Citat:
Ursprungligen postat av
PovelRamlar
Internet har funnits i mer än 25 år. Dessförinnan gratis bibliotek i över hundra år. Kunde du inte läst på om nedtrappning från psykosmediciner själv? Verkar märkligt att du först efter tio år förstod problemet. Det verkar som om staten gjort mycket för dig, men du har en välsittande offerkistan.
Förstår din poäng - den tanken borde ha slagit mig redan första dygnet!
Anledningar att det tog tills ChatGPT för att söka info:
- ens liv var i spillror i.om. att man var satt på medicin och genomgått en inlåsning på mentalsjukhus, så de saker man tänkte på i den stressreaktionen var de dagliga rutinerna, samt på hur man ska få hjärnan att tänka (bli normal igen) för man kände sig skadad - i efterhand var medicin=skadan, men läkarna sa att skadan finns och medicinen läker den. Eventuellt fanns det någon veckolång cannabisskada som dock ej föranledde de 15 år av vanvård. Dvs ens hjärna fungerade inte normalt pga medicinen och som grädde på moset var statspsykiatrins attityd att: det är ditt fel, sa de till mig, att de förgiftar mig.
Har man psykossjukdom så är man orsaken till problemet, har man inte psykossjukdom men lider av medicinen så är psykiatrin problemet - och det finns människor i båda grupper. Jag gissar 70/30.
----
I att vilja byta genom sammarbete med statliga vården: det blir ord mot ord, med läkaren som absolut maktställning utan balance of power såsom i rättssystem. Mitt ord vägde 0 - vilket många patienter erfarit (vissas ord bör väga, andras inte). Men nu 2 år in i att vara frisk utan läkemedel, så visade det ju sig att läkarna hade fel och jag rätt.
De argumenterade ur gammal makt och överlägsna utomrättsliga självförtroenden som gör nypande-medicinska ingrepp som straff som ej finns i rättssystemet annars.
Det kändes som om man behövde överleva dag för dag, i.om. "bieffekterna" (som egentligen är effekten de söker när de ska paralysera alla olydiga).
Jag var stressad över att ha fallit från bäst till att ha behövt vara på en psykavdelning där viss personal var våldtäktsmän (se länken tidigare post) kom DN och Attunda Tingsrätt fram till år senare, vilket jag visste när jag var där.
Anmälde man fick man längre tid inlåsning (brukar vara +1 månad åt gången) för misskötsamhet såsom att våldtäktsanklaga våldtäktsmän.
Sedan utsläppt till öppenvården för fortsatt medicinering som slöar/tröttar ut hjärnan.
1: Cannabisutlöst psykos,
2: Vården var hemsk,
3: Livet i spillror och svårt att tänka ang. hur man ska ta sig ur, när varannan tanke (i princip) är suicidtanke pga ovan, samt att man har statens obegränsade makt (ord mot ord med läkare) mot sig (trots att det finns systemfel titt som tätt som upptäcks, detta är en av dem). Medicinen gör en dämpad i tankeverksamheten dvs man har inte riktigt tillgång till minnen eller åtminstone analytiska förmågan att processa dem. Man kan inte tänka klart av schizo-medicin helt enkelt. Inte gällande planer/framtid heller.
Tror det är vad Farma-företaget och läkarna var ute efter: en medicin som sätter folk i passivitet, men att de ändå kan sköta sina basala behov.
Det var menat (hoppas jag) för de allvarligaste på riktigt sjuka,
men definitioner glider och vissa trillar dit, hoppsan, och ingen gör utredning - och offrets hjärna fungerar inte pga medicinen, så hon kan heller inte utreda med full förmåga utan kanske verkar sjuk i sina försök att göra så pga att hjärnan är drabbad av medicinen.
Tack för din fråga om varför jag inte googlade nedtrappning neuroleptika: Det var som om ens uppmärksamhet var riktad pga medicinen, inte till att börja googla på "hur själv avsluta neuroleptikakur" utan till elände och förvirring/obalans/stört nervsystem. I efterhand borde man ha tänkt tanken, men man litade alldeles för mycket på vården - borde antagit att den var ond istället för god* från första början.
*Tounge in cheek på orden god/ond, men för mig förstörde den dvs motsats till att hjälpa - inte av enskilds illvilja (även om spår av sådant fanns sällan) utan för att systemet inte överses - vilket är varför jag varnar/skriver.
Man var ung, dum och naiv att lita på statliga psykiater.
Att man inte googlade redan dag 1 om hur sluta:
Kombinationen av:
- noll livslust pga trauman från inlåsningen, +
- enorm maktapparat ("systemet") där ord står mot ord och ingen har tid att granska. Vetenskapen post-lobotomier ses som något milt som ges ut lite lättvindigt till alla som fått psykos, sedan bollar man över dem till en annan instans vars uppgift det är att göra så de... nästa steg (se till att medicinen behålls).
Det är ett kallt löpande band, en fabrik. Privat psykiatri är en helt annan värld.
De spolar ned friska i avloppet, i.om. att de spolat ned dem som bör spolas ned också.
- medicinen är en stor del av förklaringen till varför man inte googlade på "hur trappa ned neuroleptika?" men i.om. att ingen (på 10 år) sade ens ordet trappa så visste man ju inte vad man skulle söka på. Unknown unknowns. Men ffa. dåsigheten och tanketrögheten gjorde att man blev helt lobotomiserad kemiskt - 0 ork, 0 lust, 0 motivation, bara drar sig själv runt görandes så lite som möjligt då allt känns ruttet (dopaminet stört på ett sänkande vis).
Önskar jag hade läst min denna tråd för 15 år sedan, så hade jag lärt mig ordet "trappa" så hade jag sluppit allt vad jag och min familj gått igenom.
Orwellianskt att staten ger en medicin som gör att man blir mindre benägen och haltar i förmågan att göra komplexa planer/beslut (lobotomi simplifierar det mentala tillståndet) för att sedan patienten ska ha upplevelsen att staten dummar ned denne. Vissa patienter upplever det som ett hell-hole där man säkert skulle kunna lösa en Prison Break ur vården om man bara inte var medicinerad dvs kunde tänka.
Att hjärnan fungerar (medicinen stör) är viktigt när man utan minsta insyn ska försöka ha att göra med Psykiatrin som institution.
Nu i efterhand, tips till dem som trillar eller kommer trilla:
behandla läkarna som åklagare men var snäll,
säg nej till injektion utan tablett går bra,
ta emot vård frivilligt tills du byter från statlig till privat klinik,
byt till privat klinik.
Även om jag hade behövt lägga 1/4 av min inkomst på privat psykiatri vs statlig, så hade jag gjort det varje gång. Livet är värt så mycket mer än att lida och slösas bort.