2026-08-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Äsch då, därom råder det nog delade meningar, fråga tex Maniac 🫤

Men några andra funderingar som du/någon med insyn i fallet/fup kanske kan svara på:

har man undersökt JJ:s bostad, alltså där han bodde vid morden?
Skulle ju kunna finnas DNA/blodspår kvar i nån golvspringa, blod från BO:s i hans lgh hade nog säkrat utfallet.

Har JJ gjort lumpen? I så fall var/med vad?
Vilka vitsord fick han?

Och om inte, varför?
Kan vara intressant.
Vid den tiden var det väl ändå ganska vanligt med mönstring etc.

Maniac ska du lyssna på! Hen har mer kunskap i ämnet än vad vi alla här har ihop...hen har bara liiiite svårigheter att tala ur skägget och "sälja in" sin kunskap :-D
Citera
2026-08-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Maniac ska du lyssna på! Hen har mer kunskap i ämnet än vad vi alla här har ihop...hen har bara liiiite svårigheter att tala ur skägget och "sälja in" sin kunskap :-D

Helt rätt, man kunde nästan tro att han är 38an så mycket info som han påstås ligga inne med, synd han inte vill berätta bara :/
Citera
2026-08-28, 19:52
Medlem
Citat:
Är rätt säker på att man inte gjort en så grundlig undersökning av den f.d bostaden. Otaliga städningar och renoveringar, genom åren, har nog förstört de ev. blodspåren...

Visst är det sannolikt så. Men skulle ändå vara intressant att veta om de iaf har kollat, det hade ju inte kostat på så mkt att ringa på och titta till.
Inte säkert att det gjorts/renoverats så mycket, vi talar Härnösand, inte Stockholm. 😏

Citat:

Ja hens kunnande är på en nivå som andra bara kan drömma om, och därtill besitter hen i detta aktuella fall exklusiv inside information som bara en ytterst begränsad skara kan ha tillgång till.
Så vi kan bara hoppas att hen väljer att lossa lite på lösskägget.
Citera
2026-08-28, 21:07
Medlem
Ett av JJ:s intresse är horror. Tavlor med blodiga ansikten och dödskallar, otäcka statyer.

Citerar Google AI:
"Sensation-seeking: Personer som gillar skräck har ofta ett högre behov av stimulans och spänning (sensation seeking).Morbid nyfikenhet: Det tillfredsställer en djupt liggande nyfikenhet kring den mörkare sidan av mänskligheten och tillvaron."

Kan han ha fantiserat om att mörda? Tyvärr finns det sådana personer, inte sällan unga män. Han måste hur som helst vara en känslomässigt avtrubbad person, som kan släpa en svårt skadad kvinna i benen in i en lada, istället för att försöka utföra livräddning.
Citera
2026-08-28, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag vill bara komma med ett tillägg som verkar ha missats här. Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat.

Det kan tyda på att nämndemännen röstat ned juristdomaren och att juristdomaren kommer att vara skiljaktig och att det blir en oenig dom?

Är det så talar det för friande dom i hovrätten. Vilket många redan har gissat i tråden.
Citera
2026-08-28, 21:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ett av JJ:s intresse är horror. Tavlor med blodiga ansikten och dödskallar, otäcka statyer.

Citerar Google AI:
"Sensation-seeking: Personer som gillar skräck har ofta ett högre behov av stimulans och spänning (sensation seeking).Morbid nyfikenhet: Det tillfredsställer en djupt liggande nyfikenhet kring den mörkare sidan av mänskligheten och tillvaron."

Kan han ha fantiserat om att mörda? Tyvärr finns det sådana personer, inte sällan unga män. Han måste hur som helst vara en känslomässigt avtrubbad person, som kan släpa en svårt skadad kvinna i benen in i en lada, istället för att försöka utföra livräddning.
Många anser nog att det är ganska känslomässigt avtrubbat att slå in skallen på två personer med en yxa också.

Vet vi om JJ intresse för avvikande konst fanns före mordet eller är det något som kan ha utvecklats över tid efter mordet?
Citera
2026-08-28, 21:30
Medlem
Citat:

Citerar Google AI:

inte omöjligt

Men ger man sig ut på jakt och letar efter lämpliga offer så har man med sig handskar men framförallt någon form av vapen.

alla tjatar om att en yxa är försvunnen från Tor så det rimmar illa med att han var ute efter att mörda . isåfall har man med sig ett vapen av något slag enligt mig.

Man kan inte räkna med att hitta ett "lämpligt" vapen när tillfället kommer
Senast redigerad av 13stryket 2026-08-28 kl. 21:35.
Citera
2026-08-28, 21:31
Medlem
Citat:

Citerar Google AI:

Finns många personer som passar in på den beskrivningen. Jag tror det mer handlar om psykisk ohälsa som ofta visar sig hos män först efter 20. Ångest, tvångstankar, psykos osv. Kanske i kombo med droger eller psykofarmaka. Det i kombination med underliggande riskfaktorer som att vara någonstans på "autismspektrat". JJ verkar vara ganska funktionell. Tror inte att han är helt emotionellt trasig. Samtidigt är jag 100% säker på att han är skyldig. Jävla otur om hans historia stämmer.
Citera
2026-08-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det kan tyda på att nämndemännen röstat ned juristdomaren och att juristdomaren kommer att vara skiljaktig och att det blir en oenig dom?

Är det så talar det för friande dom i hovrätten. Vilket många redan har gissat i tråden.

Nej, det där är en standardformulering.
Citera
2026-08-28, 21:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Nej, det där är en standardformulering.
Tack.

Då lutar det mot fällande dom eftersom JJ sitter kvar.
Citera
2026-08-28, 21:43
Medlem
Jag har kört fast lite och försöker få rätsida på mina funderingar

HD har, som jag uppfattar det, lagt fram ganska tydliga riktlinjer för bevisvärdering i indiciemål, bland annat i Mordet vid busshållplatsen och Årsta torg.

Vad är er samlade uppfattning om bevisläget här?

Visar bevisningen att JJ faktiskt begått morden, eller visar den främst att han befunnit sig på platsen och hanterat Gärd?

Utifrån det jag hittills tagit del av/läst in tycker jag att målet bevisstrukturellt ligger närmare den problematik som ledde till frikännande i Årsta torg än den betydligt starkare gärningskopplingen i Mordet vid busshållplatsen.

En sak som däremot skulle kunna påverka min bedömning är DNA,t på väskan.

Exakt var på väskan JJ,s DNA hittades, hur stark träffen var, hur väskan hanterades 2005 och hur realistisk risken för kontaminering egentligen är/var.
Hittar inget än vad som skrivs på olika media plattformar och åklagarens påstående kontra advokatens.

Min uppfattning är binda JJ till mordet på Gärd, kanske.
Mordet på Tor, nej.
Citera
2026-08-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tack.

Då lutar det mot fällande dom eftersom JJ sitter kvar.

Det kan fortfarande vara exakt som du skrev. Att de är oense.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in