2026-08-23, 13:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Och just därför måste det förebyggande arbetet bli mycket mer kvalitativt och intensifieras.

I couldn't agree more. Förutom sociala insatser tror jag bättre övervakning av de här miljöerna på nätet behövs. Vi kan se de tio senaste åren hur både en ökad mängd planerade islamistiska terrordåd och mord på konkurrenter i gängmiljön har avvärjts tack vare utökat och förbättrat underrättelsearbete i Sverige och andra västländer. Jag har dock en känsla av att man inte prioriterat incelvärldens mörkaste skrymslen på samma vis.
Citera
2026-08-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är uppenbarligen Nederländska flaggan som idioten har satt upp och ner. Nebel har vä holländsk bakgrund kan man tänka.

Han har slö blick. Inte trevligt.

Jag ser slö blick men även mycket ledsamhet och sorg,förtvivlan i hans ögon.

Han har inte haft det lätt efter att ha läst här i tråden.Finns dock absolut INTE nåt försvarbart i det vidriga han gjort!

Men så avskyvärt, hemskt brott!! Borde bli livstid vi får se tiden an.
Citera
2026-08-23, 13:52
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om ABoK riktlinjer.

Citat:
I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt.

Det finns även ett moderatormeddelande för tråden.

/Mod
Citera
2026-08-23, 13:56
Medlem
Han tror att han är cool
Någon som vet om han suttit häktad mer än en månad innan detta?
Citera
2026-08-23, 13:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I couldn't agree more. Förutom sociala insatser tror jag bättre övervakning av de här miljöerna på nätet behövs. Vi kan se de tio senaste åren hur både en ökad mängd planerade islamistiska terrordåd och mord på konkurrenter i gängmiljön har avvärjts tack vare utökat och förbättrat underrättelsearbete i Sverige och andra västländer. Jag har dock en känsla av att man inte prioriterat incelvärldens mörkaste skrymslen på samma vis.

Håller fullkomligt med dig.
Citera
2026-08-23, 14:00
Medlem
Målnummer i Västmanlands tingsrätt: B 6042-26.
Citera
2026-08-23, 14:03
Medlem
Don Carlos känns ganska omogen, tror nog inte han fattat vad han gjort riktigt. Blir inget roligt uppvaknande för honom om ett par månader eller år när han inser vidden av sin handling och sitt straff.
Citera
2026-08-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudryk
Vad fick dig att tro att dådet var inriktat mot muslimer? MGM säger själv att han tog första bästa han fick tag på.

Han kanske menade första bästa invandrare
Jag tycker att det finns många olika spår i detta
Han verkade beundra tidigare skoldåd som var speciellt riktade mot invandrare

Finns många unga som känner sig utanför osv, alla blir inte mördare för det
Jag tycker man ska fördjupa sig i hans chattar
Citera
2026-08-23, 14:05
Medlem
Pappan verkar vara född 1973…bo i Sundsvall.
K L

Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Har du bild på hans pappa?
Facebook?
Citera
2026-08-23, 14:06
Medlem
Citat:
Senast den 21 september 2026 måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängning av åtalstiden.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/man-haktad-misstankt-for-mord-och-forsok-till-mord-i-fagersta/
Citera
2026-08-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theesea
Jag ser slö blick men även mycket ledsamhet och sorg,förtvivlan i hans ögon.

Han har inte haft det lätt efter att ha läst här i tråden.Finns dock absolut INTE nåt försvarbart i det vidriga han gjort!

Men så avskyvärt, hemskt brott!! Borde bli livstid vi får se tiden an.

Ser också den ledsamhet, sorg, förtvivlan som du skriver
Han har tydligen tvingats att träna kampsport under uppväxten…

Men DET FINNS INTE NÅT FÖRSVAR för det fruktansvärda han har gjort, oavsett bakgrund o uppväxt!!!!
Citera
2026-08-23, 14:08
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Och just därför måste det förebyggande arbetet bli mycket mer kvalitativt och intensifieras.
Och varje förslag om utökad förebyggande verksamhet med unga i riskzonen har regelmässigt avfärdats som flum och daltande. Men nu kanske fler förstår att det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in