Citat:
Ursprungligen postat av
Psykiatri1
30 psykoser och för en kamp mot psykiatrin och medicinering? Det låter som att sjukdomsinsikten är nära noll och att tvångsvård är ett rimligt alternativ för att skydda dig själv och samhället.
Medicinering är inte så hemskt som du beskriver det. Det gör människor funktionella i samhället. Viktuppgång är inget måste, människor som tränar och äter rätt går ner i vikt även om de äter medicin.
En stor del av att ha en psykossjukdom är att acceptera diagnosen och arbeta med den.
Exakt det resonemanget använder systemet/psykiatrin.
Grovt räknat har mina senaste två år utan psykoser betytt mer för mig än de föregående 15 åren. Jag kan inte "bevisa" min egen livskvalitet med någon Youtube-video; jag kan bara beskriva skillnaden: jag fungerar idag enormt mycket bättre och känner mig normal igen.
Problemet är att medicinen inte bara påverkar "psykos". Den påverkar hela människan. Dopamin handlar också om motivation, ork, sömn, sexualitet, belöning osv. För mig hamnade allt i något konstant konstigt mellanläge. Sexdriften är ett tydligt exempel: på medicin låg den hela tiden på ett obehagligt halvaktiverat läge. Utan medicin fungerar den normalt igen – låg större delen av dagen, hög när den faktiskt ska vara hög.
Det låter kanske som en detalj, men multiplicera samma princip med motivation, känslor, energi, socialt liv och självkänsla. Då förstår man vad jag menar med
kemiskt koppel: man är ute i samhället men känner sig ändå kemiskt inlåst.
Sedan kommer fällan. Efter lång medicinering kan ett snabbt avslut ge kraftiga rebound-/utsättningsproblem och i vissa fall psykos. Patienten tröttnar på vården, slutar för snabbt, kraschar hemma hos familjen, polis/psykiatri kopplas in – och kraschen används sedan som bevis för att personen ”behöver medicinen”. Resultatet blir ännu mer av samma behandling.
Det är en kedja som är väldigt svår att bryta.
Särskilt absurd blir situationen om grunddiagnosen från början var fel eller åtminstone tveksam. Patienten kan ha tänkt på händelsen i åratal, medan läkaren som satte diagnosen under tidspress sedan länge glömt personen. Man behandlas inte längre av en
person som känner ens historia utan av
systemet, där en gammal diagnos fortsätter leva sitt eget liv.
Det är detta jag försöker förmedla.
Nyansering är viktig: jag säger inte att alla psykpatienter borde sluta med medicin. Absolut inte. Det finns människor med svåra återkommande psykoser där medicin uppenbart fyller en viktig funktion och där även jag som läkare hade varit mycket försiktig med utsättning.
Men motsatsen måste också få existera: människor som mår sämre av långvarig medicinering och som kanske skulle fungera bättre med lägre dos eller utan medicin.
Var finns mekanismen för dem?
Varför testar man inte systematiskt, när patienten varit stabil länge, lägsta effektiva dos och ibland mycket långsam nedtrappning under medicinsk uppföljning?
Nu blir modellen ofta:
patienten tröttnar → slutar själv → slutar för snabbt → kraschar → kraschen ”bevisar” sjukdomen → tillbaka till ännu mer medicin.
Då går det inte längre att skilja ordentligt mellan:
- sjukdom som återkommer utan medicin
- problem som uppstår därför att en långvarig medicinering avslutades för snabbt.
Det är hela poängen med tråden: nyansering behövs.
Det finns människor i båda grupperna. Hur många som egentligen hamnat fel i systemet vet jag inte. Men jag tror inte gruppen är obetydlig, och det stora problemet är att det finns väldigt få tydliga vägar ut för den som en gång hamnat i långvarig medicinering men senare fungerar bättre och vill pröva en försiktig väg mot mindre medicin.