2026-08-24, 16:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Det förändrar saken - om det nu är så att de var i kontakt med honom förmiddagen den 1/3.
Alternativet är väl att han ljög om det. Och så av en slump så hade de kontakt senare.
Citera
2026-08-24, 16:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Alternativet är väl att han ljög om det. Och så av en slump så hade de kontakt senare.

”Senare” får ju också bli max en dag senare.

Han säger att Norge drar i honom den 1 mars. Den 3 mars finns han i en norsk tidning. Som vi vet hade utgivningsstopp den 2 mars.

Om han i så fall ljög om det måste han absolut senast den 2 mars ha intervjuats av en norsk tidning på riktigt. Då han dessutom var på väg till fjällen enligt ME.

Rätt saftiga odds på det.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-24 kl. 16:32.
Citera
2026-08-24, 16:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack!

Men, den är ju publicerad den 3 mars. Vad är det som säger att de var i kontakt på förliddagen den 1 mars?

Säger han inte till RB redan på förmiddagen den första mars, att "de ringer från Oslo"? Han kollade ju klockan men hade ingen tid atr ge "Oslo". Behövde han samla information som han kunde ge Aftenposten? Blev säkert lättare efter att SvD varit där. Han pumpade säkert journalisten på info.
Citera
2026-08-24, 17:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Självklart. Det är mest för effekt jag använder ett så starkt ord som mytoman. För att få folk att åtminstone börja tänka i de banorna som en möjlig förklaringsmodell.

Samtidigt verkar det inte vara någon formell klinisk diagnos, så det är väl fritt fram för vem som helst att tycka att någon är mytoman.

Men många verkar ju åtminstone tycka att han är någon som ”tar ut svängarna” och gärna bättrar på en historia.

Barn är väl sämre på att uppfatta sådant, så det kan ju förklara varför barnen eventuellt inte snappat upp det. Det kan ju också vara så att Stig visade upp sin mer genuina sida mot barnen.

Helt enig.

Och det är exakt därför jag är försiktig med att lägga för mycket tyngd på det som kommer från systrarna Glaser.
Citera
2026-08-24, 18:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Intressant här är att både Sven Anér och Per Häggström har samma uppfattning om vad SE menar med att ”just” ha kommit ut på gatan. Båda är av uppfattningen att SE ”uppgett” att han var i färd med att öppna entrédörren när han hör det andra skottet.

Sven Anér:

Han går ut på Sveavägen, uppger sig ha anat det andra skottet då han passerar Skandia-porten – men försvinner från scenen.

Per Häggström till Eric Skoglund:

”Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.”

Båda dessa herrar har alltså en identisk uppfattning om vad SE menade med att just ha kommit ut på gatan. Det är ett intressant sammanträffande eftersom Anér träffat SE personligen (och kan ha fått information den vägen) och PH kan ha fått mer information av polisen än vad som framgår i det första förhörsreferatet från den 1 mars.

Det vore förstås fullt rimligt att missa det första skottet av den anledningen att själva entrédörren blockerade ljudet så länge den var stängd.

Ja, det är så jag tror att det här har gått till. Och det är därför han efter att flyttat sig närmare mordplatsen blir lite låst av sin initiala uppgift om ett skott vilken ju blir lite märklig om han befann sig fem sekunder från skotten. Men med tiden verkar han strunta i det.

Vad han som GM håller på med är gällande detta på samma sätt som så mycket annat obegripligt. Som det lite stolliga vittnet som flyttar sig närmare mordplatsen än vad som faktiskt var fallet snurrar kuggarna i maskineriet utan smörjmedel.

Citat:
Det beror ju på exakt när han lämnade byggnaden. Men stämplade han ut kl.23:23 för att sedan gå ut hade man ju kunnat avfärda honom på goda grunder eftersom han då helt enkelt hade missat hållpunkten 23:21:30 (+/-). Han hade då kunnat springa på en avliden Olof liggandes på marken med ndra människor runt omkring.

Nu stämplade han ju ut 23:19:00-23:19:59, vilket ger honom relativt gott om tid.

Men i sina förhör nämner han 23:21, 23:22, 23:23. Med andra ord kan han enligt sig själv inte ha hunnit till mordplatsen ”i tid”.

Om det är avsiktligt går ju naturligtvis inte att bevisa, men det krävs inte stor ansträngning för att parallellt ändå ha den hypotesen i huvudet.

Poängen är att "enligt sig själv" så befinner han sig alldeles intill mordplatsen i skottögonblicket oavsett vilken tidsstämpel han samtidigt uppger. Och Stig Engström kan lika lite som någon annan befinna sig på två ställen samtidigt, vilket han själv torde vara väl medveten om. Det är uppenbart att han inte försöker att tillskansa sig alibi och "missa en hållpunkt" med dessa tilltag.

