2026-08-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Tänk när den dag kommer då det går att göra en hjärntömning på döda brottsdrabbade människor och kunna se det sista skeendet.Då kan plötsligt döda tala!

Då Jack The Rippers offer fotades så var man noga med att fota ögonen då man hade en teori om att det sista ögonblicket kunde etsats fast i ögonen.
Citera
2026-08-26, 11:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
När kan vi förvänta oss att en dom faller?

Brukar vara 2 veckor efter rättegångens avslut
Citera
2026-08-26, 11:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Vittnesmål om handväskan och tygpåsen:
Citat:
Nästa vittne kallas in och är en före detta hundförare som var på plats på Brattåsgården.

Vittnet redogör för hur han utförde sökarbetet på platsen och berättar att det var svår terräng och inga tydliga vägar i skogen runt omkring gården. ”Hunden kom in i sitt mode och sedan kommer han ut ur skogen med väskan i munnen” säger vittnet.

Sedan skickades hunden tillbaka in i skogen och hittade tygväskan.

”Det går inte att ha kastat in godsen in dit” säger vittnet och syftar på den täta skogen.

”Hade inte hunden hittat godsen hade nog inte vi hittat det” säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/folj-rattegangen-om-dubbelmordet-i-brattas

Detta får mig att återigen fundera över PUs närmast besatta letande efter bilar av alla möjliga slag. Att GM tycks ha behövt krypa in i ett buskage V om traktorvägen och uppfarten (ca 140 m från gården) talar rimligen starkt för att han INTE kom med bil. Skulle han stannat sin bil där, fullt synlig från vägen, för att leta igenom stöldgodset i ett snår? Om han ville gömma dem så hade det väl varit logiskt att lämna platsen först.

Möjligen kan det verkligt desperata letandet efter en blå Valiant ursäktas med att den påstods ha stått på uppfarten, men det vittnesmålet är å andra sidan från 2013 (!).
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-26 kl. 11:46.
Citera
2026-08-26, 11:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag har läst FUP. Jag har även läst direktrapportering från flera olika medier. Skrev från minnet.
Flera av direktrapporteringarna är bakom betalvägg nu, men det återges i tråden och via AI.
Advokaten frågade alltså i princip:

Varför har man inte nu, med dagens DNA-teknik, undersökt fler av dessa föremål?

Svaret från kriminalteknikern Karl Nyberg var inte att dagens teknik saknades eller att man hade bedömt att DNA-analys var meningslös.

Problemet är att flera av föremålen helt enkelt inte längre finns att analysera.

Rent slarv och dåligt polisarbete från de inblandade polismyndigheter.

Läser man sidorna 863 och 882+883 i FUP och så blir man rasande över att det tog ETT HELT ÅR innan alla plagg hämtades från brottsplatsen. Och att plagg (flera olika orangea plaggsom täckte Tor och jackan som täckte Gerd) än idag är försvunna.

Både Jan-Ola Nordin (Härnösandspolisen) och Börje Öhman (Sundsvall/Länskriminlen) har lika stor del i detta fiasko och borde skämmas.
Citera
2026-08-26, 11:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag har läst FUP. Jag har även läst direktrapportering från flera olika medier. Skrev från minnet.
Flera av direktrapporteringarna är bakom betalvägg nu, men det återges i tråden och via AI.

Svaret från kriminalteknikern Karl Nyberg var inte att dagens teknik saknades eller att man hade bedömt att DNA-analys var meningslös.

Problemet är att flera av föremålen helt enkelt inte längre finns att analysera.

Sidan 1692 i FUP:

Citat:
Kläderna hanterades mycket försiktigt och man använde gummihandskar. Därefter
förpackades kläderna och har sedan dess förvarats i ett låst beslagsrum. Jan-Ola bedömer
risken för att kläderna har blivit kontaminerade under förvaringstiden i ett låst utrymme som
mycket låg.

Det gäller alltså kläderna Tor övertäcktes med.
Citera
2026-08-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
jag tror JJ ägde eller iaf hade tillgång till en volvo 740 vid tiden för dådet tyvärr kan jag inte sägs varför för då blir jag avstängd..

finns väl inget om en 740 i FUPen?

