Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
När jag ändå skriver. Jag håller med om att AI inte är perfekt, och en liten andel av befolkningen har ibland högre kunskap än AI, inom sina specialgebit. Men generellt så är AI faktiskt väldigt kunnigt.
Inom vissa områden är det dessutom väl dokumenterat att AI är vida överlägset. Det är bara att tugga i sig.
Kan du t ex mer om AI ang biodling eller skattefrågor.
Ja, jag kan mer om AI än om biodling, så är det. (Du menade inte så, men det blev ju bra ändå... :-) )
Problemet är att lättillgänglig AI, byggd på lättinsamlad information inte har samma höga kvalitet som till exempel expertgranskade artiklar eller papers. Framförallt kan den inte hantera kontexter och värderingar blir svåra. Ibland kallar vi den sortens skicklighet för "tyst kunskap". Knäckfrågan är då "När vet AI att det inte är på det sättet som det brukar vara?"
För att återknyta till debatten här, så applicerar vi människor inte bara sjövägsreglerna rakt av (då är fartyget ansvarigt" utan en del av oss vill lägga samma ansvar på snipan som på fartyget, man vill hänvisa till specialregler om trång farled, man kan inte säkert avgöra om det var lokal nedsatt sikt OCH man vill också applicera informella regler av typen "Den som seglar för sitt nöje... etc etc.
Allt kommer därför att värderas som den unika händelse det är, av en domstol (tror jag, att åtal inte skulle väckas känns otippat) och sedan kommer domen, med domskäl och allt, att inlemmas i den sjörättsliga kunskapsbasen. Får AI tillräckligt med överlappande information från ett större antal liknande domslut kan AI förmodligen bli ganska bra på att sortera ut likheter och skillnader mellan olika fall och kan förmodligen gissa ganska rätt, i alla fall för det mesta.