2026-08-24, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Mm. Vet du vad? Det är för att den engelska sidan inte är relevant för svenskar.
Jag köper din förklaring här. Till mitt försvar hamnade deras engelska sida högst upp när jag sökte och jag tänkte att det var en del av deras internationella stuk att kommunicera på engelska. My bad!
Citera
2026-08-24, 21:57
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag köper din förklaring här. Till mitt försvar hamnade deras engelska sida högst upp när jag sökte och jag tänkte att det var en del av deras internationella stuk att kommunicera på engelska. My bad!
Ingen fara på taket. Det är därför diskussioner finns; för att utbyta idéer.
Citera
2026-08-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Ja, nu är det dags igen. Val. Som man hör på namnet så ska ma alltså "välja" den som är "bäst" för Sverige.

Då börjar vi med att kolla på olika partier. Sossarna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna...har de överhuvudtaget intelligens att leda Sverige? Kolla sedan på Piratpartiet. De har exempevis god sed, god förståelse för mänskliga rättigheter och i övrigt hög intelligenskvot. Därför undrar jag nu, hur tänker egentligen ni som inte röstar på PP?

Jag håller med och tänker rösta på vad jag anser är bäst för Sverige - Att ta ner invandringen till noll och initiera storskalig repatriering. Det finns många viktiga politiska frågor men innan den är löst är det bara brus. Därför röstar jag på Alternativ för Sverige.
Citera
2026-08-24, 22:32
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Jag håller med och tänker rösta på vad jag anser är bäst för Sverige - Att ta ner invandringen till noll och initiera storskalig repatriering. Det finns många viktiga politiska frågor men innan den är löst är det bara brus. Därför röstar jag på Alternativ för Sverige.
Fy helvete vilket korkat val.
Varför röstar du inte lite mer på intelligenskvotens sida?
Citera
2026-08-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För att deras sympatisörer skriver att partiet har hög intelligenskvot samt att de inte är ett parti som kan tas på allvar.
Till skillnad från riksdagspartierna då? Själv tycker jag att samtliga över spärren är pajaspartier.

Aldrig har den personliga integriteten och friheten varit mer hotad än vad den är idag. Därför kommer även jag masa mig iväg till vallokalen och lägga min röst på PP.
Citera
2026-08-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De upplevs fortfarande som ett enfrågeparti och en rätt försumbar del av väljarkåren anser att upphovsrättsfrågor är en vital del av det politiska samtalet 2026.

Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Piratkopiering är inte en relevant fråga längre. Dött parti.

Jo, det är ju dessvärre så folk tänker om deras frågor. Att det bara handlar om piratkopiering. Men integritet går längre än så. Vi har ju under hyfsat lång tid fått se integriteten demonteras bit för bit, och allt under banderollen "men vi måste ju sätta dit pedofilerna" i kombination med att misstänkliggöra motståndare med "du har väl ingenting att dölja?". Otroligt läskig utveckling. Vi kommer närmre en polisstat för varje dag. Fortfarande långt kvar, men det är ditåt det rör sig.

Det är därför jag gärna hade velat se PP i riksdagen, för att verkligen kunna driva den frågan ordentligt.

Sen har de ju en del andra frågor som jag också skulle se drivas. Ett axplock:
- Inför medborgarlön
- Avkriminalisera droger
- Separat myndighet för att hantera klagomål mot polis och åklagare
Citera
2026-08-24, 23:37
Medlem
Det är obegripligt hur Piratpartiet kan vara så osynliga inför detta val som faktiskt är deras drömläge med sina kärnfrågor som integritet, legalisering och personlig frihet. Tror alla i den yngre generationen hade röstat om bara partiet varit lite mer aktivt. Tror knappt något vet att det existerar? Det blir dessutom nästan komiskt att ett i grunden "IT-parti" inte syns online där hela valkampanjen faktiskt äger rum 2026. Det tyder bara på att engagemanget bland medlemmarna ligger på noll.
Citera
2026-08-25, 00:42
Medlem
glockenreins avatar
Visste inte att PP fanns fortfarande
Citera
2026-08-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Piratkopiering är inte en relevant fråga längre. Dött parti.

Streaming? IP-TV? Eller för den delen alla integritets-kränkande lagar (typ Chat-Control)?

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Och folk upplever det inte inte bara som ett parti som driver en tämligen ointressant fråga. De tänker på företrädarna som en samling oknullade autister som sitter framför en dammig datorpark i mammas källare på nätterna och sover på dagarna.

Och folk uppfattar nationalisterna på FB (de mest hårdföra SD:arna, AFS-väljarna etc) som ett gäng arga incels med våldstendenser. Behöver det återspegla verkligheten? Inte nödvändigtvis

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark

På PP:s svenska startsida kan man tydligt se att de ställer upp även i år

De har med en valsedel för årets riksdagsval för den delen

Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Till skillnad från riksdagspartierna då? Själv tycker jag att samtliga över spärren är pajaspartier.

Aldrig har den personliga integriteten och friheten varit mer hotad än vad den är idag. Därför kommer även jag masa mig iväg till vallokalen och lägga min röst på PP.

Bra jobbat! Det blir samma här! Jag tror inte på 1% spärren i år men allting mellan 0,1-0,5% är jag nöjd med
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Det är obegripligt hur Piratpartiet kan vara så osynliga inför detta val som faktiskt är deras drömläge med sina kärnfrågor som integritet, legalisering och personlig frihet. Tror alla i den yngre generationen hade röstat om bara partiet varit lite mer aktivt. Tror knappt något vet att det existerar? Det blir dessutom nästan komiskt att ett i grunden "IT-parti" inte syns online där hela valkampanjen faktiskt äger rum 2026. Det tyder bara på att engagemanget bland medlemmarna ligger på noll.

