2026-08-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Även om han är inbunden och kanske autistisk så verkar det osannolikt att agera så. Han saknar väl inte helt känslor? Och givetvis är det även märkligt att de påstådda mördarna skulle lämnat honom där. Tänk om JJ istället reagerat som de flesta skulle, försökt rädda Gerd och larmat så fort han kunde, och dessutom kunnat ge signalement på både männen och bilen.
Han ljuger givetvis det förstår ALLA som läser utredningen och hans förhör.

oavsett om han inte skulle bli fälld här förstår alla han är skyldigt och jag är med helt övertygad tillskillnad ifrån självutnämda experter i tråden han blir fälld med
Citera
2026-08-23, 15:18
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om JJ mördade Tor, då borde det rimligtvis finnas DNA-spår på de kläder som kroppen täcktes med?

Verkar som det dröjt innan föremålen som lades över Tors kropp beslagtogs. De blev liggande på brottsplatsen i 12 månader, så vet inte hur bra DNA kan finnas kvar och hur länge, men det verkar ju helt klart ha slarvats.
Citera
2026-08-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Verkar som det dröjt innan föremålen som lades över Tors kropp beslagtogs. De blev liggande på brottsplatsen i 12 månader, så vet inte hur bra DNA kan finnas kvar och hur länge, men det verkar ju helt klart ha slarvats.
I en handväska verkar spåren klara av 21 år.
Citera
2026-08-23, 15:22
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
I en handväska verkar spåren klara av 21 år.

Sen läste jag också att materialet som användes för att täcka över Tor. När det hände togs beslut att de inte skulle undersökas. I efterhand har alla föremål inte gått att finna. Bland annat saknas en orange overall.
Citera
2026-08-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Var man medveten om DNA spårning vid den tiden? Kommer inte ihåg när man började leta efter DNA. Tyckte man bara hörde talas om fingeravtryck. Kläderna som Tor gömdes under verkades ju inte ha blivit så grundligt undersökta.

Man började kunna DNA-spåra på hemmaplan i Sverige på 1990-talet då vi byggde ut vår kompetens. Innan dess skickades brottsplatsprover till speciella laboratorier utomlands, främst till England tror jag.

Det sägs att det alltid finns spår efter en mördare. Och om det nu var samme GM som mördade Tor och Gerd, så hade han ju hanterat två kroppar. Något borde ha avsatts tycker man, mjäll, hudflagor, hårstrån etc.

Det där med att BO skulle ha gömts under kläder har undgått mig. Trodde det var pressenning el. dyl.
Tor var tydligen mycket väl övertäckt vill jag minnas. GM och/eller kumpan måste alltså ha rört sig inne i huset då för att hitta något att täcka dem med? Och sedan hanterat kläderna, burit in dem i ladan och placerat dem på kropparna. Man tycker att det skulle ha avsatts något.

.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-23 kl. 15:32.
Citera
2026-08-23, 15:44
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Man började kunna DNA-spåra på hemmaplan i Sverige på 1990-talet då vi byggde ut vår kompetens. Innan dess skickades brottsplatsprover till speciella laboratorier utomlands, främst till England tror jag.

Det sägs att det alltid finns spår efter en mördare. Och om det nu var samme GM som mördade Tor och Gerd, så hade han ju hanterat två kroppar. Något borde ha avsatts tycker man, mjäll, hudflagor, hårstrån etc.

Det där med att BO skulle ha gömts under kläder har undgått mig. Trodde det var pressenning el. dyl.
Tor var tydligen mycket väl övertäckt vill jag minnas. GM och/eller kumpan måste alltså ha rört sig inne i huset då för att hitta något att täcka dem med? Och sedan hanterat kläderna, burit in dem i ladan och placerat dem på kropparna. Man tycker att det skulle ha avsatts något.

.

Tor täcktes med kläder, jackor, oljerockar som redan fanns inne i ladan, som jag förstår det.

