfört, och samtidigt tillfört tråden ungefär lika mycket nytt som en tom fotnot.

Om man nu finner tråden så undermålig hade det varit tämligen klädsamt att själv bidra med något som höjer nivån, i stället för att enbart utdela betyg från läktaren. Men det står naturligtvis var och en fritt att vara trådens recensent, om man finner nöje i detta.
Senast redigerad av BiskopHansBrask 2026-08-28 kl. 22:27.
Citera
2026-08-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Nåväl, där synes ni ha tillskrivit mig en uppfattning jag icke hyser. Jag har aldrig påstått att varje apart spekulation bland dessa femtusen inlägg är korrekt eller ens särskilt begåvad. Tvärtom är det ju just därför jag synar en del av dem.

Min poäng är betydligt enklare: bland allt bråte finns också användare som faktiskt tillför underlag, nya uppgifter och resonemang som för diskussionen framåt. Att erkänna detta är icke detsamma som att sätta kvalitetsstämpel på varenda galenskap som passerar.

Däremot förstår jag fortfarande icke riktigt vad ni själv önskar tillföra genom att enbart recensera trådens kvalitet. Om den nu är så undermålig som ni menar, och mina bidrag därtill så ointressanta, borde det väl finnas betydligt mer givande sysselsättning än att ägna edra aftnar åt att berätta detta för oss.

Ni har således bemött en ståndpunkt jag aldrig framfört, och samtidigt tillfört tråden ungefär lika mycket nytt som en tom fotnot.

Jag är ingen recensent av tråden utan gillar fakta. Eller något trovärdigt att föra fram tråden med. Tror inte du har läst allt. Jag har vid flera tillfällen varit aktiv i diskussioner just baserade på FAKTA och observationer här. Huruvida Ers Nåd ämnar inbelupa nämnda plena äro för mig i egenskap av vanlig dödlig särdeles osäkert.
In misere.
Citera
2026-08-29, 00:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag är ingen recensent av tråden utan gillar fakta. Eller något trovärdigt att föra fram tråden med. Tror inte du har läst allt. Jag har vid flera tillfällen varit aktiv i diskussioner just baserade på FAKTA och observationer här. Huruvida Ers Nåd ämnar inbelupa nämnda plena äro för mig i egenskap av vanlig dödlig särdeles osäkert.
In misere.
Finns otroligt mycket bra fakta i denna tråd. Och det är intressant att fundera på GM:s personlighet med hjälp av dessa, även om du har svårt med de tankebanorna.
Vad tråden inte behöver är gnällspikar.
Citera
2026-08-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Finns otroligt mycket bra fakta i denna tråd. Och det är intressant att fundera på GM:s personlighet med hjälp av dessa, även om du har svårt med de tankebanorna.
Tack jag är ingen gnällspik och jag har välkomnat och bidragit med mer fakta än en del andra här, inkl. du. Läs litet. Fattar du inte att de flesta här vill samma sak -- gå framåt - istället fylls tråden av folk som skriver affektivt utan bevis. Att bita sig fast vid ett ständigt gnatande om MGM, som de flesta väl ingen känner, känns litet överdrivet för mig. Var enda gång jag öppnar tråden är det någon som har "kommit på" att MGM är psykopat etc
Och sä följer andra med. Igen.

Jag har dessutom ganska mycket lärdom och kunskap, troligtvis mer än du kan ana. Så härligt att kallas gnällspik då man vill få igång tankar som kan bidra med något nytt. Men du har ju biskopen.

Ä
Citera
2026-08-29, 07:53
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Håller helt med dig.
Citera
2026-08-29, 12:02
Medlem
Tack till er som lagt upp betyg och annan bakgrundsinformation om TN - dessa må alla vara pusselbitar men vi människor består så klart av väldigt många sådana. Jag vill helt enkelt påstå att inte ens vår samlade psykologiexpertis skulle kunnat peka ut TN som en tänkbar våldsverkare på basis av CVt Vitnessmål gör dock gällande att TN är kontrollerande och liksom inte riktigt respekterar när kvinnor i hans närhet vill åt ett annat håll. Att söka förklaringen till detta i skolbetyg eller likande är knappast meningsfullt. Hur en kontrollerande man av TNs sort fungerar i en pressad situation finner jag däremot högintressant kopplat till vad som hänt. Jag tror att man i de allra flesta fall kan se dessa tendenser om de existerar. Vissa av dessa män inser nog det oklädsamma i sin läggning och försöker dölja medan andra som t ex Urban Nyman i TV4 Gift vid första ögonkastet bara känner ett ansvar att lämna en varudeklaration tidigt i en relation. Jag har ingen aning om hur Nyman fungerar i en pressad situation men kombinerar man hans grunddrag med svårigheter att kontrollera aggression så ska alla varningsklockor ringa! Streama med fördel Nyman ur dagens TV4 Nyhetsmorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in