2026-08-28, 11:16
Medlem
Växjö gör en rekordförsäljning av Suzu Amano till Birmingham. Mer pengar än de sålde Bodin för alltså. Välbehövliga pengar med tanke på att lagets välgörare Santhe Dahl skaffat ny hobby.
Citera
2026-08-28, 14:32
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag trodde för ett par dagar sen att det väsentliga i fönstret var avklarat. Nu känns det mera som att det väntar några dramatiska dagar innan det är över om fyra dagar.

Vad gäller Bajen så hoppas jag att vi satsar på.det vi har idag. Europacupfinal, seger i svenska cupen och minst en andra plats i allsvenskan gör att det är läge att avvakta med ytterligare IN. Till nästa säsong kan det bli aktuellt med en nia om ingen av de tre vi har idag levererar.

Häcken lär förlora Jusu Bah det här fönstret och frågan är hur länge man ska kunna behålla Anvegård. Lite samma läge som Bajen hade i fjolårets fönster.

Vad som är trist är att skillnaderna i ekonomiska förutsättningar ökar lavinartat mellan klubbarna. Risken är att top 3 kommer att vara samma lag i många år framöver. Jag vet att det är som att svära i kyrkan men jag tror allsvenskan skulle må bra av att bantas till tio eller tolv lag.
Citera
2026-08-28, 18:18
Medlem
Ingen övergångssumma nämnd än men Jusu Bah säljs av Häcken till manu:

https://bkhacken.se/nyhet/ny-storaffar-for-bk-hacken-jusu-bah-saljs-till-manchester-united?_gl=1*1mry7pn*_up*MQ..*_ga*MTc3OTY4 NTM4Ny4xNzg3OTMzNzg2*_ga_WH5YQ60HKN*czE3ODc5MzM3OD UkbzEkZzAkdDE3ODc5MzM3ODUkajYwJGwwJGgxMTQ0MDI5MzU3
Citera
2026-08-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Ingen övergångssumma nämnd än men Jusu Bah säljs av Häcken till manu:

https://bkhacken.se/nyhet/ny-storaffar-for-bk-hacken-jusu-bah-saljs-till-manchester-united?_gl=1*1mry7pn*_up*MQ..*_ga*MTc3OTY4 NTM4Ny4xNzg3OTMzNzg2*_ga_WH5YQ60HKN*czE3ODc5MzM3OD UkbzEkZzAkdDE3ODc5MzM3ODUkajYwJGwwJGgxMTQ0MDI5MzU3

Från GP: ”Häcken skriver även att yttern, som blivit ett givet inslag i landslagstruppen på det senaste, säljs i en av de största affärerna någonsin i Norden på damsidan. Enligt den brittiske journalisten Ben Jacobs betalar United runt 6,5 miljoner kronor för Jusu Bah”

https://www.gp.se/sport/fotboll/senaste-nytt-fran-goteborgsfotbollen.d83357ad-2edb-4da2-a807-8ed8f77b9b95&push=editorial&utm_source=app-push&utm_medium=referral&utm_campaign=editorial?if r-dir-postId=09ca17c8-c0f0-4d05-9edc-827ae203c8de
Senast redigerad av hotellkudde 2026-08-28 kl. 18:36. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotellkudde
Från GP: ”Häcken skriver även att yttern, som blivit ett givet inslag i landslagstruppen på det senaste, säljs i en av de största affärerna någonsin i Norden på damsidan. Enligt den brittiske journalisten Ben Jacobs betalar United runt 6,5 miljoner kronor för Jusu Bah”

https://www.gp.se/sport/fotboll/senaste-nytt-fran-goteborgsfotbollen.d83357ad-2edb-4da2-a807-8ed8f77b9b95&push=editorial&utm_source=app-push&utm_medium=referral&utm_campaign=editorial?if r-dir-postId=09ca17c8-c0f0-4d05-9edc-827ae203c8de

Se där ja. Bara tacka ta emot för BK Häcken.
Alice Bergström (LFC W) småler nog nu bara, för hon vet ju hur hon ska ta ner Jusu Bah där på sin
h-kant i LFC W )
Citera
2026-08-28, 19:06
Medlem
Lite trist med Jusu Bah till Manchester United.
Bra fart i tjejen och en av numera alltför få profiler. Men hon måste väl pröva nästa steg.
Fart, hyfsat avslut och ja filma kan hon, det sistnämnda låter kanske elakt men är att se som ett måste när man ska ut i Europa.

