2026-08-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Finns ju ett extremt exempel från hovrättsförhandlingen i Vår Krog och Bar-målet. Där meddelades att samtliga tilltalade skulle kvarbli i häkte. Domen skulle sedan avkunnas 22 december, varav en av de tilltalade släpptes på fri fot 20 december.
Ja, och det är faktiskt ett bra exempel på varför man bör vara försiktig med att dra slutsatsen att fortsatt häktning efter huvudförhandlingen är lika med kommande fällande dom.

I det här målet tycker jag dessutom att man måste väga in hur ovanligt omfattande och komplext målet är.

Det handlar om ett mer än 20 år gammalt dubbelmord, en mycket omfattande förundersökning, gamla och nya tekniska undersökningar, DNA-resultat som måste värderas tillsammans med frågor om hur och när spåren kan ha avsatts, skospår, vittnesuppgifter och JJ,s egna uppgifter.

Rätten ska inte bara bedöma varje omständighet för sig utan också hela beviskedjan och om alternativa förklaringar kan lämnas utan avseende.

Jag har svårt att tro att rätten efter ungefär två timmars överläggning redan hade hunnit göra en fullständig och slutlig bevisvärdering av hela skuldfrågan.

Vår Krog & Bar exemplet visar dessutom att ett beslut om fortsatt häktning kan ändras innan domen meddelas.

JJ fortsatta häktning en fingervisning, men i just ett så här komplext mål tycker jag att det är ett ganska stort steg från den fingervisningen till slutsatsen att en fällande dom redan är bestämd.
Citera
2026-08-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ja, och det är faktiskt ett bra exempel på varför man bör vara försiktig med att dra slutsatsen att fortsatt häktning efter huvudförhandlingen är lika med kommande fällande dom.

I det här målet tycker jag dessutom att man måste väga in hur ovanligt omfattande och komplext målet är.

Det handlar om ett mer än 20 år gammalt dubbelmord, en mycket omfattande förundersökning, gamla och nya tekniska undersökningar, DNA-resultat som måste värderas tillsammans med frågor om hur och när spåren kan ha avsatts, skospår, vittnesuppgifter och JJ,s egna uppgifter.

Rätten ska inte bara bedöma varje omständighet för sig utan också hela beviskedjan och om alternativa förklaringar kan lämnas utan avseende.

Jag har svårt att tro att rätten efter ungefär två timmars överläggning redan hade hunnit göra en fullständig och slutlig bevisvärdering av hela skuldfrågan.

Vår Krog & Bar exemplet visar dessutom att ett beslut om fortsatt häktning kan ändras innan domen meddelas.

JJ fortsatta häktning en fingervisning, men i just ett så här komplext mål tycker jag att det är ett ganska stort steg från den fingervisningen till slutsatsen att en fällande dom redan är bestämd.

Exakt!

Dock skall tilläggas att det givetvis kan vara så att även Hovrätten för Västra Sverige gjorde tillägget: "eller tills hovrätten beslutar annat" så det behöver ju inte ha kommit som en blixt från klar himmel (även om det givetvis kan anses som en blixt från klar himmel när frisläppandet endast kommer två dagar före avkunnande).
Citera
2026-08-28, 18:20
Medlem
Citat:
Märks att du inte läste ursprungsinlägget. Börja där: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

För du tror väl inte att KV gör något sådant med den extrema platsbrist som finns?..och du tror väl inte att KV gör detta obemärkt utan att advokater, JO eller JK skulle agera?

Det var alltså Hovrätten som släppte vederbörande på fri fot två dagar innan domen skulle avkunnas: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-av-de-misstankta-efter-var-krog-och-bar-slappt

KV gör ingenting på eget bevåg. Men man påstår att vissa personer hålls kvar för att kunna garantera säkerheten i samband med frigivning. Sen vem som gör vad och hur är sekundärt. Jag gissar att vissa tror att det är så i det här fallet.
Citera
2026-08-28, 18:28
Medlem
Citat:
Jag vill bara komma med ett tillägg som verkar ha missats här. Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat.

