2026-08-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Han måste varit rejält mobbad ifrån start för att planera att göra något sådant.
tror inte det, status i tcc kommer först.
Citera
2026-08-30, 12:53
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Han måste varit rejält mobbad ifrån start för att planera att göra något sådant.

Mina första veckor i gymnasiet så var mina tankar på att hoppas jag hamnat i en bra klass och att jag ville lära känna mina nya klasskamrater.

Inte fan några tankar alls på att jag måste döda så många jag kan på denna skolan.

Snubben är antingen grovt mobbad eller född med en grov hjärnskada.

Kan ju finnas fler förklaringar också men javisst, mobbning och utanförskap inverkar ju men det krävs mer än mobbning för att gå från tanke och känsla till agerande. Massor av ungar mobbas men inte ens en bråkdel av dem har ihjäl klasskamrater.
Citera
2026-08-30, 12:55
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Var själv precis på gång att skriva ett liknande inlägg men du hann före.

Vad är så speciellt med denna händelse? Visst är det hemskt att någon går till attack med svärd och dödar en resp skadar två. Normalt kommer det ett nyhetsinslag i TV samt några artiklar i kvällspressen. I detta fall kör man direktsändningar i både SVT och TV4 varje dag i en hel vecka efter händelsen. Man direktsänder minneskonserter och kungliga besök i minnesgudtjänster. Hela den politiska eliten har varit på plats och tänt ljus och lagt blommor. Justitieminister figurerar i media tillsammans med en EPA-traktorgrabb.

Man har gripit gärningsmannen men polisutredningen kommer att ta månader för att man planerar att höra många hundra personer. Varför? Man intervjuar i princip varje ungdom med utländsk bakgrund i Fagersta. Varför? Man planerar att hålla skolan stängd i månader för att "bygga om" så ungdomen skall våga tillbaka. Varför? Media granskar gärningsmannens hela släkt i generationer. Varför?

Som sagt. Pådraget är i klass med mordet på statsminister Palme. Varför?

Ja Kungen och drottningens medverkan idag förvånade mig. Var de på plats vid Risbergska?
Citera
2026-08-30, 12:58
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Tycker också att den här typen av dåd får alldeles för mycket uppmärksamhet, det är ju uppmärksamheten som triggar andra att begå liknande attacker.

Ja jag håller med dig helt här. Samtidigt går det ju inte att inte ge detta uppmärksamhet. Kanske är viss skillnad också i var uppmärksamheten lägger sitt fokus. På offren eller på Liam.
Citera
2026-08-30, 13:07
Medlem
Citat:

Vad är så speciellt med denna händelse? Visst är det hemskt att någon går till attack med svärd och dödar en resp skadar två. Normalt kommer det ett nyhetsinslag i TV samt några artiklar i kvällspressen. I detta fall kör man direktsändningar i både SVT och TV4 varje dag i en hel vecka efter händelsen. Man direktsänder minneskonserter och kungliga besök i minnesgudtjänster. Hela den politiska eliten har varit på plats och tänt ljus och lagt blommor. Justitieminister figurerar i media tillsammans med en EPA-traktorgrabb.

Man har gripit gärningsmannen men polisutredningen kommer att ta månader för att man planerar att höra många hundra personer. Varför? Man intervjuar i princip varje ungdom med utländsk bakgrund i Fagersta. Varför? Man planerar att hålla skolan stängd i månader för att "bygga om" så ungdomen skall våga tillbaka. Varför? Media granskar gärningsmannens hela släkt i generationer. Varför?

Det handlar om en liten kommun, där en sådan här händelse är helt otänkbar...

Det handlar om mördade/skadade barn...

Det sker mitt i skolstarten, vilket "lägger ribban" för hela den svenska skolverksamheten och upptakten av läsåret...

Om man bortser från Risbergska, som var en skola med vuxna elever, så har inte ett skoldåd/mord på en grund- eller gymnasieskola skett i Sverige sedan 2022...

Det förefaller vara ett "ovanligt" dåd då det inte riktats mot t ex invandrare eller specifika lärare och elever...

Dådet skedde under (sen)sommaren då medierna inte har lika mycket att rapportera om, eftersom att samhället inte riktigt "kommit igång" efter semestrarna...

Att det sker mitt i valrörelsen gör att media ser detta som en en viktig och central fråga i sammanhanget...