Ett halvt lag av svenskor i Manchester United. Att klubben med sitt namn snor åt sig talanger förstår man, men att man som svensk så gärna drar på sig tröjan för damlaget visar mer på att money talks.
Förlåt Ellen men så är det ju.

Men ja, kanske kanske ska man se de senaste två åren som ett försök till att sett till sina förutsättningar bli en seriös aktör inom damfotbollen.
Citera
2026-08-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag trodde för ett par dagar sen att det väsentliga i fönstret var avklarat. Nu känns det mera som att det väntar några dramatiska dagar innan det är över om fyra dagar.

Vad gäller Bajen så hoppas jag att vi satsar på.det vi har idag. Europacupfinal, seger i svenska cupen och minst en andra plats i allsvenskan gör att det är läge att avvakta med ytterligare IN. Till nästa säsong kan det bli aktuellt med en nia om ingen av de tre vi har idag levererar.

Häcken lär förlora Jusu Bah det här fönstret och frågan är hur länge man ska kunna behålla Anvegård. Lite samma läge som Bajen hade i fjolårets fönster.

Vad som är trist är att skillnaderna i ekonomiska förutsättningar ökar lavinartat mellan klubbarna. Risken är att top 3 kommer att vara samma lag i många år framöver. Jag vet att det är som att svära i kyrkan men jag tror allsvenskan skulle må bra av att bantas till tio eller tolv lag.

Lite lustigt att du skriver det där om 10-12 lag, just när jag börjar tycka det är dags att utöka till 16 lag.
Alla säsonger är förstås olika men tycker skillnaden i kvalitet mellan topp och botten blir allt mindre, och just nu har vi fyra topplag i Elitettan (två av ”varje sort”) som har tillräcklig grund för att inte automatiskt bli bottenlag i Damallsvenskan. Det är väl Växjö som kanske känns på fallrepet men i övrigt har vi potentiellt 16 lag nästa säsong som nog duger i Damallsvenskan.
Citera
2026-08-28, 19:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Kommer Jusu Bah få starta i United? På vilken position skall hon spela? Vänsterytter? Vart spelar Rolfö?

Hade varit bättre att gå till något mitten- eller bottenlag i WSL och på så sätt vara garanterad en startplats
Citera
2026-08-28, 19:29
Medlem
Jusu Bah. Kul för henne och bra pengar till Häcken.

Men tror det kommer visa sig vara en dålig värvning av Man U. Hon har massor av talang och verkar vara en härlig tjej, men jag tror ju hon redan maxat och att det inte finns någon utveckling kvar. Kommer inte ta plats och kommer mista sin landslagsplats, och kommer inom 1 år bli utlånad till en klubb i engelska andraligan. Hoppas såklart jag har fel.

Lägger till: Bör väl förklara varför jag tror som jag gör. Tycker hon varit sämre 2026 än 2025, och spelartypen ”kvick ytter” peakar ofta väldigt tidigt om de inte har andra starka egenskaper.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-08-28 kl. 19:47.
Citera
2026-08-28, 19:50
Medlem
Trist med Uppsala. 0-5 i paus mot anfallssvaga Eskilstuna är ytterligare ett steg värre.
Citera
2026-08-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jusu Bah. Kul för henne och bra pengar till Häcken.

Men tror det kommer visa sig vara en dålig värvning av Man U. Hon har massor av talang och verkar vara en härlig tjej, men jag tror ju hon redan maxat och att det inte finns någon utveckling kvar. Kommer inte ta plats och kommer mista sin landslagsplats, och kommer inom 1 år bli utlånad till en klubb i engelska andraligan. Hoppas såklart jag har fel.

Lägger till: Bör väl förklara varför jag tror som jag gör. Tycker hon varit sämre 2026 än 2025, och spelartypen ”kvick ytter” peakar ofta väldigt tidigt om de inte har andra starka egenskaper.

Precis det jag tror också.
Citera
2026-08-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Trist med Uppsala. 0-5 i paus mot anfallssvaga Eskilstuna är ytterligare ett steg värre.

Spelmässigt är det någorlunda jämnt men IKUs försvarsspel är tämligen uselt och anfallsspel sista tredjedelen nästan obefintligt medans det är tvärtom för ESK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in