Citat:
Ja, och det är faktiskt ett bra exempel på varför man bör vara försiktig med att dra slutsatsen att fortsatt häktning efter huvudförhandlingen är lika med kommande fällande dom.I det här målet tycker jag dessutom att man måste väga in hur ovanligt omfattande och komplext målet är.
Det handlar om ett mer än 20 år gammalt dubbelmord, en mycket omfattande förundersökning, gamla och nya tekniska undersökningar, DNA-resultat som måste värderas tillsammans med frågor om hur och när spåren kan ha avsatts, skospår, vittnesuppgifter och JJ,s egna uppgifter.
Rätten ska inte bara bedöma varje omständighet för sig utan också hela beviskedjan och om alternativa förklaringar kan lämnas utan avseende.
Jag har svårt att tro att rätten efter ungefär två timmars överläggning redan hade hunnit göra en fullständig och slutlig bevisvärdering av hela skuldfrågan.
Vår Krog & Bar exemplet visar dessutom att ett beslut om fortsatt häktning kan ändras innan domen meddelas.
JJ fortsatta häktning en fingervisning, men i just ett så här komplext mål tycker jag att det är ett ganska stort steg från den fingervisningen till slutsatsen att en fällande dom redan är bestämd.