Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Jag är nog för oinsatt men jag förstår inte varför premier league skulle vara det värsta som hänt fotbollen heller. Lagen tappar sin identitet och vanligt folk har inte råd att gå på fotboll? Ok men det har de ju, men kanske inte i premier league. Även i England finns lag med små budgetar, arenor för 6000 pers som i Allsvenskan, billigare biljetter och lag från mindre orter kvar, det är bara att gå neråt i divisionerna. Enda skillnaden mot Sverige är att här är det så i högsta divisionen, i England är det kanske i den fjärde högsta. Det där försvinner ju inte bara för att de lagen inte rymms i högsta divisionen längre.
Men annars håller jag med om det mesta du skrev. Tycker inte heller att medlemsägda lag behöver vara någon naturlag. Rena dödsstöten väl? De svenska herrlagen är chanslösa mot i princip allt utländskt motstånd även från jämförbara och små länder. På damsidan tar det bort ekonomiska möjligheter om någon ägare skulle kunna vara intresserad, såsom tydligen är möjligt i Danmark t ex.
Det är väl mest för att Premier league blev startskottet för brutal kommersialisering, lika viktigt att ha en vass juridik avdelning som fotbollsspelare. Man skapade sig raskt en fördel gentemot andra ligor.
Det här kan man förstås diskutera länge.
Gillar inte att jag styrt spåret utanför trådens fokus, ber om ursäkt för det och hoppar på omgången, som innehåller en del intressanta matcher.
AIK- Kristianstad
Inte för att det är kört, trots allt ett gäng matcher kvar. Men båda lagen skulle må bra av en vinst för att sätta lite press på Malmö. Nu tror jag tyvärr inte att det blir något annat än MFF på tredje plats.
Regnar enligt modell värre idag. Så jag sätter Kristianstad som favoriter.
Kanske är jag orättvis men fått en känsla av att dem gillar blåst och nöff nöff väder.
Till att jag ger Kristianstad favoritskapet innehåller även gnagets brist på anfallare.
Famili är en fin fotbollspelare men ett lag som aspirerar på topp 3 ska förstås ha en riktig 9a.
Rosengård - Häcken
Jusu Bah borta och alla...nåväl många anser att Rosengård är mycket bättre än tabellen visar.
Bättre än näst sist håller jag med om. Ska Häcken gå på en mina?
Nej, man ligger inte näst sist efter att mer än halva serien är spelad för att man är bra.
Häcken lirar dessutom i en egen division och spelar hem detta relativt enkelt.
Hammarby - Vittsjö
Finns inte en chans att jag masar mig iväg i detta väder för att se den här matchen. Ge för tusan Bajens tjejer en arena som har fler än ca 900 platser under tak. Öst ned regn i ett bra tag nu och man kommer väl så fort det går att arbeta med att forsla bort vatten från plastmattan.
Hammarby vinner.
Växjö - Malmö FF
Växjös chans att klara sig kvar ligger i att andra lag underpresterar.
Malmö kommer inte att tappa många poäng till och vinner detta med en gäspning.
Det är väl det enda emot, att man bara tror att man åker över och vinner?
BP - Piteå
Två lag till som skulle må bra av att vinna och som samtidigt köper 0-0.
BP har dock ett lag som inte kan spela på ett resultat, kan imorgon stå dem dyrt.
Man har ett ihåligt försvarsspel och en målvakt som lämnar mycket att önska.
Peking - Djurgården
Tjejerna från Norrköping ska ha vad jag förstått åkt till Vittsjö och spelat en rätt enkel tjonga fotboll. Gör man nog bäst att fortsätta med. Annars kommer man vara ett av lagen som överraskande nog hamnar efter Växjö. Den här matchen vill inget av lagen förlora, ett kryss.