2026-08-24, 22:27
Medlem
När jag var liten hade vi en lärare som kallades magister, nu när jag tänker tillbaka på det undrar jag varför just han kallades för magister och ingen annan.
Citera
2026-08-24, 22:29
Medlem
Högre utbildning än övriga?
Citera
2026-08-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Högre utbildning än övriga?

Kanske vet ej men konstigt att mellanstadiebarn hade koll på sånt.
Citera
2026-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Kanske vet ej men konstigt att mellanstadiebarn hade koll på sånt.
Man blev väl fostrad, titlar och respekten för äldre var viktig under 60-70 talet innan "du-reformen" kom.
Nu har alla olika titlar blivit viktiga igen (helst amerikanska) dock inte respekten för äldre.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-24 kl. 22:39.
Citera
2026-08-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man blev väl fostrad, titlar och respekten för äldre var viktig under 60-70 talet innan "du-reformen" kom.
Nu har alla olika titlar blivit viktiga igen (helst amerikanska) dock inte respekten för äldre.
Du fattar inte att det endast var en som benämndes så, och inte de övriga lärarna?
Citera
2026-08-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du fattar inte att det endast var en som benämndes så, och inte de övriga lärarna?
Det var förmodligen i skiftet till nioårig grundskola och denne hade en utbildning för skola efter dåvarande sexan.
Citera
2026-08-24, 23:04
Moderator
Nospheratus avatar
Det var bara en sak man sa på den tiden. Man kallade sin lärarinna för fröken. "Fröken, fröken! Jag hittar inte min penna!". Vi kids kallade liksom själva yrket för skolfröken. "Anders morsa är skolfröken!".

Manliga lärare kallade vi för magister. Vi hade väl ingen jävla aning om vad lärarna hade för högre utbildning och examen i. Det var bara helt enkelt så vi sa. Kvinnlig lärare = Skolfröken. Manlig lärare = Magister.
Citera
2026-08-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
När jag var liten hade vi en lärare som kallades magister, nu när jag tänker tillbaka på det undrar jag varför just han kallades för magister och ingen annan.
Mitt minne är att vi kallade alla manliga lärare för magister. Vad skulle man annars ha kallat dem? Fröknar? Lärare var de alla, men man sa knappast "lärare Pettersson".
Citera
2026-08-24, 23:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det var bara en sak man sa på den tiden. Man kallade sin lärarinna för fröken. "Fröken, fröken! Jag hittar inte min penna!". Vi kids kallade liksom själva yrket för skolfröken. "Anders morsa är skolfröken!".

Manliga lärare kallade vi för magister. Vi hade väl ingen jävla aning om vad lärarna hade för högre utbildning och examen i. Det var bara helt enkelt så vi sa. Kvinnlig lärare = Skolfröken. Manlig lärare = Magister.
Fröken har ju med ogift kvinna att göra. Servitriser och unga tjejer kunde man titulera med just fröken.
Jag kallar unga fruntimmer för det,
-Fröken Johansson du får se till att göra rent efter dig ibtvättstugan
Det kanske är någon dold härskarteknik
Men man undrar hur just lärarinnor kom att förknippas med just unga ogifta damer?
Citera
2026-08-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Fröken har ju med ogift kvinna att göra. Servitriser och unga tjejer kunde man titulera med just fröken.
Men man undrar hur just lärarinnor kom att förknippas med just unga ogifta damer?
Tidigare var det sådana som utbildade sig till just lärare då kvinnor började komma ut i arbetslivet.
Citera
2026-08-25, 02:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Majjen.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Mitt minne är att vi kallade alla manliga lärare för magister. Vad skulle man annars ha kallat dem? Fröknar? Lärare var de alla, men man sa knappast "lärare Pettersson".
Precis. Som Nospheratu skrev. Kvinnlig lärare är fröken. Manlig lärare är magister.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
För länge sedan fick lärarna inte vara gifta. Därför blev de fröken hela livet.
Att vara lärarinna skulle vara ett kall, som kvinnan behövde viga sitt liv till, för att få jobba med.

En gift kvinna hade ju dessutom en man som försörjde henne, och tilläts därför inte arbeta inom offentlig sektor.

Manliga lärare fick ju gifta sig, och de fick dessutom högre lön än kvinnliga lärare, eftersom bara manliga lärare hade en familj att försörja.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-25 kl. 02:51.
Citera
2026-08-25, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

För länge sedan fick lärarna inte vara gifta. Därför blev de fröken hela livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in