Citat:
Ursprungligen postat av
Itchii
jag tror JJ ägde eller iaf hade tillgång till en volvo 740 vid tiden för dådet tyvärr kan jag inte sägs varför för då blir jag avstängd..
finns väl inget om en 740 i FUPen?
Var det en röd eller mattröd 740 ? Anar varför du inte kan utveckla...
Finns annars en hel del om 740, sök på 740 i FUP.
Lät ChatGPT sammanfatta vad som står om "röd Volvo" i FUP:
Citat:
I FUP:n nämns ”röd Volvo” på flera olika sätt, och det viktiga är att FUP:n inte slår fast att alla observationer avser samma bil.
Utifrån de FUP-passager vi gått igenom beskrivs den bland annat som:
röd Volvo kombi
röd Volvo sedan
Volvo 850/940 sedan
Volvo 240/740
röd Volvo 740
äldre röd Volvo
röd, matt eller sliten/flammig i lacken
FUP:ns viktigaste sammanfattning
Det finns observationer av en röd Volvo både:
på eller vid själva gården, och
på raksträckan/vägen i närheten.
Men vittnesuppgifterna skiljer sig åt beträffande:
exakt modell,
om det var sedan eller kombi,
färgnyans,
lackens utseende,
tidpunkt,
och om det kan ha varit en eller flera olika bilar.
En särskilt viktig uppgift är att FUP:n själv är försiktig med att slå ihop alla dessa observationer till en och samma bil. Två vittnen som passerade tidigt på morgonen uppfattade till och med att det kunde röra sig om två olika röda Volvobilar: en kombi och en sedan.
-----
”FUP:n innehåller ett flertal vittnesuppgifter om röda bilar, ofta beskrivna som äldre röda Volvobilar, vid eller i närheten av Brattås under den aktuella dagen. Uppgifterna är dock sinsemellan varierande och FUP:n kan inte säkert fastställa att samtliga observationer avser samma fordon.”
En del, men inte alla, av vittnesmålen kom efter att media publicerat uppgift om en röd Volvo 740, här 3/6 2005:
Citat:
Två av varandra oberoende vittnen har sett en röd Volvo 740 stå parkerad på nedfarten till torpet i Brattås utanför Solumshamn i Härnösand, där ett äldre par upptäcktes mördade i går eftermidag.
I Volvon satt två personer och det här är just nu polisens mest påtagliga spår i jakten på mördaren eller mördarna.
https://www.sverigesradio.se/artikel/633097