2026-08-11, 14:24
Medlem
Maja Bodin flyttar från Växjö till Häcken:

https://bkhacken.se/nyhet/maja-bodin-ansluter-till-bk-hacken?fbclid=IwY2xjawTn8rtwZG9mBWV4dG4DYWVtAjExAG JyaWQRMUFRdWxkRkxIQWpJ NXV2TDBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeh0 8cPU3ipUb6EgxKlhL60RRTUHv4l5faIDuzmHC3-EzWj4QU1lUf 8rkeMCg_aem_0rYZAWT69KUxnZ2_lKiRkw
Citera
2026-08-11, 15:04
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Har lite dålig koll på spelarflyttarna inom damallsvenskan. Mest lagt märke till att Hammarby och Häcken förlorar spelare i rask takt till utlandet, men ändå verkar de dominera mer och mer. Dammsuger de övriga damallsvenskan på talanger?

Lite så är det väl men om vi tar Bajen så har det till stor del handlat om att "dammsuga" den norska ligan plus att plocka in tjejer från akademin in i A-laget. Troligen så kommer Häcken och Bajen att dominera serien i många år. Jag är mer tveksam till MFF beroende på att intresset från publiken har varit väldigt ljumt så här långt.
Citera
2026-08-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Lite så är det väl men om vi tar Bajen så har det till stor del handlat om att "dammsuga" den norska ligan plus att plocka in tjejer från akademin in i A-laget. Troligen så kommer Häcken och Bajen att dominera serien i många år. Jag är mer tveksam till MFF beroende på att intresset från publiken har varit väldigt ljumt så här långt.

Nicole Molin byter till att bli sillstrypare. Alltid tyckt att hon är överskattad, ingen större förlust.
Det som är illa är att det kommer ge bränsle till den Bajenkrets som vill minska på damsatsningen och framförallt flickakademin.
Kanske har dem tyvärr rätt. Kostar för mycket till vad det ger. Skulle vara ett steg till att man gör som flertalet klubbar, har kvar damerna men behandlar det styvmoderligt.
Vore trist för svensk damfotboll.
Senast redigerad av Gurug 2026-08-11 kl. 20:14.
Citera
2026-08-11, 21:16
Medlem
Hammarby verkar ju valt att inte skriva något riktigt kontrakt med Molin utan hon stod listad på ungdomslaget. Kan såklart vara att spelaren inte ville skriva (som det ryktas med Junetoft) men det verkar ju mindre troligt. Lite märkligt ändå med tanke på att hon spelade F19-EM och startade de flesta matcherna bredvid etablerade Mattsson och Broman.

Tragiskt att det finns medlemmar som vill dra ned på flickakademisatsningen, här måste man också fråga sig hur mycket som är av hänsyn till klubbens (mycket goda) ekonomi och hur mycket det handlar om att man generellt ogillar damfotbollen.
Citera
2026-08-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker Eskilstunas poängskörd är den största överraskningen. Kul när en otippad singelklubbs-nykomling faktiskt lyckas undvika bottenstrid.

Trodde Rosengård skulle vara bra nog för övre halvan men de har precis samma problem som förra säsongen. Spelar bra men kan inte göra mål och plötsligt släpper de in mål bakåt i klump. Märkligt att de inte kunnat lösa det där.

Annars ungefär som väntat. Jag tippade ju Djurgården och Norrköping i botten, samt Vittsjö högt upp.

Men tycker faktiskt Vittsjö är sämre denna säsongen. De har haft lite flyt och har fler poäng än de ”borde”, medan det var tvärtom förra säsongen när de hade oflyt och domarna emot sig. Så drömmen om WCL-kval släcks nog i helgen, men att de ens är i närheten är ju överraskande.

Elitettans stora skräll måste vara Elfsborg. De var tippade mittenlag inför säsongen men nu har det gått så långt in på säsongen att man måste ta deras placering i toppen på allvar. Men publiken sviker så vore bättre om IFK Göteborg går upp, då där finns ett intresse.
Håller med om att Vittsjö är riktigt ojämna och stundtals spelar helt oorganiserat. Att de trots detta inte riskerar
nedflyttning beror väl i hög grad på målvakten Vaughan.
När hon kom till Vittsjö som reservmålvakt höll hon typ
god div.3-klass. Vittsjös skickliga målvaktstränare och hennes egen ambition har gjort att hon nu är en av seriens absolut bästa. Gjort flera avgörande ingripanden som räddat poäng åt Vittsjö.
Citera
2026-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hammarby verkar ju valt att inte skriva något riktigt kontrakt med Molin utan hon stod listad på ungdomslaget. Kan såklart vara att spelaren inte ville skriva (som det ryktas med Junetoft) men det verkar ju mindre troligt. Lite märkligt ändå med tanke på att hon spelade F19-EM och startade de flesta matcherna bredvid etablerade Mattsson och Broman.

