2026-08-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Yep, Emilie Libakken Österås går till PSG för en rekordtransfer ( med AIK-mått).

Vet faktiskt inte vem hon är men enligt flashscore har hon inte satt några direkta avtryck och i sina tidigare klubbar har hon också fått begränsat med speltid. Verkar ändå ha gjort en del U-23.

Har AIK fått bra betalt så är det nog en väldigt bra affär för klubben.
Har väl varit skadad stora delar av säsongen men rankades ju som en av norska ligans bästa spelare förra året och spelade väl alla matcher i Stabeck. PSG lär ju velat kolla hur hon håller i en högre rankad liga som Damallsvenskan och därför går transfern igenom nu.
Citera
2026-08-26, 21:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Har väl varit skadad stora delar av säsongen men rankades ju som en av norska ligans bästa spelare förra året och spelade väl alla matcher i Stabeck. PSG lär ju velat kolla hur hon håller i en högre rankad liga som Damallsvenskan och därför går transfern igenom nu.

Du har rätt. Jag läste statistiken fel och hon var helt ordinarie startspelare i sin norska klubb.
Citera
2026-08-26, 22:23
Medlem
Citat:

Kan inte minnas att jag sett henne spela så mkt för AIK. Ingen startspelare? Har hon varit skadad då kanske, nånting måste ju PSG ha sett som de gillade. 1 miljon kr är ingenting utifrån hur mkt transfersummor har växt, men man måste ju börja nånstans. Iaf bättre att AIK säljer själva än att deras spelare går gratis till Häcken och Kristianstad, som sen i sin tur säljer spelarna och får betalt.
Citera
2026-08-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Försökt leta info om hur stor andel som går till Umeå när Jusu Bah säljs, men hittar inget.
Rimligen bör de väl ha skrivit in någon procentsats, men Häcken värvade ju henne före damspelare var värda pengar så man vet inte. Kanske landar i bara ett utbildningsbidrag, eller vad det heter. Men handlar det om procent så är det ett bra tillskott till Umeås konstant tomma plånbok.

Är det verkligen standard med vidareförsäljningsklausul på damsidan? Eller har det varit standard snarare. Tycker aldrig man hör något om det. Borde absolut vara det!
Citera
2026-08-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast vore inte det en ganska osmart flytt för Jusu Bah? Se hur det har gått Wangerheim i United och det har varit ganska mycket turbulens i klubben.

Rolfö måste ju känna sig närmast förföljd. Först tappar hon sin startplats i landslaget till Jusu Bah m fl, sen kommer hon till hennes klubblag också. Men väntat att det skulle komma bud på Jusu Bah. När säljs hon i så fall, nu? Eller till vintern? Tufft om de tappar flera starka namn till precis innan CL börjar.
Citera
2026-08-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
Okej, dom kanske inte förtjänar att ligga före MFF så sätt, kollar man på målskillnad är det stor skillnad mellan lagen. Var bara lite trött på inget motstånd de senaste matcherna. Förra omgången var ju sjuk med fyra matcher som slutade 5-0 eller 6-0 (En majoritet alltså). Så det var lite uppfriskande att se en match med lite faktiskt motstånd. Särskilt första halvlek var gungig och rapp. Solnalaget är ju också det enda laget som tagit poäng mot oss i år, så en liten omen la ju i luften.

Men måste säga det, fan vad fint vi spelar. Ska bli kul att följa laget i UWCL.

Häcken spelar jäkligt fint ja, bara förlorat en enda match. Och ingen oavgjord. Trots att det är bra konkurrens från framförallt Hammarby och Malmö så tycker jag ändå Häcken är på en egen nivå i Sverige. De har bättre bredd. De har kanske haft bättre tajming med sina toppnamn än Hammarby. Men också legat i framkant och fattat modiga beslut för att kunna behålla Schröder så länge som de gjorde t ex. Lagen de slog ut i Europa. Finalen var väl egentligen aldrig nåt snack. Ska bli riktigt kul att se dem nu i Champions League.
Citera
2026-08-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kan inte minnas att jag sett henne spela så mkt för AIK. Ingen startspelare? Har hon varit skadad då kanske, nånting måste ju PSG ha sett som de gillade. 1 miljon kr är ingenting utifrån hur mkt transfersummor har växt, men man måste ju börja nånstans. Iaf bättre att AIK säljer själva än att deras spelare går gratis till Häcken och Kristianstad, som sen i sin tur säljer spelarna och får betalt.
Ja tror hon varit skadad en del men när hon spelat ser man ju att hon är väldigt bra. Och som sagt bevisat sig i Norge redan så handlade nog bara om att visa upp det i Sverige också. Som sagt mest överraskande att AIK överhuvudtaget kunde värva henne i vintras för fanns nog erbjudanden från bättre klubbar redan då.