Var det en röd eller mattröd 740 ? Anar varför du inte kan utveckla...

Finns annars en hel del om 740, sök på 740 i FUP.

Lät ChatGPT sammanfatta vad som står om "röd Volvo" i FUP:

Citat:
I FUP:n nämns ”röd Volvo” på flera olika sätt, och det viktiga är att FUP:n inte slår fast att alla observationer avser samma bil.

Utifrån de FUP-passager vi gått igenom beskrivs den bland annat som:

röd Volvo kombi
röd Volvo sedan
Volvo 850/940 sedan
Volvo 240/740
röd Volvo 740
äldre röd Volvo
röd, matt eller sliten/flammig i lacken
FUP:ns viktigaste sammanfattning

Det finns observationer av en röd Volvo både:

på eller vid själva gården, och
på raksträckan/vägen i närheten.

Men vittnesuppgifterna skiljer sig åt beträffande:

exakt modell,
om det var sedan eller kombi,
färgnyans,
lackens utseende,
tidpunkt,
och om det kan ha varit en eller flera olika bilar.

En särskilt viktig uppgift är att FUP:n själv är försiktig med att slå ihop alla dessa observationer till en och samma bil. Två vittnen som passerade tidigt på morgonen uppfattade till och med att det kunde röra sig om två olika röda Volvobilar: en kombi och en sedan.
-----
”FUP:n innehåller ett flertal vittnesuppgifter om röda bilar, ofta beskrivna som äldre röda Volvobilar, vid eller i närheten av Brattås under den aktuella dagen. Uppgifterna är dock sinsemellan varierande och FUP:n kan inte säkert fastställa att samtliga observationer avser samma fordon.”

En del, men inte alla, av vittnesmålen kom efter att media publicerat uppgift om en röd Volvo 740, här 3/6 2005:

Citat:
Två av varandra oberoende vittnen har sett en röd Volvo 740 stå parkerad på nedfarten till torpet i Brattås utanför Solumshamn i Härnösand, där ett äldre par upptäcktes mördade i går eftermidag.

I Volvon satt två personer och det här är just nu polisens mest påtagliga spår i jakten på mördaren eller mördarna.
https://www.sverigesradio.se/artikel/633097
Citera
2026-08-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl lite "halvträffar" på mordoffren som tyder på att det inte var någon med yxvana som mördade dem?

Tänk om polisen hade lagt ned lite mer krut på att hitta mordvapnet. Då hade JJs DNA kanske hittats på skaftet. Tänk så mycket starkare åtalet hade varit då.

Yxvana, jo minsann. Är nog inte många som har det när det kommer till rörliga mål. Har själ huggit massor man alltid mot något som stått still!
Citera
2026-08-26, 12:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Citat:
Polisen har tappat bort de kläder som låg över T och B. De har aldrig DNA testats.

Fel.
Läs förundersökningen.

Nej det är du som har fel här.
DNA-test har inte gjorts på allt material. Vissa plagg saknas än idag: flera plagg som täckte Tor och jackan som täckte Gerd. De plagg som testades gar inte testats för DNA. Detta står i FUP

Källa:
FUP sidan 863. PM från datum 2026-06-08

I och med att originalbeslagsprotokoll från det tillfället inte gått att finna vare sig i överlämnat, fysiskt material, (pärmar) från Härnösand eller i DurTvå kvarstår osäkerhet gällande dels när detta material som fanns i kartongerna togs i beslag samt om ytterligare material (plagg) också tog sig beslag. Det är tydligt att orange plagg som täckte Tor och mörk / svart jacka som täckte Gerd inte fanns i kartongerna och inte heller gott att finna bland andra beslag i ärendet.

