Idag, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Helt säker kan man aldrig vara.
Domen mot Mats Alm överklagades aldrig.
Det var nog ett annat bevisläge där. Men han hade ju också förklaringar som var helt uppe i det blå.
Citera
Idag, 09:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ja. För ett mord var det 10 år eller livstid 2005, men vid flerfaldig brottslighet kunde det tidsbestämda straffet bli upp till 14 år

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej, ja då landar det kanske på 14 år nu, det görs väl också nån sorts avräkning/rabatt för att det gått lång tid.

De längsta straffen var väl vikta för utdragna mord där offren led mycket och gärningen var planerad? Inget av detta lär väl gå att resonera sig fram till ens i TR? Mordvapnet till exempel anses komma från gården, vilket inte tyder på någon planering.

Kanske ett lite strängare straff då Gerd verkar blivit mördad först inne i ladugåden.

Att man låtit JJ sitta kvar i häktet tyder dock på en fällande dom nu i TR.
Citera
Idag, 09:50
Medlem
Som jag sagt innan att flertalet har verkligen missat varför dåren fortfarande sitter häktad..

Är det så himla svårt förstå att det hänt en hel del bakom lykta dörrar som vi inte vet ett dugg om 🤔
Vi kommer ej aldrig få veta vad som hände därinne de gångerna då det gäller stor sekretess...

Kan ha framkommit en hel del bevis som lagts med sekretess och därmed lykta dörrar..

Dessutom är fup väldigt mycket sekretess i dessutom..
Fattas mycket bevismaterial såsom många bilder på offren med mera...

Jag personligen tror på lagens strängaste straff i tingsrätten..
Alternativt RPK med starka psykofarmaka mediciner..
Men i hovrätten kan allt omöjliga hända..
Citera
Idag, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att man låtit JJ sitta kvar i häktet tyder dock på en fällande dom nu i TR.
Absolut.
Det blir intressant att se om tingsrätten är enig.
Citera
Idag, 10:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Som jag sagt innan att flertalet har verkligen missat varför dåren fortfarande sitter häktad..

Är det så himla svårt förstå att det hänt en hel del bakom lykta dörrar som vi inte vet ett dugg om 🤔
Vi kommer ej aldrig få veta vad som hände därinne de gångerna då det gäller stor sekretess...

Så kan det mycket väl vara. Vad jag minns var det ett eller två tillfällen då förhandlingarna hölls bakom lykta dörrar.

Ett av dem var väl förhör/uttalande från rättsmedicin?

Spännande!
Citera
Idag, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
ska vi slå vad?

nämn ett fall där mgm inte blir försatt på frifot efter förhandlingen och sedan friad tack
Att du bara går på känsla. Och inte tänker på lagen fungerar. Är ju väldigt svenskt.
Gissningsvis blir han friad. Och det vet väldigt många utom dumma svennar som dig som bygger din uppfattning genom Aftonbladet.
Citera
Idag, 10:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Absolut.
Det blir intressant att se om tingsrätten är enig.
Det kan mycket väl bli en lekmannadom där nämndemännen fäller och lagmannen reserverar sig för att rädda sitt ansikte.

Blir det så är det en fingervisning om att HR kommer att fria JJ.
Citera
Idag, 10:21
Medlem
100% livstid
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Vad händer om han blir friad?
Oavsett om han är skyldig (vilket jag tror) så hoppas jag att han får hjälp att gå vidare med sitt liv. Det eftersom han inte verkar ha återfallit i brott (om han är gm) utan tvärtom verkar vara väldigt skötsam.

Jag tror det var ett vansinnesdåd under någon form av (tillfällig) psykisk sjukdom. Psykos, vanföreställningar eller liknande. Tror jag.
Såg Bocksagan - mordet på en guru på SVT play och där blev gm friad pga att han var psykiskt sjuk när mordet begicks.

Nu kommer strax domen (kl 11)
Senast redigerad av honn Idag kl. 10:33.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
100% livstid
Kan du motivera den gissningen lite?
Citera
Idag, 10:34
Medlem
Nattbussen4s avatar
Det ska bli intressant att se vad domen blir.

Jag tror definitivt att han är skyldig, men jag tycker inte att åklagaren har bevisat det utom rimligt tvivel, inte alls faktiskt.
Citera
Idag, 10:50
Medlem
Någon som vet när/om man kan lyssna på rättegången på Youtube?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in