Precis som många är inne på här så är ju ett beslut om att den tilltalade skall kvarbli i häkte en fingervisning om att den kommer att dömas. Men den fingervisningen gäller ju främst när rätten både avkunnar beslut i häktningsfrågan och meddelar tid för domen. Men nu har man ju gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat". Det kan alltså betyda att rätten anser att man behöver mer tid att överlägga i skuldfrågan. Rent krasst kan det t.o.m vara så att den överläggningen är planerad nästa vecka. Det jag vill säga med detta är att om Tingsrätten endast meddelat att den tilltalade skall kvarbli i häkte, så hade jag sett det som en intäkt för att han kommer att dömas. Men nu när man gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat" så kan man inte vara lika säker på det.

Jag vill dock vara noga med att säga att det nyss nämnda inte betyder att jag säger att den tilltalade kommer att frias (utan endast att möjligheten fortfarande finns) så slipper jag få Maniac60 och FedorEmelianenko på mig om det!

Vill bara i sammanhanget flika in att TR:s tillägg inte helt har passerat obemärkt:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan ju ev vara lite tidigt att ropa hej, glöm ej brasklappen; ..”eller till TR beslutar annat”.
Så beslutet att han skall vara kvar i häkte kan komma att omprövas, kanske oklart i nuläget för TR hur de ska ställa sig till bevisningen, de tar då det säkra före det osäkra och låter honom sitta kvar så länge.

Det är ju som sagt ett knepigt indiciemål det handlar om så det kanske ändå står och väger i nuläget kring hur TR ser på fortsatt frihetsberövande etc.
Men det visar sig.
Citera
2026-08-28, 18:30
Medlem
Citat:
Vill bara i sammanhanget flika in att TR:s tillägg inte helt har passerat obemärkt:

Det är ju som sagt ett knepigt indiciemål det handlar om så det kanske ändå står och väger i nuläget kring hur TR ser på fortsatt frihetsberövande etc.
Men det visar sig.

Det kan jag tänka mig att du snappat upp, då du verkar kompetent på området :-)
Citera
2026-08-28, 18:46
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att veta hur Tor och Gerds barn ser på saken. Men det har vi inte med att göra än så länge.
Citera
2026-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Skulle vara intressant att veta hur Tor och Gerds barn ser på saken. Men det har vi inte med att göra än så länge.

Hur dom ser på att den tilltalade kvarblivit i häkte? Ja, det är dom nog rätt nöjda med...
Citera
2026-08-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Man får nog kalla det som indisium. Skoavtryck efter den som drog in Gärd i ladan, dessutom avsatt i blod.

Vilken skostorlek är det på den som drog in Gerd i ladan?
Citera
2026-08-28, 19:05
Medlem
Citat:

Äsch då, därom råder det nog delade meningar, fråga tex Maniac 🫤

Men några andra funderingar som du/någon med insyn i fallet/fup kanske kan svara på:

har man undersökt JJ:s bostad, alltså där han bodde vid morden?
Skulle ju kunna finnas DNA/blodspår kvar i nån golvspringa, blod från BO:s i hans lgh hade nog säkrat utfallet.

Har JJ gjort lumpen? I så fall var/med vad?
Vilka vitsord fick han?

Och om inte, varför?
Kan vara intressant.
Vid den tiden var det väl ändå ganska vanligt med mönstring etc.
Citera
2026-08-28, 19:07
Medlem
Citat:

Men några andra funderingar som du/någon med insyn i fallet/fup kanske kan svara på:

Skulle ju kunna finnas DNA/blodspår kvar i nån golvspringa, blod från BO:s i hans lgh hade nog säkrat utfallet.

Vilka vitsord fick han?

Och om inte, varför?
Kan vara intressant.

Är rätt säker på att man inte gjort en så grundlig undersökning av den f.d bostaden. Otaliga städningar och renoveringar, genom åren, har nog förstört de ev. blodspåren...
Citera
2026-08-28, 19:21
Medlem
Där var någon i tråden förra veckan som sa att han beställt tilläggsprotokollet och skulle troligtvis få det på måndag/tisdag denna veckan som sen skulle ladda upp den till oss

Vad hände med den? eller det var bara för att få lite "Flashback ryggdunkar" i stundens hetta?

Hade varit väldigt intressant att läsa iallfall.
Citera
2026-08-28, 19:30
Medlem
Citat:

Vilka vitsord fick han?

Och om inte, varför?
Kan vara intressant.

Maniac ska du lyssna på! Hen har mer kunskap i ämnet än vad vi alla här har ihop...hen har bara liiiite svårigheter att tala ur skägget och "sälja in" sin kunskap :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in