Att det sker på en sådan här liten ort gör att lokalredaktionerna (t ex på SVT) i princip kan arbeta oavkortat med rapportering kring skoldådet, eftersom att andra händelser lokalt knappast konkurrerar med någonting sådant här...

Att "stänga" eller "bygga om" en skola som utsatts för ett skoldåd är ganska vanligt. Först och främst måste den ju hålla stängt p.g.a polisens utredning. Sedan kan ju ett sådant här dåd leda till massa blodstänk, skotthål och annan förödelse - vilket gör det nödvändigt med renovering och upprustning. Det finns ju också en trygghetsaspekt i att försöka "bygga bort" sådant som kan påminna om händelsen eller vara obehagligt. Slutligen kan det givetvis finnas anledning att bygga om skolan för att den skall vara säkrare ifall liknande händelser skulle ske i framtiden...

Att politikerna är så aktiva beror på att det är val om några veckor, samt att Riksdagen för närvarande inte har någon verksamhet i kammaren...

/Slutligen så får man inte glömma att även händelser som terrorattacken på Drottninggatan, Kronan-attacken och Risbergska-dådet hade en sådan här liknande, massiv, mediebevakning...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-30 kl. 13:22.
Citera
2026-08-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Varför vevas det här i veckor? De flesta mord och attacker avklaras på någon/ett par dagar? Du "sorgegudstjänst" på svtplay från fagersta med regeringsrepresentanter. Kan ju tro utrikesministern eller liknanse själv har stupat..

Läs: (FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta (2026-08-21)
Citera
2026-08-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det handlar om en liten kommun, där en sådan här händelse är helt otänkbar...

Det handlar om mördade/skadade barn...

Det sker mitt i skolstarten, vilket "lägger ribban" för hela den svenska skolverksamheten och upptakten av läsåret...

Om man bortser från Risbergska, som var en skola med vuxna elever, så har inte ett skoldåd/mord på en grund- eller gymnasieskola skett i Sverige sedan 2022...

Det förefaller vara ett "ovanligt" dåd då det inte riktats mot t ex invandrare eller specifika lärare och elever...

Dådet skedde under (sen)sommaren då medierna inte har lika mycket att rapportera om, eftersom att samhället inte riktigt "kommit igång" efter semestrarna...

Att det sker mitt i valrörelsen gör att media ser detta som en en viktig och central fråga i sammanhanget...

Att det sker på en sådan här liten ort gör att lokalredaktionerna (t ex på SVT) i princip kan arbeta oavkortat med rapportering kring skoldådet, eftersom att andra händelser lokalt knappast konkurrerar med någonting sådant här...

Att "stänga" eller "bygga om" en skola som utsatts för ett skoldåd är ganska vanligt. Först och främst måste den ju hålla stängt p.g.a polisens utredning. Sedan kan ju ett sådant här dåd leda till massa blodstänk, skotthål och annan förödelse - vilket gör det nödvändigt med renovering och upprustning. Det finns ju också en trygghetsaspekt i att försöka "bygga bort" sådant som kan påminna om händelsen eller vara obehagligt. Slutligen kan det givetvis finnas anledning att bygga om skolan för att den skall vara säkrare ifall liknande händelser skulle ske i framtiden...

Att politikerna är så aktiva beror på att det är val om några veckor, samt att Riksdagen för närvarande inte har någon verksamhet i kammaren...

/Slutligen så får man inte glömma att även händelser som terrorattacken på Drottninggatan, Kronan-attacken och Risbergska-dådet hade en sådan här liknande, massiv, mediebevakning...

Det har hänt liknande dåd runt om i Sverige de senaste åren som absolut inte fått liknande medial uppmärksamhet. Jag tänker närmast på dödsskjutningen i Uppsala dagen innan valborg 2025 där tre "oskyldiga" personer dödades. Vad jag minns var inga politiker på plats och tände ljus eller lade ner blommor. Ingen arrangerade livekonserter till minne av dådet eller gudtjänster med kunglig närvaro. Beror det på att vi är inne i en valrörelse eller på att Fagersta är en betydligt mindre stad än Uppsala? Eller är höstens skolstart en viktigare händelse än valborg i Uppsala?
Citera
2026-08-30, 15:33
Medlem
Citat:

Jag antar att du inte har egna barn. Klart som fan att man inte kan skicka iväg sina barn till skolan och inte vet om dom kommer hem med livet i behåll. Barnen ska naturligtvis vara trygga på sin skola.
Mina barn gick sin skolgång i slutet på 1990-talet och början på 2000-talet. Klart man tog förgivet att dom skulle kommma hem efter skolan. Jag själv gick grundskolan på 1970-talet. Då var skolattacker inget som fanns.
Såna här illdåd ska slåss upp stort. Detta accepterar vi inte.

