Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Man får samtidigt komma ihåg att WG med fru är döda och aldrig kunnat svara på någon fråga om hur de uppfattat SE.
Kvar har vi barnen. Och det ena av dem, U. Glaser, talar i förhör om
”Stigs lögn”.
Så åtminstone delar av familjen Glaser verkar ifrågasätta hans trovärdighet.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-00-B
Det stämmer!
Stigs trovärdighet är ifrågasatt från i princip alla håll. Däremot skulle inte alla nödvändigtvis beskriva honom som en ”mytoman”. Att han slirade på sanningen, överdrev och gärna framställde sig själv i bättre dager tror jag däremot att de flesta skulle skriva under på. Jag är inte helt säker när det gäller ME, men hon är å andra sidan nästan ett helt eget kapitel i den här soppan.
Jag är lite ringrostig på detaljerna, men det var väl en av Glaser-döttrarna som stod bakom ”mysgubbe”-bilden och hade en betydligt mjukare syn på honom. Det talades om att de brukade hänga i hans ateljé i huset, att han inte var som de andra vuxna, att han umgicks mycket med barnen, lärde dem att rita och hade lätt för att möta dem på deras nivå. Jag har för mig att det kan ha varit i Walls senaste bok där Engström berördes.
Det viktiga i sammanhanget är dock att komma ihåg att Glaser-döttrarna faktiskt var barn, möjligen tonåringar, när de kände honom. Kontakten ska dessutom ha varit mycket begränsad efter att familjernas relation upphörde, och minst en av döttrarna bodde under långa perioder utomlands.
Sammanfattningsvis: oavsett vad vissa mer ”Engström-empatiska” röster i tråden hävdar, hamnar mannen ganska långt ned på trovärdighetsskalan bland samtliga som kände honom.