År 2024 gjorde förnyad undersökning av NFC, men då undersöks en jacka och en fårskinnsfäll. Dvs allt annat, även de ännu försvunna plaggen, har aldrig testats för DNA

Plaggen/materalet undersöktes initialt 2005:

FUP sidan 863:
Av brottsplats undersökningsprotokollet från ladugården framgår att materialet som täckte offren inte beslagtogs av kriminaltekniker, initialt, material fotograferades och granskades visuellt samt beskrivs i brottsplatsundersökningsprotokollet från kriminaltekniker Pedersen. Han anger att vid en granskning av detta gods med särskild ljuskälla som gjordes ett senare tillfälle har inga relevanta fynd, gjorts.
Citera
2026-08-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta sagt så hade undertecknad gärna sett en mast-tömning med ett tfn-samtal eller sms av JJ från Härnön den 31/5, eller något bevis att han varit vid gården tidigare. Men han kanske aldrig var det; det kan vara ett komplett vansinnesdåd som i Linköping.
JJ hade inte telefonen med sig (enligt egen utsago) och brukade inte heller ha det. Det är däremot givetvis mycket troligt att han passerat gården tidigare om han gick ett par timmar på Härnön var och varannan dag. Han kan säkert ha identiferat den som en måltavla tidigare då den ligger ensligt till.
Citat:
Ursprungligen postat av windowhats
Jaha, okej. tack!
Vet du när det är slutplädering? Försökte söka men gick bet. Hade som sagt varit intressant att närvara.
Förhandlingarna återupptas kl 13 så slutpläderingarna kanske är kl 14 eller nåt sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
För övrigt beställde jag innehållsförteckningarna till de båda tilläggsprotokollen som jag bör ha i min brevlåda lagom till helgen förutsatt att det skickas under morgondagen. I den bör det dels framgå om något av dessa innehåller aktuell bild, men det kan även vara användbart för andra i tråden i syfte att plocka ut exempelvis enbart det sista förhöret med JJ, vilket om man har "tur" inte behöver vara på fler än 9 sidor varför det också går att få hemskickat gratis.

Jag återkommer när jag fotograferat av dessa såvida de inte hinner dyka upp innan.
Jag har läst tilläggsprotokollen och det finns ingen bild på JJ. Förhöret med honom gav inte mycket heller då han inte svarade.
Citat:

Sex av åtta plagg som täckte Tor har aldrig undersökts mer än genom belysning för kontroll av besudlingar och har sedan förstörts någon gång genom åren, dvs de är "borttappade" nu och det finns inga anteckningar om när det har skett.
Senast redigerad av tylenol 2026-08-26 kl. 12:40.
Citera
2026-08-26, 12:42
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
Förmodligen bör mordvapnet finnas i omgivningen

Där borde man ju ta ett nytt tag och leta. Har svårt att tro att han vandrade ut på landsvägen med en blodig yxa för att gå tillbaka hem till Härnösand.
Måste ju nästan gått upp i skogen bakom och dumpat yxan, min gissning är i nån av myrarna som ligger där.
Citera
2026-08-26, 12:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol

Sex av åtta plagg som täckte Tor har aldrig undersökts mer än genom belysning för kontroll av besudlingar och har sedan förstörts någon gång genom åren, dvs de är "borttappade" nu och det finns inga anteckningar om när det har skett.

EXAKT! Tack…

Mitt inlägg med käll - och sidanvisningar i FUP:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-26, 13:29
Medlem
Citat:
Nja, de vart mördade med samma mordvapen.

Om Tord mördades inne i ladan och Gerd utomhus, måste alltså GM ha tagit med sig yxan och gått ut.

Om GM dödade henne med slag i bakhuvudet kan han ha lurpassat på henne inne i huset och jagat ut henne alternativt väntat på att hon skulle komma ut ur huset och slagit till.

På något sätt känner jag dock att Gerd kom i vägen på något oväntat sätt.

Möjligen kan Gerd ha gått in i ladugården och ropat på Tor (som då redan var död), inte fått något svar, vänt ryggen till och gått ut ur ladan varvid GM följt efter och slagit till ute i det öppna? Kan Gerd ha sett GM i ladan och rusat ut? Annars hade ju både Gerd och GMs vägar ha kunnat skiljas där och GM smitit iväg.

Detta med Gerds död verkar på något sätt vara ett hastverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in