2026-08-25, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Slaskmedia utelämnade mellannamnet av en orsak, gör dig inte dummare än du är.
Orsaken är att man inte brukar skriva ut fullständiga namn. Andra förnamn än tilltalsnamnet brukar utelämnas.

Nedan kan du läsa om en annan mördare. Namnet Niclas kan jagh inte minnas att jag såg utskrivet någon gång, fast han bar även det namnet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/kaekaX/nodropet-vid-skolmassakern-vi-behover-alla-poliser-i-varlden-har

Jag säger sedan inte att fullständiga namn aldrig skrivs ut men att det vanliga är att man bara anger tilltalsnamn och efternamn. Så att man inte skriver ut Carlos i detta fall är bara som det brukar vara oavsett om namnet man utelämnar är Carl eller Carlos.
Citera
2026-08-25, 07:10
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-saljs-vassa-svard-pa--natet--till-alla-over-18-ar/
Citat:
Polisens utredare försöker nu ta reda på hur Liam Nebel kom över sitt mordvapen – och vad det är för modell. Enligt vad Expressen erfar kan det röra sig om ett så kallat ”beväpningssvärd” av typen ”Cold Steel MAA Arming sword”, som tidigare sålts för 361 euro, motsvarande cirka 4 000 kronor, via det svenska företaget Flashpoint AB som driver sajten Tacticalstore.se.
Citera
2026-08-25, 07:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-saljs-vassa-svard-pa--natet--till-alla-over-18-ar/

Ja nu börjar fokusen på vapnet. Rätt ointressant faktiskt.

Om den här killen inte fått tag i ett svärd hade han gjort det med en kökskniv, eller en morakniv, eller en vedklabbe, eller vad som helst.
Citera
2026-08-25, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Men det gällande Bandidos är ganska intressant.
Folk i tråden skrev det men är det någpn som läst hela tråden eller som vet mer?

Var fosterhemspappan medlem eller tillhörde han någon av undergrupperna?
Har han domar på sig och då tydligt varit livsstilskriminell?

Socialtjänsten placerade L där 2024.
Citera
2026-08-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Hur fan kan man få vara familjehem om man har kopplingar till kriminella Mc gäng???

Foxtrot hade hem de fick 20 miljoner. Det är så socialtjänsten jobbar. Socialtjänsten är den skyldiga till de flesta gängrelaterade skjutningar, barn som tar livet av varandra och givetvis skoldåden.
Citera
2026-08-25, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja du har helt rätt och problemet med det är att allt civilkurage i världen inte spelar någon roll om människor i slutändan ndå lämnas ensamma med alternativet att hamna i konflikter där de själva riskerar skada eller vara tysta och inte låtsas om något. Jag ringer inte på allt och detär som jag precis sa till en bekant, om polisen inte utreder de brott jag anmäler så är det knappast heller min skyldighet att kontakta dem för saker de ser som mer intressant än mina egna intresseområden.

Samhällskontraktet går också ut på att man som civil medborgare ska ha rättsväsendet till hjälp, inte att man ska arbeta för det och offra sig för det likt någon martyrdöd "flr den goda sakens skull".

Gällande alla dessa pojkar och en del flickor liksom unga män och kvinnor så är det faktiskt inte jättesvårt att tillsammans skapa ett samhällsklimat som fungerar för dem. Däremot så kräver det insatser tidigt och då sådant som fungerar. Vi har låtit en massa akademiker arbeta i årtionen med saker som gett ganska dåliga resultat om inte ofta så iallafall tillräckligt många gåmger med katastrofala följder.

Vi borde veta vid det här laget, vad vi inte ska göra.

Du har helt rätt.
Socialtjänsten fungerar inte, de skapar kriminella, trasiga vuxna som begår vansinnesdåd som L.

Vill vi inte att sverige ska gå under då måste socialtjänsten bytas ut helt och hela rättskedjan granskas noga.
Citera
2026-08-25, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Att media släppte namnet tror jag har att göra med att namnet redan var ute samma dag. På Flashback och alla andra alternativa medier. Spreds som en löpeld över hela landet så varför skulle då slakmedia hålla på det? "Carlos" har de däremot hållit på...

Vad heter Rikard Andersson i mellannamn? Vilma Andersson? John Ausonius? Anders Eklund? Ulf Olsson?

Att lägga till mellannamnet var nåt man höll på med på 1800-talet. Man kan absolut argumentera för att media behandlar olika GM olika, men knappast baserat på vad dom heter i mellannamn.
Citera
2026-08-25, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja nu börjar fokusen på vapnet. Rätt ointressant faktiskt.

Om den här killen inte fått tag i ett svärd hade han gjort det med en kökskniv, eller en morakniv, eller en vedklabbe, eller vad som helst.
Somliga har en agenda, andra är verklighetsfrånkopplade och kan inte koppla orsak och verkan. Fokus skiftas hursomhelst.

Om man ska tro på en del journalister kan en bil på något sätt bli ett självkörande mördarverktyg rakt in i festivaler för viss livsstil. På samma mystiska sätt hoppar en extra stor kniv el dyl själv rakt in i buken på folk utan yttre påverkan, eller naiva turister på en riskabel plats ”får stickskador” när det i själva verket sågats av huvudet.

Vill man på allvar diskutera och göra något åt grundproblemet så är en ärlig beskrivning en bra början. Eller så ska det dras in maximalt antal klick och annonser.
Citera
2026-08-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Hur fan kan man få vara familjehem om man har kopplingar till kriminella Mc gäng???

En högst relevant fråga. Våra svenska myndigheter tillåter att fosterhemsplaceringar är en lukrativ inkomstkälla. Allt som genererar pengar tilldrar de kriminella. Tyvärr ser det så ut i hela landet. Vet ej om siffrorna stämmer men jag har hört 20 - 30 tusen per placering och månad.
Citera
2026-08-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Varför fortsätter media tjata om detta som om det vore årets händelse?! EN människa mördades, jaha? Sker var och varannan vecka? Bara för att det sker i en skola ska media och samhälle upp i stabläge? Skit i om var och varannan jävel är orolig att gå ut om kvällarna men SKOLAN, där ska det minsann inte ske mord! Förutom mobbning, våldtäkter och trakasserier då, inte så noga. Fa vad jag hatar media.

Lite så är det. Medias bevakning av detta iofs hemska dåd är mycket överdrivet. Naturligtvis skall det uppmärksammas och visst skall man informera allmänheten men att 4 dygn efter händelsen direktsända från platsen i både SVT och TV4 är minst sagt överdrivet. Något som dock framkommit från denna bevakning är att det ser väldigt mörkt ut för Fagersta.
Citera
2026-08-25, 08:35
Avstängd
Stämmer ryktet om att den mördade tjejen var en mobbare?
Citera
2026-08-25, 08:47
Medlem
Vad tror ni om Don Carlos framtidsutsikter? Det kommer väl bli livstids fängelse men hur länge tror ni att han faktiskt får sitta nu med alla ändringar i straffsatserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in