De skiftande tider som uppges blir därmed brus.

Han har inte gott om om tid till mordplatsen. Vilket han själv är tydligt medveten om eftersom han lämnar en rad oriktiga uppgifter för att, retroaktivt, hinna dit i tid för att kunna befinna sig intill händelsen.

Den stämplade tid Stig Engström själv utgår från i sitt förlopp är kl. 23.20, vilket även är hans uppfattning om tidpunkten för mordet.

Citat:
Det förändrar saken - om det nu är så att de var i kontakt med honom förmiddagen den 1/3.

Aftenpostens korrespondent satt, som nämnts, i SvD:s lokaler och SvD torde tipsat denne om Stig och som kontaktat honom samma dag som de förrättade visit i Täby. Varifrån skulle han annars fått att Oslo ringer.

Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Han har placerat sig alldeles intill skottögonblicket - det stämmer - och säger sig ha rusat in i gränden .

Varför ?

Därför att det var där han faktiskt VAR (om han är GM)

Hur ska du annars kunna hantera vittnesmål av typen, jag såg SE precis innan skotten eller efter skotten?

Jag såg SE ute på Sveavägen och 10 sekunder senare small det.

Det fungerar inte om han var inne på Skandia då.

En bra lögn måste hålla sig väldigt nära sanningen.

Men det finns ingen lögn som kan rädda honom helt om det var han som sköt - allt beror ju på när och var någon sett honom . Men att ha stått intill Dekorima och tittat på klockan etc , att ha sprungit in i gränden, att ha varit strax intill kan ha varit hans sätt att försöka hantera eventualiteter. Samtidigt var väl mörkret hans bästa vän om han var GM.

PS Tänk att HH redan 2 mars sade att GM kan ha haft en väska med SE:s exakta mått, att keps förekom och att t.ex. denna fantombild gick ut https://www.svtplay.se/video/KzVB7Zo/palmemordet-fantombild-presenteras?position=1 . Säg att det var DU som sett ut så och var GM och sköt, vad är då den perfekta lögnen som ska ta bort allt detta ? Eller bara vänta och se ? Vänta in rekonstruktionen av brottet och hoppas ingen kommer på honom? SE började med att försöka få bort signalementet genom telefonsamtalet till Ali Lindholm. Gav sedan en förklaring till varför hans signalement felaktigt kan ha kommit in i bilden , sen anpassade han sig efter det som dök upp - det blev inte helt logiskt, men hur kulle allt kunna bli det om han var GM.

Det inkommer dock inga vittnesmål om den okände SE och det är då han stort uppslagen börjar att bedriva kampanj i saken att han minsann befann sig mycket nära skotten, var närmast först på plats och ett viktigt vittne som förbises.

Språngmarschen innebär inte heller den ett skydd mot några utpekanden (som aldrig kom). Den påstår han sker flera minuter efter att GM lämnat platsen. Om han bittert viker ut sig media och ett halvdussin vittnen känner igen honom och pekar ut honom som den som plockade upp en revolver, sköt Palme och flydde från platsen så är det givetvis egalt att han påstår att han sprang där flera minuter senare.

Det är enbart försök till konstruktion av GM-beteende hos Stig.

Det är alltså i april han kampanjar och hade jag varit GM hade det nog kommit sist på att göra -lista att fläka ut mitt okända ansikte i varje media som var intresserat och upprepa hur nära mordplatsen jag befann mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tack. Bra att du nämnde det.

Det skrevs i april 1986. Mordet var drygt en månad gammalt. De flesta vittnen var fortfarande okända för allmänheten. Faktafel och felcitat i tidningsartiklar var vanligare då.

Stig citeras inte i Arbetet och GT.

I Expressen den 7 april 1986 citeras han:

- Jag trodde det var en smällare.

Det är inga direktcitat, men återgivande av vad han uppger. Och inte reportrars redogörelse för förloppet.

I Kvällsposten samma dag:

"- När jag kom fram till reklampelaren på Sveavägen stannade jag till för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit. Det tog inte mer än fem sekunder att nå fram. Jag var en av de absolut första, berättar Stig Engström."

Ja, jag vet att han inte uppgav två skott i samtliga tidningar. Det som kan bli två skott återfinns i någon tidning där han uttrycker sig mer osäkert, det han uppfattade som en smäll kan ha varit två snabba.

