Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Fast nu diskuterade inte jag för och nackdelar med att betala av sitt hus. Är 100% enig om att det är viktigare att spara ihop ett kapital först, just för att man kan behöva få loss pengar snabbt (sen just större underhållsarbeten på hus bör ju tillse att sånt är gjort innan pension, om man nu inte blir 95+, då blir det ju en vända till på många saker. Ett takbyte dyker inte upp ifrån ingenstans, de kan man i regel planera för 10-15 år i förväg)
Inte jag heller, vi diskuterade huruvida det uppskattade värdet på bostaden man bor i bör inkluderas i ens totala sparande och svaret är detsamma som jag sade innan.
Man
får räkna med det men den enda du lurar är dig själv för den enda som drabbas av detta är du själv ifall situationen uppstår där du behöver pengar och sedan inte har pengar.
Det behöver inte vara dåligt så som plötsligt renoveringsbehov, det kan vara att du får möjligheten att köpa din drömbil och behöver 500 000 kr till detta.
Har du 3 miljoner på banken kan du enkelt göra ett uttag och slå till
Har du en bostad som uppskattas vara värd 3 miljoner kan du inget göra.
Kontringen här är alltid "men jag kan bara låna!" och det kan du göra utan en egenägd bostad med så det är inte anhängigt bostadsägande och sedan är det trots bostadsägande villkorsprövat.
Har du ingen inkomst får du inget lån, exempelvis.
Sedan gör du en rätt underlig jämförelse mellan en bostadsägare med en bostad uppskattad till 3 miljoner och en hyresrättsinnehavare med noll tillgångar. Det var inte jämförelsen från start utan jämförelsen som började var frågan kring om det är likvärdigt med en bostad för 3 miljoner eller faktiska tillgångar för 3 miljoner.
En mer korrekt jämförelse är just bostad värd 3 miljoner mot tillgångar på 3 miljoner och då är tillgångar bättre alla dagar i veckan för du har tillgång till dessa utan att behöva flytta eller låna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Men begreppet nettoförmögenhet har en definition, och ska man använda det för att jämföra sina ekonomiska tillgångar så ska bostad och annat ingå, så att man jämför rätt siffror.
Nu ger inte artikeln riktlinjer för hur stor nettoförmögenhet du bör ha utan det står "sparande". Artikeln lyfter även fram just att man
istället för sparande bör titta på nettoförmögenhet, enligt någon intervjuperson:
"Jag tycker inte heller att man bör stirra sig blind på sparat kapital på ett konto eller på börsen”, fortsätter Schön. Istället bör man ”se ekonomin som helhet och titta på nettoförmögenhet – dvs totalt värde på tillgångar, inklusive bostad, minus skulder”, tillägger hon. "
Så det är rätt tydligt att artikeln tar upp sparande och
inte nettoförmögenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Vill man istället jämföra annan typ av tillgångar som aktier, kontanter mm så får man vara tydlig med att det är det de tillgångarna man vill jämföra.
Och det gör man genom att benämna det som "sparande" och "pengar", vilket vi gjort hela tiden och även nämns i artikeln.
"nettoförmögenhet" är totalt ointressant att prata om för det är endast till för att vissa skall må bättre över sin situation genom att räkna med tillgångar de inte kan använda och värden som inte finns. I artikeln nämns endast nettoförmögenhet en enda gång och det är att man istället skall titta på det, vilket troligtvis är för att exkluderas bostaden från tillgångsmassan skulle majoriteten av svenska folket känna sig fattigare utan att faktiskt vara det.
Man får som sagt räkna med bostaden i sitt sparande om man vill för den enda som blir lidande av det är du själv när du upptäcker att du inte kan få loss några pengar utan att sälja.