Mordet på Olof Palme 1986 har inget med detta att göra. Du kanske inte var född då?? Själv var jag 22 år när det hände. För att vara på den tiden var det många extrasändningar i dom nyhetssändningar som förekom då.
40 år efter illdådet på vår demokrati så förekommer än idag nyhetssändningar och dokumentärer vid årsdagen 28/2.
Jag tror inte att man kommer att prata om det här om 40 år, trots illdådet.
Jag lär inte finnas kvar om 40 år, så jag får aldrig nåt facit på det.
Citera
2026-08-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Jag antar att du inte har egna barn. Klart som fan att man inte kan skicka iväg sina barn till skolan och inte vet om dom kommer hem med livet i behåll. Barnen ska naturligtvis vara trygga på sin skola.
Mina barn gick sin skolgång i slutet på 1990-talet och början på 2000-talet. Klart man tog förgivet att dom skulle kommma hem efter skolan. Jag själv gick grundskolan på 1970-talet. Då var skolattacker inget som fanns.
Såna här illdåd ska slåss upp stort. Detta accepterar vi inte.

Mordet på Olof Palme 1986 har inget med detta att göra. Du kanske inte var född då?? Själv var jag 22 år när det hände. För att vara på den tiden var det många extrasändningar i dom nyhetssändningar som förekom då.
40 år efter illdådet på vår demokrati så förekommer än idag nyhetssändningar och dokumentärer vid årsdagen 28/2.
Jag tror inte att man kommer att prata om det här om 40 år, trots illdådet.
Jag lär inte finnas kvar om 40 år, så jag får aldrig nåt facit på det.

Om du inte förstått det så fördömer jag, liksom alla andra, dådet som sådant. Det är den mediala bevakningen och arrangemangen efteråt jag reagerat på. Och Palmemordet har naturligtvis inget med detta att göra.
Citera
2026-08-30, 17:27
Medlem
Citat:

Mina första veckor i gymnasiet så var mina tankar på att hoppas jag hamnat i en bra klass och att jag ville lära känna mina nya klasskamrater.

Inte fan några tankar alls på att jag måste döda så många jag kan på denna skolan.

Snubben är antingen grovt mobbad eller född med en grov hjärnskada.

Ja man undrar verkligen vad som rör sig i huvudet på en sådan person. Man söker ju efter förklaringar och motiv, för ingen vill ju tro att en 16-åring är kapabel till att mörda oskyldiga klasskompisar på sin egen skola.

Han hade endast gått på Värmdö gymnasium i fyra dagar innan han greps, på den korta tiden kan han ju inte ha hunnit bli utsatt för mobbning ”Mobbning är när en eller flera personer upprepade gånger och under en viss tid utsätter någon för kränkningar, elakheter eller uteslutning” Det låter inte som han planerat skoldådet på sin nuvarande skola för att han känt sig kränkt, hatar sin skola och lärare eller velat hämnas på sina mobbare. Om han var mobbad på sin gamla skola borde han väl ha planerat att utföra skoldådet där? På Värmdö är det hög merit för att komma in och elever från hela Stockholm går där så det kan inte vara så många från hans gamla skola där heller. Om hans motiv inte var att hämnas för att han varit utsatt är det ju ännu mer skrämmande. Han ville döda sina klasskompisar, lärare och andra ungdomar som han inte känner och som kanske dessutom endast har varit trevliga och snälla mot honom. Riktigt oroväckande och skrämmande oavsett…

https://www.tv4.se/artikel/4QWe8LCH99dgQl9pXj7lP7/uppgifter-han-planerade-egen-attack-mot-sin-nya-skola
Citera
2026-08-30, 18:20
Medlem
Finns det namn på den andra som åkt dit 16 åringen ?
Citera
2026-08-30, 18:27
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibabasfru
Finns det namn på den andra som åkt dit 16 åringen ?

Japp. Du kan både finna det här i tråden och om du googlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in