De finns på de flesta kanaler så de har möjlighet att nå ut (även om man såklart kan vara självkritisk och påpeka att aktiviteten kan vara bättre på vissa plattformar)

X
Facebook
Instagram
Youtube
Discord
Mastodon
Citera
2026-08-25, 02:01
Medlem
Jag var med när PP bildades, hängde med kärntruppen på gamla forumet Gnuheter och var engagerad tillsammans med flera av dem inom FFII som lyckades stoppa införandet av mjykvarupatent i EU.

Var starkt kritisk till partinamnet, men det ger rubriker var Falkvinges starkaste argument. Visst, lite närmast "studentikost", å rubriker skapades. Mycket genom stormen kring TPB. Men samtidigt skapade ett annat parti också rubriker, som gammelmedia bara älskade, grundat i gammal nazism, tidigt hjälpta av övervintrade sådana nere i skåne kring Sjöbo-trakten. Partitoppar som slogs med järnrör utanför krogar. Djävlar vad gammelmedia gav dem uppmärksamhet.

Vad den ytlige kälkborgaren uppfattade om PP var endast piratkopieringen, allt det djupare blev för komplicerat å detta gäller i lika hög grad journalister. Detta enda som folk uppfattade, är löst idag genom Spotify, Netflix osv..

Sedan började PP att övertas av folk som mer var där för sin egen skull, en möjlig karriär. Mycket av det PP varnade för är vardag idag, den kontroll och övervakning som bara får hederligt folk att huka, bli mer grå, lydiga och gå under radarn, de konforma blev än mer konforma, ett hårdare samhälle som skapat mer motsättningar i samhället. Men tyvärr, PP, närmast SDs motsats blev en parantes, väldigt mycket pga gammelmedia som gav SD extremt mycket mer utrymme, men också PPs namn som idag är irrelevant.

Den vanlige kälkborgaren är inte insatt, inte det minsta. De vet att sossarna är sprungna ur arbetarrörelsen och står nära fackföreningarna, de vet att M står nära svenskt näringsliv, de vet att MP vurmar för miljöfrågor, äldre minns att C var sprungna ur bondeförbundet och gammalt tillbaks vurmade för landsbygdsfrågor. Det liksom stannar där.. Försök inte med nåt djupare resonemang, första svårt ord och man tappar dem. De har inget att dölja, säger de som en intellektuell smitning, men fråga samma person om deras årsinkomst, eller ens elförbrukning och de känner sig närmast kränkta av frågan.

PP är en bortkastad röst i runda slängar, snudd på att röstskolka idag.
Citera
2026-08-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
..

De finns på de flesta kanaler så de har möjlighet att nå ut (även om man såklart kan vara självkritisk och påpeka att aktiviteten kan vara bättre på vissa plattformar)

X
Facebook
Instagram
Youtube
Discord
Mastodon
De ursprungliga bakom PP tyckte väldigt illa om alla de där plattformarna. Produkten de säljer, till högstbjudande, som ger inkomster nog för att bygga enorma serverhallar world wide, är du, din data. Snacka om integritetsintrång, men du har väl inget att dölja likt alla andra konforma kälkborgare.
Citera
2026-08-25, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
De ursprungliga bakom PP tyckte väldigt illa om alla de där plattformarna. Produkten de säljer, till högstbjudande, som ger inkomster nog för att bygga enorma serverhallar world wide, är du, din data. Snacka om integritetsintrång, men du har väl inget att dölja likt alla andra konforma kälkborgare.

Vad är det som gör mig till en kälkborgare? Utveckla gärna. Kul att du dömer mig utan att känna mig

Ja, jag känner till att de där plattformarna inte alltid är integritetsvänliga. Det är bara kolla upp vad Assange sa om FB

Citat:
"Facebook in particular is the most appalling spying machine that has ever been invented. Here we have the world’s most comprehensive database about people, their relationships, their names, their addresses, their locations and the communications with each other, their relatives, all sitting within the United States, all accessible to US intelligence. Facebook, Google, Yahoo – all these major US organizations have built-in interfaces for US intelligence. It’s not a matter of serving a subpoena
. They have an interface that they have developed for US intelligence to use"

Jag använder inte FB (såg det som en trend, men jag ogillar också integritets-ovänliga aspekten) YT är den enda jag använder (av de jag listade) Utöver anti-virus program (som de flesta svennebananer har) kör jag även VPN, skaffade en mer integritetsvänlig mail för några år sedan (Mailfence, men funderade starkt på Proton såklart) Måste även försöka sluta med Google och köra andra sökmotorer (av gammal vana blir det tyvärr för mycket Google)

Mitt gamla konto på Helgon.se har jag kvar, men redan där kände jag för många år sedan obehag (när polisen gick ut offentligt med att de hade "koll på sajten", med anledning av något mord eller liknande som kunde kopplas till en användare där)

Men man måste nå ut på något sätt idag 2026. Jag var inte med för 20 år sedan så jag kan inte uttala mig om den perioden, men idag är det (tyvärr) så

Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
PP är en bortkastad röst i runda slängar, snudd på att röstskolka idag.

Så det är bättre att ligga på soffan och inte ens lägga en lila röst i valurnan (för att visa att man själv inte accepterar övervakningssamhället)? Eller för att stå upp för en mer tolerant syn på cannabis, eller att vi gör oss av med sexköpslagen?

För att göra vad man kan för att "moraliskt pusha" de framåt?

Uppskattar att läsa det du skrivit (som äldre grundande medlem) men jag håller inte med dig här. Och döm mig gärna inte som kälkborgare som sagt
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-25 kl. 02:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in