Tragiskt att det finns medlemmar som vill dra ned på flickakademisatsningen, här måste man också fråga sig hur mycket som är av hänsyn till klubbens (mycket goda) ekonomi och hur mycket det handlar om att man generellt ogillar damfotbollen.

För dålig koll på Molin, hon har spelat regelbundet i F19 laget men verkar inte ha varit av intresse att lyfta upp henne. Då kan man förstå att hon vill röra på sig.
Egentligen inget konstigt i det. Mängder av juniorer som gör landskamper och ändå inte når sitt eget A-lag. Bajen har ju inte eller något andralag i seriesystemet att locka med. Likt Häcken, Malmö, Rosengård har.
Fast med Cruxgänget så är kanske inte Rosengårds andralag är något andralag längre?
Djurgården skickar sina tjejer till Lidingö och AIK numera till Djursholm (udda samarbete).

Men problemet med damfotbollen är mer av att övergångarna inte ger några direkta summor.
Ska man tro ryktena så fick Uppsala knappt under halvmiljonen totalt för både Älvali och Mattsson.
Säkert välkomna pengar men över åren en direkt förlustaffär.

Damfotbollen verkar tyvärr mer vara där exempelvis herrfotbollen med BP en gång var.
Talang efter talang kom fram och fick rätt bra fotbollsutbildning av kunniga eldsjälar.
De mest talangfulla plockades upp av de större klubbarna för en spottstyver, som i sin tur gjorde pengarna.

AIK och Bajen har idag bra flickakademier. Undrar som dig hur många trista direkta damfotbollshatare det finns, men klart att dem får bränsle av att tjejerna inte generar stålar och än värre går minus.

Förhoppningsvis kommer AIK och Bajen få välbehövliga miljoner för Selin och Petersson.
Det kommer nog att ske alltmer sällan och därmed allt viktigare att talanger visar hjärta och ser till att klubben som fostrat får skälig ersättning.
Citera
2026-08-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
För dålig koll på Molin, hon har spelat regelbundet i F19 laget men verkar inte ha varit av intresse att lyfta upp henne. Då kan man förstå att hon vill röra på sig.
Egentligen inget konstigt i det. Mängder av juniorer som gör landskamper och ändå inte når sitt eget A-lag. Bajen har ju inte eller något andralag i seriesystemet att locka med. Likt Häcken, Malmö, Rosengård har.
Fast med Cruxgänget så är kanske inte Rosengårds andralag är något andralag längre?
Djurgården skickar sina tjejer till Lidingö och AIK numera till Djursholm (udda samarbete).

Men problemet med damfotbollen är mer av att övergångarna inte ger några direkta summor.
Ska man tro ryktena så fick Uppsala knappt under halvmiljonen totalt för både Älvali och Mattsson.
Säkert välkomna pengar men över åren en direkt förlustaffär.

Damfotbollen verkar tyvärr mer vara där exempelvis herrfotbollen med BP en gång var.
Talang efter talang kom fram och fick rätt bra fotbollsutbildning av kunniga eldsjälar.
De mest talangfulla plockades upp av de större klubbarna för en spottstyver, som i sin tur gjorde pengarna.

AIK och Bajen har idag bra flickakademier. Undrar som dig hur många trista direkta damfotbollshatare det finns, men klart att dem får bränsle av att tjejerna inte generar stålar och än värre går minus.

Förhoppningsvis kommer AIK och Bajen få välbehövliga miljoner för Selin och Petersson.
Det kommer nog att ske alltmer sällan och därmed allt viktigare att talanger visar hjärta och ser till att klubben som fostrat får skälig ersättning.
Bajen lyckades ju låna ut en tjej till Uppsala nu iallafall, men jag undrar lite över varför de inte kan låna ut fler, skulle ju samarbetas med Sunnanå (av alla lag) och skickas spelare med flygplan men Petz som annonserades spelade väl inte en enda match. Enskede är det tydligen något slags bråk med om jag fattat det rätt så dit kan man inte skicka spelare.

AIK och Difs samarbeten är lite oklara, kanske är lagom nivå för Difs svaga (direkt fjärde sorteringen) akademispelare man råkat ge a-kontrakt. Men AIK skickade väl en halv startelva a-lagspelare (varav 3 överåriga) till Hisingen för att sopa på Häckens F19 med 7-2 (defacto tredje lag). Bajens F19 slaktar serien och de flesta är väl 08-10 där.