1 miljon gör ju ingen skillnad för AIK som klubb men är väl typ marknadsvärdet för en 24 årig spelare som ska vara rotation i PSG?
Citera
2026-08-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ja tror hon varit skadad en del men när hon spelat ser man ju att hon är väldigt bra. Och som sagt bevisat sig i Norge redan så handlade nog bara om att visa upp det i Sverige också. Som sagt mest överraskande att AIK överhuvudtaget kunde värva henne i vintras för fanns nog erbjudanden från bättre klubbar redan då.

1 miljon gör ju ingen skillnad för AIK som klubb men är väl typ marknadsvärdet för en 24 årig spelare som ska vara rotation i PSG?

Antagligen, även fast det känns som att en del klubbar bjuder över på rimliga marknadsvärden ganska så godtyckligt. I USA främst.

€100k är ju ingen stor övergångssumma längre på den europeiska marknaden, men det är mer affären i sig och principen att man får betalt för att utveckla spelare som är ett steg i rätt riktning för AIK. Och för damerna är väl summan inte obetydlig i alla fall. Spelare som Selin och Junetoft skulle nog kunna gå för betydligt mer i framtiden om de får behålla formen och visa upp sig mot bra motstånd,
Citera
2026-08-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Skulle gissa på mellan 800kkr - 2,5/3 mille. Men som du säger så är dom ju rätt så täta efter FS-försäljningen. Dom känner säkert att de vill ha henne kvar under viktiga UWCL-seriespelet o sen ev slutspel.
Tycker man att truppen ändå är stark utan henne, så är det upp till henne att säga ja eller nej.

Lite OffT men jag såg träningsmatchen manu w - lfc w i helgen och då va Anna S som v-vinge/v-fwd.
Såååå jag är fundersam på vad Bah ska i manu att göra.

manu vet ju om att de är ett "poppislag" och spelare väljer att gå dit bara för det jag skrev. Det är ju ingen satsning alls på rutin som så. utan de vill satsa på akademin o yngre spelare. Därför Skinner drog.

Jag skulle tro att Häcken vill se ett bud som är tydligt över dem summorna du nämner.
Det är en 23 årig spelare som etablerat sig i landslaget. Möjligen lite ojämn, hon har ju inte varit lika bra i år som förra året. Men besitter unik speed och förmåga att ta sig runt det mesta. Det är vad man betalar för.

Häcken har förstås vetat om att det här kommer att ske. Man skaffade Ölvestad för i svenska mått en stor summa pengar.
Men där verkar inte rehab gått i den takt man önskat.
Sen är det förstås vad Jusu Bah vill. Lockar WSL mer än ett sista (?) CL äventyr.
Pengarna i M.U är förstås betydligt mer än vad hon får i Häcken och gör hon ett svagt CL, tappar sin landslagsplats ja då är det kanske snarare en bottenklubb i WSL eller ett Frankfurt som hör av sig nästa gång.
Citera
2026-08-27, 08:39
Medlem
Snubblade på denna av en slump:
https://hurbra.se/damallsvenskan-ekonomisk-riskkarta-2027/

Största analysen av ekonomin jag sett. En hel del intressant och tänkvärt, med fokus på hur minskade sponsorintäkter slår mot respektive klubb.
Citera
2026-08-27, 17:01
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Snubblade på denna av en slump:
https://hurbra.se/damallsvenskan-ekonomisk-riskkarta-2027/

Största analysen av ekonomin jag sett. En hel del intressant och tänkvärt, med fokus på hur minskade sponsorintäkter slår mot respektive klubb.
Det ser ut som om det snart bara är dubbelklubbar i högsta serien. De som vågar satsa. Alla kan inte dra in 25 miloner i damversamheten per år som mff gör.
Citera
2026-08-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Jag skulle tro att Häcken vill se ett bud som är tydligt över dem summorna du nämner.
Det är en 23 årig spelare som etablerat sig i landslaget. Möjligen lite ojämn, hon har ju inte varit lika bra i år som förra året. Men besitter unik speed och förmåga att ta sig runt det mesta. Det är vad man betalar för.

Häcken har förstås vetat om att det här kommer att ske. Man skaffade Ölvestad för i svenska mått en stor summa pengar.
Men där verkar inte rehab gått i den takt man önskat.
Sen är det förstås vad Jusu Bah vill. Lockar WSL mer än ett sista (?) CL äventyr.
Pengarna i M.U är förstås betydligt mer än vad hon får i Häcken och gör hon ett svagt CL, tappar sin landslagsplats ja då är det kanske snarare en bottenklubb i WSL eller ett Frankfurt som hör av sig nästa gång.

Summorna va en personlig gissning men, som du säger, så väntar nog BK H på ett högre bud ändå. Det brukar ju vara så.
Vill hon dra nu, så är det väl så men då säger jag att hon får väl stå sitt kast då.
Är det mera pengarna som hägrar än att vara säker på speltid, så säger jag bye bye Jusu Bah.
Hon skulle nog hellre passa bättre i nåt lag på övre halvan i Bundesliga Frauen.
Vi får väl se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in