Det är uppenbart att han i vissa sammanhang tar sig friheten att uppge sig ha hört två skott.
Citera
2026-08-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Säger han inte till RB redan på förmiddagen den första mars, att "de ringer från Oslo"? Han kollade ju klockan men hade ingen tid atr ge "Oslo". Behövde han samla information som han kunde ge Aftenposten? Blev säkert lättare efter att SvD varit där. Han pumpade säkert journalisten på info.

Ja, på förmiddagen.

Skulle inte förvåna mig.
Citera
2026-08-24, 19:52
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Kolla på intervjun på svt med SE igen och tänk på hans överläpp.
Är det inte Lisbeth Palme som beskriver GM som bla har "vit överläpp". Det är på pricken en beskrivning av hans läppar. Underläppen är röd medan överläppen är vit...typ.
Jag vet inte hur vanligt detta är, det kan ju vara vanligt förekommande jag vet inte.
Men beskrivningen är ju klockren när man ser honom under intervjun.

Ja, svårt att veta vad hon uppfattade men reagerade också på det. Liknande hakan som Nieminen nämner specifikt. Eller blicken hos Grandmannen (utöver bl a glasögon och huvudbonad).
Citera
2026-08-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är så jag tror att det här har gått till. Och det är därför han efter att flyttat sig närmare mordplatsen blir lite låst av sin initiala uppgift om ett skott vilken ju blir lite märklig om han befann sig fem sekunder från skotten. Men med tiden verkar han strunta i det.

Vad han som GM håller på med är gällande detta på samma sätt som så mycket annat obegripligt. Som det lite stolliga vittnet som flyttar sig närmare mordplatsen än vad som faktiskt var fallet snurrar kuggarna i maskineriet utan smörjmedel.

Poängen är att "enligt sig själv" så befinner han sig alldeles intill mordplatsen i skottögonblicket oavsett vilken tidsstämpel han samtidigt uppger. Och Stig Engström kan lika lite som någon annan befinna sig på två ställen samtidigt, vilket han själv torde vara väl medveten om. Det är uppenbart att han inte försöker att tillskansa sig alibi och "missa en hållpunkt" med dessa tilltag.

De skiftande tider som uppges blir därmed brus.

Han har inte gott om om tid till mordplatsen. Vilket han själv är tydligt medveten om eftersom han lämnar en rad oriktiga uppgifter för att, retroaktivt, hinna dit i tid för att kunna befinna sig intill händelsen.

Den stämplade tid Stig Engström själv utgår från i sitt förlopp är kl. 23.20, vilket även är hans uppfattning om tidpunkten för mordet.

Aftenpostens korrespondent satt, som nämnts, i SvD:s lokaler och SvD torde tipsat denne om Stig och som kontaktat honom samma dag som de förrättade visit i Täby. Varifrån skulle han annars fått att Oslo ringer.

Det inkommer dock inga vittnesmål om den okände SE och det är då han stort uppslagen börjar att bedriva kampanj i saken att han minsann befann sig mycket nära skotten, var närmast först på plats och ett viktigt vittne som förbises.

Språngmarschen innebär inte heller den ett skydd mot några utpekanden (som aldrig kom). Den påstår han sker flera minuter efter att GM lämnat platsen. Om han bittert viker ut sig media och ett halvdussin vittnen känner igen honom och pekar ut honom som den som plockade upp en revolver, sköt Palme och flydde från platsen så är det givetvis egalt att han påstår att han sprang där flera minuter senare.

Det är enbart försök till konstruktion av GM-beteende hos Stig.

Det är alltså i april han kampanjar och hade jag varit GM hade det nog kommit sist på att göra -lista att fläka ut mitt okända ansikte i varje media som var intresserat och upprepa hur nära mordplatsen jag befann mig.

Det är inga direktcitat, men återgivande av vad han uppger. Och inte reportrars redogörelse för förloppet.

"- När jag kom fram till reklampelaren på Sveavägen stannade jag till för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit. Det tog inte mer än fem sekunder att nå fram. Jag var en av de absolut första, berättar Stig Engström."

Ja, jag vet att han inte uppgav två skott i samtliga tidningar. Det som kan bli två skott återfinns i någon tidning där han uttrycker sig mer osäkert, det han uppfattade som en smäll kan ha varit två snabba.

Det är uppenbart att han i vissa sammanhang tar sig friheten att uppge sig ha hört två skott.

Jo, man kan ju tycka det. Men utgångspunkten är då att mordet inte var i affekt/kopplat till impulshandlingar.

Han hade ju ett relativt ordnat liv med jobb, vänner och fru. Inte hade väl flykt eller att gå under jorden varit ett rationellt alternativ då?