Uppsala fick vad jag förstått ännu mindre än så. Spelarna hade utgående och säkert klausuler då de inte hade någon lön, men självklart det är många tränare och cuper som kostat pengar som ligger bakom. Fattar inte hur de totalt misslyckats med att få sponsorer att stötta verksamheten, men allt ska väl in i Sirius.

Skulle ju gärna se att om SEF och EFD går ihop pengar fonderas till flickakademierna också. Strömmar ju in pengar för att utbilda pojkar i form av övergångsummor så nog fan finns det tillräckligt för att finansiera flickors utbildning också. Lär väl blockas av Mjällby och dylikt som saknar damlag. Gäller förövrigt även ishockey där det provocerar mig oerhört hur SOK ska lägga stor del av sin budget på att finansiera Damkronorna när Elithockeyn själva kunde göra det med sina TV-pengar men tydligen är det så oerhört viktigt att varje lag ska skaffa sig varsin kanadensare till fantasilön i något slags nollsummespel.
Citera
2026-08-12, 19:03
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Mitt intryck är inte alls att det finns många medlemmar som vill snåla in på akademin i Bajen ( även om de finns de som helst av allt skulle lägga ner satsningen på damerna) . Med tanke på de spelare som kommit fram där så är snarare risken att det finns en övertro att hela behovet ska täckas upp den vägen.

Jag är själv lite tveksam till att Doris Petz och Sally Nyhlen lyfts in i A-truppen med tanke på att speltiden lär bli väldigt begränsad i år. Kanske är tanken att de ska lånas ut? Eller är tanken att säkra att de inte lämnar klubben.

Stella Maiquez, Fanny P och Ines Lorenius är däremot klockrena . Det vore skandalöst om inte Ines fick ett riktigt avtal nu.

Inför hösten krävs 2-3 nya spelare IN ( en av dessa är Ines )för att få ihop en full trupp
Citera
2026-08-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Bajen lyckades ju låna ut en tjej till Uppsala nu iallafall, men jag undrar lite över varför de inte kan låna ut fler, skulle ju samarbetas med Sunnanå (av alla lag) och skickas spelare med flygplan men Petz som annonserades spelade väl inte en enda match. Enskede är det tydligen något slags bråk med om jag fattat det rätt så dit kan man inte skicka spelare.

AIK och Difs samarbeten är lite oklara, kanske är lagom nivå för Difs svaga (direkt fjärde sorteringen) akademispelare man råkat ge a-kontrakt. Men AIK skickade väl en halv startelva a-lagspelare (varav 3 överåriga) till Hisingen för att sopa på Häckens F19 med 7-2 (defacto tredje lag). Bajens F19 slaktar serien och de flesta är väl 08-10 där.

Uppsala fick vad jag förstått ännu mindre än så. Spelarna hade utgående och säkert klausuler då de inte hade någon lön, men självklart det är många tränare och cuper som kostat pengar som ligger bakom. Fattar inte hur de totalt misslyckats med att få sponsorer att stötta verksamheten, men allt ska väl in i Sirius.

Skulle ju gärna se att om SEF och EFD går ihop pengar fonderas till flickakademierna också. Strömmar ju in pengar för att utbilda pojkar i form av övergångsummor så nog fan finns det tillräckligt för att finansiera flickors utbildning också. Lär väl blockas av Mjällby och dylikt som saknar damlag. Gäller förövrigt även ishockey där det provocerar mig oerhört hur SOK ska lägga stor del av sin budget på att finansiera Damkronorna när Elithockeyn själva kunde göra det med sina TV-pengar men tydligen är det så oerhört viktigt att varje lag ska skaffa sig varsin kanadensare till fantasilön i något slags nollsummespel.

Tror att Bajen möjligvis lagt lite krokben för sig själva genom att helst inte vilja låna ut spelare. Man vill ha kontroll över träning och ja säkert även sättet att spela fotboll på.

Jag tycker inte att man ska vara för hård mot unga tjejer som byter klubb men när jag är på mer jäkligt humör kan jag ändå tycka att dem snällt sagt är kortsiktiga.
Att Junetoft går till allsvensk konkurrent och faktiskt får spela får man ta. Men verkar vara några som har lite väl bråttom till att man ska spela i ett A-lag.

Tror inte A lagspel i ettan eller till och med lägre ned ger mer utvecklingsmässigt än att spela i Bajens F19. Ja förutom för dem som inte passar för spelsättet. Bajens stil är ju tämligen unik i svensk damfotboll.
Bevisligen kan man ju gå från F19 till A laget i ett av Sveriges just nu bästa lag.
Citera
2026-08-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Tror att Bajen möjligvis lagt lite krokben för sig själva genom att helst inte vilja låna ut spelare. Man vill ha kontroll över träning och ja säkert även sättet att spela fotboll på.

