2026-08-26, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windowhats
Tack för svar. Sista frågan: om man skulle dyka upp vid 10-11, kan man då rimligtvis förvänta sig att någon som jobbar där kan svara på när dörrarna öppnas? Känns ju onödigt att dyka upp 09.00 för att sen bara vänta tills 12.

Konstigt att det inte är tydligare skrivet i deras uppropslista på hemsidan vad som gäller och när, kan jag tycka. Å andra sidan är det kanske svårt att sätta exakt schema på sånt här.

Enl tidningen Ångermanlänningen

"Enligt den första huvudförhandlingsplanen från förrförra veckan skulle dagen inledas med ett vittnesförhör klockan 10:45, för att sedan gå till personalia och slutpläderingar. Det har dock kastats om i planen sedan dess.

Nu väntas fyra vittnesförhör, med start klockan 09.00.
Citera
2026-08-26, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Tänk när den dag kommer då det går att göra en hjärntömning på döda brottsdrabbade människor och kunna se det sista skeendet.Då kan plötsligt döda tala!

Ja, om man fick se mördarens ansikte...
Citera
2026-08-26, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
GW är bara sur för att han har haft så jäkla fel sedan dag ett i det här fallet.
Jag tror inte han är sur eller att det finns någon prestige här att få rätt.Mer att han är känslomässigt engagerad i just det här fallet.
Citera
2026-08-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl lite "halvträffar" på mordoffren som tyder på att det inte var någon med yxvana som mördade dem?

Tänk om polisen hade lagt ned lite mer krut på att hitta mordvapnet. Då hade JJs DNA kanske hittats på skaftet. Tänk så mycket starkare åtalet hade varit då.

Frivilliga hade kunnat gå skallgång i omgivningarna för att söka efter yxan/mordvapnet. Många vill ju se dubbelmordet uppklarat. Hur många ställen finns det att gömma yxan på, om gm inte tagit det med i bil?
Citera
2026-08-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Lade märke till detta men antog att trädet var för katten han passade. Men har man ingen riktig partner så, fast det måste vara rätt stelt och obekvämt.

Ja, men även om det är en mycket ovanlig böjelse, som ”normalt” folk inte begriper sig på, verkar dendrofili ändå vara så pass vanligt att det finns en efterfrågan på träd-porrfilmer.

Så jag föreställer mig att JJ uppträder så här när han uppvaktar ett träd han blivit förälskad i https://www.youtube.com/watch?v=893j43HNCF8 Och att han hade trädstammen i sängen om nätterna https://www.expressen.se/livsstil/halsa/amanda-ar-dendrofil-jag-hade-grenen-bredvid-mig-i-sangen-smekte-den-och-somna/
Citera
2026-08-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Jag håller fast vid min teorin om att han är denfrofil, och att han fick ett psykbryt då han upptäckte att Tor hade huggit ner ett träd han hade starka känslor för.

Titta på fotografierna i FUP som visar trädstammen som fanns i hans sista lägenhet. För det är en trädstam med väldigt stor personlighet! Med två grenstumpar som ser ut som penisar. Och det är garanterat JJ som har sandpapprat till formen på dem…

Vilken härlig fantasi du har 😀
Nja, snarare om JJ hade starka band till naturen och avskydde en karl som Tor, som avverkar skog och jagar försvarslösa djur. Men att mörda...

Om JJ blev påkommen av Tor eller var rädd att bli påkommen inne i ladan/vedboden, vad gjorde han isf där? Han har själv sagt att han befann sig långt hemifrån (sårbar position) och "jag hade egentligen inget där att göra".
Citera
2026-08-26, 09:07
Medlem
10.45 ska en rättsläkare förhöras och det kommer ske bakom stängda dörrar.
Citera
2026-08-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan även vara så att han mördade Tor medan kumpanen mördade Gerd
Nja, de vart mördade med samma mordvapen.
Citera
2026-08-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vilken härlig fantasi du har 😀
Nja, snarare om JJ hade starka band till naturen och avskydde en karl som Tor, som avverkar skog och jagar försvarslösa djur. Men att mörda...

Om JJ blev påkommen av Tor eller var rädd att bli påkommen inne i ladan/vedboden, vad gjorde han isf där? Han har själv sagt att han befann sig långt hemifrån (sårbar position) och "jag hade egentligen inget där att göra".

Tack för komplimangen☺️ och du kan ha rätt i att det kan ha varit avverkningen i sig som var anledningen till att JJ flippade ur. Nu vet jag inte hur skogen såg ut innan Tor - och även hans granne - hade avverkat, men området blev väl fullständigt förändrat.

Här i Norrland går det ju inte att promenera omkring i skogen under vintertid, så den 31 maj kan ha varit första gången som JJ begav sig ut på en långpromenad mot Brattås. Vid den tiden var han pank, hade misslyckats fullfölja utbildningen, och hade kanske just fått veta att hans pappa var dödligt sjuk.

Eftersom han inte hade någon att prata med om sina tankar och känslor kan han ha utvecklat en relation med träd istället. Och om han hade en favoritplats/kärleksträd där ute i Brattås som hade totalförstörts/försvunnit kan det ha varit droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2026-08-26, 10:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Fel.
Läs förundersökningen.
Jag har läst FUP. Jag har även läst direktrapportering från flera olika medier. Skrev från minnet.
Flera av direktrapporteringarna är bakom betalvägg nu, men det återges i tråden och via AI.
Advokaten frågade alltså i princip:

Varför har man inte nu, med dagens DNA-teknik, undersökt fler av dessa föremål?

Svaret från kriminalteknikern Karl Nyberg var inte att dagens teknik saknades eller att man hade bedömt att DNA-analys var meningslös.

Problemet är att flera av föremålen helt enkelt inte längre finns att analysera.
Citera
2026-08-26, 10:07
Medlem
Förmodligen bör mordvapnet finnas i omgivningen
Citera
2026-08-26, 10:19
Medlem
När kan vi förvänta oss att en dom faller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in