"Innan kropparna undersöktes närmare togs kläderna, som Tor Öberg dolts med, bort.
Plaggen bedöms samtliga ha hängt på krokar i den västra sidan av verkstaden. Som yttersta
plagg låg en grön regnjacka. Därefter ett par orange hängselbyxor, en orange overall, en
orange jacka, en fårskinnsfäll, ett par orange hängselbyxor samt en vadmalsjacka.
Dessutom låg en grön väska över Öbergs högra hand som vilade mot golvet. På ett flertal av
plaggen fanns blod som bedöms komma från Öberg. Vid en granskning av detta gods med
särskild ljuskälla, som gjordes vid ett senare tillfälle, har inga relevanta fynd gjorts"

(FUP s.863)
Senast redigerad av -Dizzy- 2026-08-23 kl. 15:53.
Citera
2026-08-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Tor täcktes med kläder, jackor, oljerockar som redan fanns inne i ladan, som jag förstår det.

"Innan kropparna undersöktes närmare togs kläderna, som Tor Öberg dolts med, bort.
Plaggen bedöms samtliga ha hängt på krokar i den västra sidan av verkstaden. Som yttersta
plagg låg en grön regnjacka. Därefter ett par orange hängselbyxor, en orange overall, en
orange jacka, en fårskinnsfäll, ett par orange hängselbyxor samt en vadmalsjacka.
Dessutom låg en grön väska över Öbergs högra hand som vilade mot golvet. På ett flertal av
plaggen fanns blod som bedöms komma från Öberg. Vid en granskning av detta gods med
särskild ljuskälla, som gjordes vid ett senare tillfälle, har inga relevanta fynd gjorts"

(FUP s.863)

Tack för info.
Citera
2026-08-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad eller vem är fonus?

Det va den andra medlemmen som citerade något ur FUP där några på Fonus (begravningsbyrån) topsats mot DNA. Men det måste väl ha varit på Gerd. Inte på tuggummipappret. Eller egentligen - varför har man alls topsat som på Fonus. För det såg jag också i FUP att man hade gjort.
Citera
2026-08-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det va den andra medlemmen som citerade något ur FUP där några på Fonus (begravningsbyrån) topsats mot DNA. Men det måste väl ha varit på Gerd. Inte på tuggummipappret. Eller egentligen - varför har man alls topsat som på Fonus. För det såg jag också i FUP att man hade gjort.
Ja, Fonus begravningsbyrå kan ju knappast vara gärningsman.Där vår väl gränsen iallafall. Men anknytning till tuggummipappret kan de ju haft förstås.
Citera
2026-08-23, 18:08
Medlem
Jag har funderat lite angående Gärds bankomatkort.

i FUP står det att han har försökt ta ut 900:-, men för att ens komma till vilken summa som ska tas ut så måste väl man ha slagit rätt fyrsiffriga kod?

Du väljer väl aldrig summan före koden?

Så långt tillbaka jag kan minnas så stoppar man in kortet , slår sin kod, och sen väljer summa?
Citera
2026-08-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket

i FUP står det att han har försökt ta ut 900:-, men för att ens komma till vilken summa som ska tas ut så måste väl man ha slagit rätt fyrsiffriga kod?

Så långt tillbaka jag kan minnas så stoppar man in kortet , slår sin kod, och sen väljer summa?

Jag trodde som du men efter lite tänkande tror jag att man kunde göra på båda sätten. Alltså att så fort du stoppar in kortet får du ange kod. Men att du även kunde ange uttagssumma innan du stoppade in kortet, för det är väldigt smidigt att kunna göra för att få veta om uttagsautomaten ens har den summan innan man krånglar med att stoppa in kort slå in koden.
Citera
2026-08-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket

Man slår in båda, först kod+ok & sen belopp+ok, innan automaten kontaktar banken (killgissning på vad den gör) som det är nu så bör ha varit likadant 2005.

Har insett detta några gånger när jag råkat ta ”fel kort” på iPhonen då jag hinner få ett sms från MasterCard om att jag kanske glömt koden nästan före Bankomaten säger att det är fel kod - när jag egentligen ska ha valt bankkortet.

För övrigt hade väl inte den uppgiften kommit med från banken om det inte stämmer…eller misstänker ni ständiga konspirationer här?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-23 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in