Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Länkade till en utmärkt artikel om varför ditt bostadshus som du bor i inte borde räknas med i din tillgångsmassa.
Vill man räkna med det så får man göra det, självklart men man vilseleder endast sig själv.
Om målet är att ha en årslön i sparande för nödfall så blir det endast du som drabbas ifall du har det i en tillgång du inte kan nyttja när du väl behöver det.
Du och jag har diskuterat detta i en annan tråd och jag vet vem du är och hur du tänker.
Ditt tankesätt är utdaterat och gäller endast för de äldre som kunde köpa en billig bostad.
Ytterst få som är 25-45 har ett helt avbetalt boende
Om det vore vanligt att låna till pensionärer hade vi inte haft så många artiklar som
denna:
"För den som vill bo kvar kan ett lån verka som en lösning. Pengarna kan användas till renovering, energieffektivisering eller för att anpassa bostaden inför åldrandet.
Men banker tittar inte bara på bostadens värde. De räknar på inkomst, räntor, amorteringar och marginaler. När lönen ersätts av pension kan kalkylen bli svårare, även om säkerheten i bostaden är god.
Det gör att många äldre hamnar mellan två system. De har för stora tillgångar för att uppleva sig som ekonomiskt utsatta, men för låg löpande inkomst för att enkelt kunna låna, flytta eller rusta upp."
Finns det aktörer som lånar till pensionärer? Säkert, men det finns också aktörer som lånar ut till folk med betalningsanmärkningar.
Att det finns betyder inte att det är bra eller fördelaktigt, oftast tvärtom genom hög ränta och dyra avgifter.
Hur kul är det som pensionär att tampas med ett kreditbolag och få bostaden utmätt för att du var tvungen att låna för dina boendekostnader? Troligtvis inte särskilt.
Därför är det som jag sade tidigare, du lurar endast dig själv om du räknar med en tillgång i ditt sparande du inte kan använda som sparande är tänkt.
Fast nu diskuterade inte jag för och nackdelar med att betala av sitt hus. Är 100% enig om att det är viktigare att spara ihop ett kapital först, just för att man kan behöva få loss pengar snabbt (sen just större underhållsarbeten på hus bör ju tillse att sånt är gjort innan pension, om man nu inte blir 95+, då blir det ju en vända till på många saker. Ett takbyte dyker inte upp ifrån ingenstans, de kan man i regel planera för 10-15 år i förväg)
Men begreppet nettoförmögenhet har en definition, och ska man använda det för att jämföra sina ekonomiska tillgångar så ska bostad och annat ingå, så att man jämför rätt siffror.
Det är trots allt skillnad på att sitta i ett avbetalt hus för 4 miljoner och noll tillgångar eller bo i en hyreslägenhet med noll tillgångar.
Husägaren har en möjlighet att flytta (om den vill) in i lägenheten bredvid och sen ha ha några millar. Även om bostadsmarknaden kraschar och huset halveras i värde är det likväl 2 miljoner, och de pengarna kommer att betala hyran livet ut.
Vill man istället jämföra annan typ av tillgångar som aktier, kontanter mm så får man vara tydlig med att det är det de tillgångarna man vill jämföra.