2026-08-28, 15:24
Medlem
det är kanske så enkelt att bara denne läraren önskade sig att bli tilltalad magister.

ist för det vanliga idag förnamnet.
Citera
2026-08-28, 15:30
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Han var förmodligen en värdig lärare=Magister.
Det var ordning och reda i det gamla Sverige på 1900-talet. En lärare skulle vara begåvad och brinna för att både uppfostra och undervisa de unga eleverna.
Citera
2026-08-29, 15:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Tittade i en telefonkatalog som var utgiven av Televerket i en större svensk stad 1963.

Uppgifterna som fanns med var:

För-och efternamn.
Adress.
Telefonnummer.
Yrke och ibland akademisk titel.

Men inget om civilstånd.

I katalogen för 1976 fanns dessa titlar:
Frk, Fru, Ing, Övering., Herr, Förm., Verkm., Kamrer
Citera
2026-08-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Benämnde ni lärarna som magister, lärarinna, fröken osv?
Vi sa bara deras förnamn. Tony, Sylvia, Henrietta osv..

Ja fast inte i grundskolan då tror jag vi slutade med det i de allra flesta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det var bara en sak man sa på den tiden. Man kallade sin lärarinna för fröken. "Fröken, fröken! Jag hittar inte min penna!". Vi kids kallade liksom själva yrket för skolfröken. "Anders morsa är skolfröken!".

Manliga lärare kallade vi för magister. Vi hade väl ingen jävla aning om vad lärarna hade för högre utbildning och examen i. Det var bara helt enkelt så vi sa. Kvinnlig lärare = Skolfröken. Manlig lärare = Magister.

Ja så var det nog säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Får jag gissa så var han nog lite äldre och hade kanske högre krav på disciplin.
Faktum är att när jag gick i lågstadiet så hade vi också bara en lärare som kallades magistern.
Kan ha berott på att övriga var kvinnor förutom rektorn.
Men på den tiden kallades nog alla manliga för magistern förutom Jumpa och slöjdläraren(Som allmänt gick under namnet träHitler, men inget man sa hög i närheten av honom). Men varför dessa kallades lärare och andra fröken eller magistern har jag ingen aning om.

Men var inget ovanligt normalt tilltalsnamn på lärarna var fröken eller Magistern under låg och mellanstadiet.(Nu pratar vi 70tal)
Högstadiet blev det mer skitgubbe eller du Pottan eller andra öknamn.

Jo han tillhörde den äldre skaran.
Senast redigerad av AusSchlauch 2026-08-29 kl. 20:35.
Citera
2026-09-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Ja fast inte i grundskolan då tror jag vi slutade med det i de allra flesta fall.

Ja så var det nog säkert.

Jo han tillhörde den äldre skaran.
Kan inte påminna mig att någon lärare tilltalades "magistern", men däremot omnämndes så, alternativt sitt efternamn. Direkt tilltal var nog som till de flesta; "ni"!
Citera
2026-09-02, 19:44
Medlem
Citat:

I skolkatalogen till gymnasiet fanns uppgifter på alla lärare, där framgick om de var klassföreståndare åt någon klass, huvudlärare i tyska och liknande. Deras examina framgick givetvis också samt vilken typ av anställning de hade. För kvinnliga lärare som var gifta framgick också deras flicknamn.

Talade man om en viss lärare så var det dennes efternamn som användes.
Citera
2026-09-02, 19:46
Medlem
Citat:
Notera att uppgifterna i Rikstelefonkatalogen sorterades efter efternamn, sedan titel (sedan det tydligen mindre vikta förnamnet). I lokala katalogen var däremot sorteringsordningen som vi är vana med nu.
Citera
2026-09-02, 20:23
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Magister är latin och betyder lärare. Men i sverige handlar benämningen om längden på utbildningen. En kandidat har klarat av 180 HP, en magister 240, en master 300 och en doktor har avlagt doktorsexamen (dvs skrivit en godkänd doktorsavhandling).

Glöm inte Licentiaterna! Dessa var vanligare förr, särskilt på gymnasienivå, en orsak var att disputation gav högre lön!
Citera
2026-09-02, 20:26
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Glöm inte Licentiaterna! Dessa var vanligare förr, särskilt på gymnasienivå, en orsak var att disputation gav högre lön!
Ånej, min lillebrorsa är en lic, så jag känner till dessa hedersknyfflar
Citera
2026-09-03, 14:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att uppgifterna i Rikstelefonkatalogen sorterades efter efternamn, sedan titel (sedan det tydligen mindre vikta förnamnet). I lokala katalogen var däremot sorteringsordningen som vi är vana med nu.

Jag syftar på en intern företagskatalog om det nu inte tydligt framkom.
Citera
2026-09-03, 14:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I skolkatalogen till gymnasiet fanns uppgifter på alla lärare, där framgick om de var klassföreståndare åt någon klass, huvudlärare i tyska och liknande. Deras examina framgick givetvis också samt vilken typ av anställning de hade. För kvinnliga lärare som var gifta framgick också deras flicknamn.

Talade man om en viss lärare så var det dennes efternamn som användes.

Bland annat gick det att se vem som var anställd som ordinarie (o) eller extra ordinarie (eo).
Vad man nu skulle veta det för.
Citera
2026-09-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Bland annat gick det att se vem som var anställd som ordinarie (o) eller extra ordinarie (eo).
Vad man nu skulle veta det för.
Samt om de hade en ordinarie tjänst på annat håll. Kvinnliga lärares flicknamn är också viktigt att det finns med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in