Citat:
Ursprungligen postat av
ettanporta
Vad gjorde så att du gick till vården i 10 år om du inte ens hade några problem???
Låter ju rätt korkat
När vården väl börjar pumpa i en medicinen så är det omöjligt att någonsin bli av med den, då ett avslut orsakar psykos. Detta för att medicinen dämpar glädje/dopamin-systemet och om medicinen tas bort abrupt så skjuter dopaminet i höjden på dåligt sätt - man blir manisk.
Dvs de leder in en i ett livslångt beroende av dem.
(Inte av ond vilja, utan för att systemet inte har någon översyn och/eller att man hellre offrar några friska för att hålla några sjuka i kemiskt koppel).
Min åsikt: Att slösa 15 år av ens liv är mycket värre än vad en eller flera psykoser kan vara.
På medicinen hade jag suicidtankar varje dag - senaste 2 åren utan medicin inte alls. Livet är normalt, istället för att medicinen ska störa nervsystemet så att man ser ut som en loser: man isolerar sig, undviker/lathet, sexualdriften hos normala brukar vara (på en 10-gradig skala) 1-2 eller 9-10 beroende på scenario - när man tar medicinen så är driften alltid på 5-6. Dvs allt dopaminrelaterat "balanseras" - man blir uppenbart äckligt sjuk i huvudet och folk undrar vad som är fel på en. Medicin stör nervsystemet, vilket är verkningsmekanismen för medicinens effekt - någon nyper en hela tiden medicinskt.
Precis som med knark (där vården är knarklangaren),
langaren ger första dosen gratis motsvarar:
Man får "psykosstämpeln på sig" av staten föranledd av t.ex. att bidragsfuska genom att sjukskrivas, cannabis, allmän icke-offentlig expertis som man försöker förklara för psykiatern (men i.om. tidsbrist hos denne så blir det bara "psykos (låt någon annan göra jobbet att förstå)".
Har sett patienter som av många anledningar hamnat i psykiatrin.
Sen kommer de inte ur den. Ser ni cirkeln där man går runt? Vården vill ge medicin i en evighet, man självmant avbryter (oavsett om 6 mån in eller 1 år in) = psykos (se ovan ang. dopaminsystemet).
Om man dansar enligt vårdens pipa så blir det ju ett livslångt handikapp det med.
Tails you lose,
heads you lose.
Play the game.
Jag lyckades kräla ur det svarta hålet, men den präglar ens liv (inte i samma intensitet, men med samma mekanism) som Auschwitz präglade dem som hade varit där tidigare i livet (PTSD).
Diagnos en gång räcker för att hamna i ovan veva.
Den kan sättas av illvilja: läkare är människor också och man bygger en fungerande/icke-fungerande relation med dem - tänk t.ex. om du är gift med en dr men har skilsmässa? I statlig psykiatri får Dr bestämma 100% om relationen går dåligt. Man brukar träffa dr en gång per månad generellt dvs man får en relation men i.om. att man konstant nyps av medicinen (lobotomin) så är man ej nöjd. Maktlös och ej nöjd; bara för att hamnat i statlig vård. Svårt att ta sig ur, men receptet jag hittade och vill sprida är:
Planera, Trappa! Snäll, Tålamod (konservativ)!
TLDR: bidragsfuska, försöka forska, cannabis, ekonomiskt strul, att man inte vill uppge info alls till vården i.om. att det finns våldtäktsmän i den (se tidigare post). Alla dessa kan enskilt eller i kombination få en (inkompetent) doktor att göra ens liv till en mardröm;
som någon skrev så är det här verkligen en andra chans i livet.
Började just överväga om det hade varit värt att leva just nu ifall jag inte hade krälat ut ur psykiatrin för 2 år sedan - och det är ju ett mysterium. Men mår iaf som normala människor nu - inte som de som (i onödan ibland) för schizofrenimediciner som om vi levde på 50-talets lobotomitider där alla är så glada över den nya uppfinningen och den överpreskiberas.