Det är måhända en kontraintuitiv hypotes men ger en ganska ”enkel” förklaring till varför han är så angelägen om att framställa sig själv som vittne.

Läser man tidningsintervjuerna och lyssnar på förhören framstår han heller inte som tappad bakom en vagn. Det är eftertanke på mycket av det han säger.

Han har också ganska pssivt aggressiv ton i brevväxlingen med Anér.

Så mitt intryck är att han mycket väl kunnat inta en manipulativ position för att skydda sig själv.

Men det är mina egna spekulationer.
Citera
2026-08-24, 21:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Om citatet var rätt tog han sig friheten att spekulera den 7 april att han hörde två skott (på 80-talet hade Kvällsposten och GT samma trovärdighet som Hänt Extra). Det gjorde han inte i förhöret knappt tre veckor senare (den 25 april). Då hörde han bara ett skott. Som han uppfattade som en smällare. Påminde han om i slutet av förhöret.

Du finner inget märkligt i RB:s kommentar i förhöret den 9 juni 1986 att SE sa "någonting om att man ringde från tidningar i Oslo bland annat". När SE ringde RB den 1 mars.

Det gör inte jag heller. SE ringde RB omkring 11.40 (enligt RB). Vid det laget kan SE mycket väl ha talat med både Svenska Dagbladet och Aftenposten, även om Svenska Dagbladets intervju inte hade börjat än.
Citera
2026-08-24, 21:55
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Sluta ljug!

Den uppmaningen borde du ha riktat till Filter för åtta år sedan.

Inte till chefsåklagare Lennart Guné eller till mig.
Citera
2026-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Den uppmaningen borde du ha riktat till Filter för åtta år sedan.

Inte till chefsåklagare Lennart Guné eller till mig.

Pst,
du har en person som checkar in på brottsplatsen
en och en halv, kanske två och en halv minut före skotten.

AB och JA har inte sett SE /honom "komma in" efter skotten.

Jeppson säger keps
YN säger liten väska
Många säger mörk fladdrande rock.

Senare checkar SE ut från brottsplatsen och in på Skandia.

Pst !
Citera
2026-08-24, 23:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Pst,
du har en person som checkar in på brottsplatsen
en och en halv, kanske två och en halv minut före skotten.

AB och JA har inte sett SE /honom "komma in" efter skotten.

Jeppson säger keps
YN säger liten väska
Många säger mörk fladdrande rock.

Senare checkar SE ut från brottsplatsen och in på Skandia.

Pst !

Stig på lätt svenska

Stämplar ut 23.20. Den registrerade tiden är 23.19. Systemet går en minut fel.

Pratar ett par minuter med väktarna Henry och Annette.

Stannar vid Götabanken och tittar på klockan. Tror sig höra en smäll.

Ankommer till mordplatsen en minut efter skotten.

Ser Lars stå och titta vid Luntmakargatan.

Ser Hans och hans vita taxi.

Ser Stefan sitta med ryggen mot Sveavägen och Anna mittemot.

Talar med Lisbeth.

Säger att kroppen borde ligga i framstupa sidoläge. Hörs av Karin.

Försöker att få kroppen i framstupa sidoläge. Rycker i benen. Hindras av Anna.

Pratar med Jan.

Ser att Gösta är brysk mot Lisbeth när radiobil 2520 har kommit.

Pekar mot Luntmakargatan när piket 3230 har kommit. Står på den södra halvan av Tunnelgatan.

Ser två av poliserna springa på den södra sidan av manskapsbodarna.

Ser dem försvinna bakom manskapsbodarna vid Luntmakargatan.

Inser att de borde få veta att Lisbeth nämnde en mörkblå täckjacka. Är lite förtretad på sig själv en stund.

Springer efter poliserna. Inte speciellt fort. På den södra sidan av manskapsbodarna.

Möter Yvonne och Ahmed strax väster om manskapsbodarna. Har blicken mot handledsväskan. Vänder sig om och ser ambulansen.

Hinner inte ifatt poliserna.

Vänder vid Luntmakargatan och går tillbaka på samma sida.

Ser att piket 1230 har kommit.

Ser att båren bärs in i ambulansen.

Ser att Kjell i piket 3230 talar med Lena i piket 1230.

Går fram till Kjell för att lämna namn och nummer. Kjell är upptagen med Hans och Yvonne.

Hör Yvonne beskriva ett signalement som liknar hans eget. Ser att hon inte var där i inledningsskedet.

Känner sig avvisad.

Återvänder till Skandia strax efter 23.30. Annette är i hissen på väg till garaget.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-24 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in