2026-08-26, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag hävdar att tilltala någon med Magister är ett två decennier innan 70 talet.
På sjuttiotalet hade man fjunmustach, skinnpaj och drack mellanöl, och körde en trimmad Puch Dakota, inte fan sa man
- kan herr Magister komma att hjälpa mig.
Om man inte gick i skola i Tornedalen.

Nej, vi sa alltid magistern och fröken, ända upp i gymnasiet. Jag växte upp i en av Sveriges större mellansvenska städer.
Man sa förstås aldrig ” herr magistern” utan bara ”magistern”.
Citera
2026-08-26, 07:48
Medlem
PeterNosters avatar
Fram till runt 1970 stod det i det stora företagets lokala telefonkatalog om en anställd var fru eller fröken.

För ogifta män stod det dock inte ungkarl.
Citera
2026-08-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fram till runt 1970 stod det i det stora företagets lokala telefonkatalog om en anställd var fru eller fröken.

En del britter kör stenhårt med att betona skillnaden i Ms och Mrs. Artig ska man vara i tilltal och det ska jävlarimig inte gå att förväxla vilken giftasstatus som gäller.

Andra skiter i vilket. Det medvetna mellantinget ”Mzzz”, ni ska skita i mitt privatliv, det är nya tider.

Man hör ju hursomhelst bara delar av vad somligt ”vanligt folk” säger när de öser på med annat än Queen’s English/received pronunciation a la BBC.
Senast redigerad av Lillajag4ever 2026-08-26 kl. 10:08.
Citera
2026-08-26, 10:25
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Tittade i en telefonkatalog som var utgiven av Televerket i en större svensk stad 1963.

Uppgifterna som fanns med var:

För-och efternamn.
Adress.
Telefonnummer.
Yrke och ibland akademisk titel.

Men inget om civilstånd.
Citera
2026-08-26, 13:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
För länge sedan fick lärarna inte vara gifta. Därför blev de fröken hela livet.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Eftersom de första lärarinnorna var just ogifta unga damer. (Om de gifte sig fick de sparken.)
När detta luckrade upp , så kunde fröknar gifta sig, skaffa barn och vara borta ifrån yrket, men komma tillbaks.
Men då med tilltalet Fru.
Konst och bild lärarinnan Fru Blomberg. Mannens efternamn så klart.

I förskolan och lågstadiet så är det ju mer stojjigt och alla pratar i munnen på varandra och tjoar fröken hela tiden.
Men i högre ålder när man blivit mer disciplinerad så sa man aldrig rakt ut Magistern eller Fröken när man behövde uppmärksamhet, utan man räckte upp armen.
Citera
2026-08-26, 14:00
Medlem
Jahbrahs avatar
Alltså magister var ju en högre utbildad lärare. Lärare, magister, doktor. Typ. Inte sa man väl magister till vilken manlig lärare som helst. En gammal stenhård msttelärare som varit med sedan första atomen klövs - magister.
Citera
2026-08-26, 14:49
Medlem
Turbobaguetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Alltså magister var ju en högre utbildad lärare. Lärare, magister, doktor. Typ. Inte sa man väl magister till vilken manlig lärare som helst. En gammal stenhård msttelärare som varit med sedan första atomen klövs - magister.

Jo, fram till slutet av 60-talet sa man magister till vilken manlig lärare som helst.
Citera
2026-08-26, 15:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbobaguett
Jo, fram till slutet av 60-talet sa man magister till vilken manlig lärare som helst.
Kan det vara ett yngre barnsligt beteende när har svårt att komma ihåg massa nya namn?
På ett universitet så kallar man ju inte lärare för professor jämt och ständigt.
Citera
2026-08-26, 15:04
Medlem
avulsions avatar
Magister är latin och betyder lärare. Men i sverige handlar benämningen om längden på utbildningen. En kandidat har klarat av 180 HP, en magister 240, en master 300 och en doktor har avlagt doktorsexamen (dvs skrivit en godkänd doktorsavhandling).
Citera
2026-08-26, 20:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Okej, innan min tid, tack för info.
Citera
2026-08-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kan det vara ett yngre barnsligt beteende när har svårt att komma ihåg massa nya namn?
På ett universitet så kallar man ju inte lärare för professor jämt och ständigt.
Kulturfråga? Tyskarna har en väldigt respekt för det där med titlar efter utbildning, exempelvis Herr Doktor, minns jag från förr. Ska det ha ändrats?

En och annan svensk har kört samma linje, någon pekade ut förre Astrachefen Håkan som en av dem.
Citera
2026-08-26, 22:56
Medlem
Citat:
Sedan dess har attityden ”guldstjärna till alla, inte bara vinnaren, annars blir det dålig stämning och känsloutbrott” vunnit och alla ska lyftas enligt equity-upplägg, samma utfall för olika ansträngning.

Kalla det inflation, kalla det ”varför ska jag bry mig”, alla vägar bär till titel utan examen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in