Jag tycker inte att man ska vara för hård mot unga tjejer som byter klubb men när jag är på mer jäkligt humör kan jag ändå tycka att dem snällt sagt är kortsiktiga.
Att Junetoft går till allsvensk konkurrent och faktiskt får spela får man ta. Men verkar vara några som har lite väl bråttom till att man ska spela i ett A-lag.

Tror inte A lagspel i ettan eller till och med lägre ned ger mer utvecklingsmässigt än att spela i Bajens F19. Ja förutom för dem som inte passar för spelsättet. Bajens stil är ju tämligen unik i svensk damfotboll.
Bevisligen kan man ju gå från F19 till A laget i ett av Sveriges just nu bästa lag.
Håller med om att det inte är vits att låna ut till division 1 utan det är andra lag i allsvenskan och elitettan som är rimligt.
Citera
2026-08-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Mitt intryck är inte alls att det finns många medlemmar som vill snåla in på akademin i Bajen ( även om de finns de som helst av allt skulle lägga ner satsningen på damerna) . Med tanke på de spelare som kommit fram där så är snarare risken att det finns en övertro att hela behovet ska täckas upp den vägen.

Jag är själv lite tveksam till att Doris Petz och Sally Nyhlen lyfts in i A-truppen med tanke på att speltiden lär bli väldigt begränsad i år. Kanske är tanken att de ska lånas ut? Eller är tanken att säkra att de inte lämnar klubben.

Stella Maiquez, Fanny P och Ines Lorenius är däremot klockrena . Det vore skandalöst om inte Ines fick ett riktigt avtal nu.

Inför hösten krävs 2-3 nya spelare IN ( en av dessa är Ines )för att få ihop en full trupp

Jag tror nog att den stora majoriteten vill ha kvar satsningen på damlaget och även att det finns support för akademilaget.
Men visst finns det krafter som inte vill investera, att man anser att det ska bära sig självt. Just det där med egen lönsamhet vill väl egentligen jag också men kan tycka att man nu om någon gång bör rida på vågen, säkerställa att det fortsatt finns stjärnor som drar publik. Inget illa om Curmark, det kanske blir bra med en rivig jäkel men inte kommer många nya för att se henne spela?

Sen måste man ju satsa för att vara laget som tar sig till Champions league. Kommer troligtvis bli svårare för var år som går.

Ines ska förstås ha ett kontrakt, Stella har väl redan ett och där får man väl främst hoppas att hon är skadefri och spelar ett par 90 minuters i F19.
Petz lär inte få det lätt med speltid nu när Curmark värvades. Koivisto känns rätt given och har ju sett bättre ut när Joramo är borta.
Vill se lite mer fart på hennes fasta situationer, ibland sitter dem men lite väl många snöbollar.

Nylén borde få regelbundet med 15-20 minuters inhopp, rentav få starta ibland. Förhoppningsvis tar man sig vidare i Europa cup och då blir det lite tätare med matcher.

Läste att Von H vill få in en vänsterback men jag blir inte förvånad ifall det inte händer något mer än att Ines får kontrakt. Att man väntar in vintern. Sen måste man ju gå all in för på en riktig målgörare. Varken Svea eller Mari håller måttet mot tuffare motstånd.
Hade man haft Ellen eller Cathinka hade det varit god natt för Juventus.
Citera
2026-08-14, 01:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Väldigt intressant omgång både vad gäller bottenstriden och kampen om tredjeplatsen. Att Bajen; Häcken och MFF vinner sina matcher kan man man nog utgå ifrån men i övrigt är det ovissa möten som gäller.

Imorgon spelar Växjö mot Djurgården hemma. Vinst för Växjö och de börjar luta åt att de slipper fightas i botten samtidigt som Djurgården fastnar i träsket längs nere i tabellen. Växjös tapp av Maja Bodin är blytungt.

Aik ligger trea och lär behöva slå ett starkt Vittsjö för att behålla positionen. Vittsjö har inte riktigt häng på den kampen men har alla möjligheter att vara med och tampas om placeringarna 4-6.

Rosengård möter Eskilstuna och är i princip piskade att vinna. Det lär inte bli lät med tanke på Eskilstunas starka defensiv. Skulle Rosengård förlora samtidigt som Djurgården och Norrköping vinner så kommer de att ha fyra poäng upp till en kvalplats och paniken ligger nära till hands.

Norrköping-Kristianstad känns också som en oviss match. Kristianstad är verkligen ena dagen upp, andra dagen ner. 3-0 mot AIK följs upp av en 1-0 förlust mot Eskilstuna. Norrköping tillhör skaran av lag som kämpar för sin existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in