2026-08-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skospåren anger att de är från märket Reebook men storleken kan vara mellan 43 - 45.
Mönstret på skon måste ju ha olika mått beroende på storlek. Det dög att bestämma skomärket men inte exakt storlek. Konstigt.

Det enda som är bevisat är att 38-orna inte är JJs. De avtrycken var tydligen exakt storlek 38. Konstigt igen.

Konstigt att 38-orna (och 43-45-orna båda återfanns på trappan till vinden. Men hela detta scenario har jag skrivit om tidigare
Citera
2026-08-28, 16:19
Medlem
Någon som avsnittet med svenska fall för FBI där brattås tas upp, och jämfört det med FUP, tas stigen på baksidan av gården ens upp i FUP stigen som leder till Solumshamn?
Citera
2026-08-28, 16:20
Medlem
Vad hindrar följande hypotetiska scenario från att vara möjligt ...

JJ mördar Tor och Gärd, snor åt sig Gärds handväska och dumpar den. Senare, på natten eller natten därefter, tar sig två pundare/bärplockare/vem som helst in i huset ovetande om vad som hänt eftersom de båda offren ligger undanstuvade i ladan. De strulletar planlöst igenom huset efter värdesaker. De är så kassa på det att de missar plånboken på sängen. Dessa två individer har sedan aldrig hört av sig till utredningen av rädsla för att bli misstänkta för morden som blev kända för dem först när det skrevs om saken i media något dygn senare.
Citera
2026-08-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Konstigt att 38-orna (och 43-45-orna båda återfanns på trappan till vinden. Men hela detta scenario har jag skrivit om tidigare
Ja man ser vad mycket viktiga saker det fanns som inte gick att reda ut i denna rättegång. Kommer heller aldrig att få reda på känns det som.
Citera
2026-08-28, 16:26
Medlem
Citat:
Berätta gärna vilka bevis det finns för att han varit i huset. Är seriöst intresserad
Även jag är intresserad.
Citera
2026-08-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag hittar inget i FUP,en att det finns spår av JJ i boningshuset.
Däremot fingeravtryck, handverktyg och väldigt väl dokumenterade skoavtryck från två okända personer.
DNA i handväskan kunde man inte få fram 2005 men tekniken går framåt så 2026 kunde man få fram det.
Det måste alltså vara en väldigt liten mängd som lika gärna kan vara kontamination som jag uppfattar det.
Kontamintion inne i väska från vem om inte JJ? Samtidigt fattas ett kreditkort så någon som befann sig på plats hanterade väskan och stal kreditkotet. Inte Tor, inte Gerd. Alltså JJ som dessutom lämnade sitt DNA.
Citera
2026-08-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du försöker verkligen låta självsäker. Men som du kanske märkt av flera svar så lönar det sig sällan i krimtrådarna att försöka spela Allan och antyda att man vet saker som ingen annan vet, fast utan att komma med något konkret.

Anledningen till att MGM är fortsatt häktad är med största säkerhet att domstolens majoritet är eniga om att han är skyldig till brott som är så pass allvarligt att han i enlighet med praxis kring detta ska börja avtjäna sitt straff direkt efter meddelad dom. Det är domstolens helhetsbedömning i skuldfrågan som är grunden för det, inte någon enskild omständighet.

Domstolen har i sin bedömning utgått från den s.k. omedelbarhetsprincipen: Att domen enbart får baseras på fakta som lagts fram vid huvudförhandlingen. Vad som står och inte står i FUP är i formell mening inte relevant här. Har det lagts fram under rättegången kan det åberopas i dom. Har det inte lagts fram kan det inte användas.

Jag har inte följt detta rättsfall i detalj, men är - liksom de flesta antar jag - medveten om att ny bevisning i form av MGM:s DNA i Gerds handväska las fram. Hur stor betydelse den har i skuldfrågan vet bara domstol än så länge. Inte du, inte jag, inte någon annan som skriver i tråden. Såvida den inte är nån av nämndemännen eller någon nära till dem som har fått höra saker den definitivt inte borde höra. Och har det dåliga omdömet att försöka göra sig märkvärdig här.

Jag vill bara komma med ett tillägg som verkar ha missats här. Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat.

Precis som många är inne på här så är ju ett beslut om att den tilltalade skall kvarbli i häkte en fingervisning om att den kommer att dömas. Men den fingervisningen gäller ju främst när rätten både avkunnar beslut i häktningsfrågan och meddelar tid för domen. Men nu har man ju gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat". Det kan alltså betyda att rätten anser att man behöver mer tid att överlägga i skuldfrågan. Rent krasst kan det t.o.m vara så att den överläggningen är planerad nästa vecka. Det jag vill säga med detta är att om Tingsrätten endast meddelat att den tilltalade skall kvarbli i häkte, så hade jag sett det som en intäkt för att han kommer att dömas. Men nu när man gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat" så kan man inte vara lika säker på det.

Jag vill dock vara noga med att säga att det nyss nämnda inte betyder att jag säger att den tilltalade kommer att frias (utan endast att möjligheten fortfarande finns) så slipper jag få Maniac60 och FedorEmelianenko på mig om det!
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-28 kl. 16:33.
Citera
2026-08-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Även jag är intresserad.
Förstår det. Hoppas åklagaren har haft ett ess i ärmen!
Citera
2026-08-28, 16:35
Medlem
Citat:
Sluta att ändra på skostorlekar

På FUP-sida 921
”Avtrycket jämfördes med olika storlekar av skor med detta sulmönster. Härvid iakttogs bäst överenstämmelse med en sko med europeisk storlek 44 och 45. [...]
Skonumret för skon som avsatt avtrycket bedömdes vara minst 44 och högst 45.”

SKL är väldigt exakt.
Citera
2026-08-28, 16:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereonucleosis
Vad hindrar följande hypotetiska scenario från att vara möjligt ...

JJ mördar Tor och Gärd, snor åt sig Gärds handväska och dumpar den. Senare, på natten eller natten därefter, tar sig två pundare/bärplockare/vem som helst in i huset ovetande om vad som hänt eftersom de båda offren ligger undanstuvade i ladan. De strulletar planlöst igenom huset efter värdesaker. De är så kassa på det att de missar plånboken på sängen. Dessa två individer har sedan aldrig hört av sig till utredningen av rädsla för att bli misstänkta för morden som blev kända för dem först när det skrevs om saken i media något dygn senare.

Nja, Tors bil står ju på tomten så man går nog inte in på tomten.

Liten modifiering av hypotesen:
Två personer, med skostorlekarna 44-45 och 38 ser vad JJ håller på med. Efter att JJ dragit så går de in i huset. Möjligtvis är det deras bil som setts på platsen.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-28 kl. 16:57.
Citera
2026-08-28, 16:45
Medlem
Citat:
Två personer, med skostorlekarna 43-45 och 38 ser vad JJ håller på med.
Du läste inte föregående inlägg?
Skostorleken är 44-45.
Citera
2026-08-28, 16:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Nja, Tors bil står ju på tomten så man går nog inte in på tomten.

Liten modifiering av hypotesen:
Två personer, med skostorlekarna 43-45 och 38 ser vad JJ håller på med. Efter att JJ dragit så går de in i huset. Möjligtvis är det deras bil som setts på platsen.

Om de på intet vis är inblandade och SER (på håll antar jag att du menar) att någon yxmördar två personer, då, om någon gång, ringer man väl polisen istället för att traska dit, rota runt och sedan hålla käften om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in