2026-08-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Är det någon som vet hur hans uppväxt varit? Det enorma övervåldet tyder på något tidigare trauma

Min gode bonde. Det är förvisso ingen orimlig tanke, men jag skulle akta mig för att låta gärningens övervåld tjäna såsom genväg in i mannens barnaår. Svåra vedermödor under uppväxttiden kunna förvisso lämna djupa själssår, men därav följer icke att varje blodig gärning bär med sig ett facit från barnkammaren.

Att söka utläsa mannens uppväxt ur själva gärningen är ungefär som att vilja författa hela Iliaden efter att allenast hava funnit Trojas ruiner. Man kan förnimma att något förfärligt timat, men man vet ännu icke vilka oförrätter, lidanden eller andra omständigheter som fört människan därhän.

Jag skulle därför gärna veta vad som timat under hans barnaår och i föräldrahemmet, men tills vidare må den dörren stå på glänt.

Ty en människas livsbok låter sig icke uttydas ur en enda blodbestänkt sida ens om man heter Kung Salomo.
Citera
2026-08-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KHermelin
Bilden av att han ville vara i en liten, liten båt, som han tydligen har sagt, tycker jag tyder på att han bara ville försvinna, så länge som möjligt. Han var givetvis fullt medveten om att han skulle bli gripen, och hellre då ute i naturen än mitt i stan där gripandet kunde ske inför vittnen. Han är ju ingen förhärdad brottsling, och varken brottet eller den så kallade flykten tyder på någon planering.
Det har jag helt missat? Vet du var den uppgiften kommer från, att han skulle ha sagt "att han ville vara i en liten, liten båt"?
Citera
2026-08-24, 21:48
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Min gode bonde. Det är förvisso ingen orimlig tanke, men jag skulle akta mig för att låta gärningens övervåld tjäna såsom genväg in i mannens barnaår. Svåra vedermödor under uppväxttiden kunna förvisso lämna djupa själssår, men därav följer icke att varje blodig gärning bär med sig ett facit från barnkammaren.

Att söka utläsa mannens uppväxt ur själva gärningen är ungefär som att vilja författa hela Iliaden efter att allenast hava funnit Trojas ruiner. Man kan förnimma att något förfärligt timat, men man vet ännu icke vilka oförrätter, lidanden eller andra omständigheter som fört människan därhän.

Jag skulle därför gärna veta vad som timat under hans barnaår och i föräldrahemmet, men tills vidare må den dörren stå på glänt.

Ty en människas livsbok låter sig icke uttydas ur en enda blodbestänkt sida ens om man heter Kung Salomo.

Skriv gärna på normal svenska, ditt budskap träffar då snabbare. Jag vidhåller att det är relevant att få fram mer info om hans bakgrund. Har han varit hustrumisshandlare i förra relationen, (hon ringde ju polisen) hur har han varit på jobbet och hur var hans uppväxt. Någon som vet?
Citera
2026-08-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det har jag helt missat? Vet du var den uppgiften kommer från, att han skulle ha sagt "att han ville vara i en liten, liten båt"?

God afton. Skribenten torde åsyfta följande passage, vilken framfördes i samband med att de läckta delarna av förhören blev kända (TV4).

Citat:
– Det är väl att man bara vill fly. Fly framåt. (...) Jag lämnar platsen. Och... hittar en plats där jag liksom blir kvar på. Jag tar en kajak som de har. Paddlar i väg ut till en av öarna. Jag hittar en plats och väljer att bli där. Och så kommer chocken över det jag har gjort. Alltså, kommer att det hemska liksom.

Vad gör du på ön?

– Jag simmar över till en båt. Där i båten blir jag. Går in i en liten, liten båt. Blöt, frusen. Och där... jag liksomy ville vara.
Citera
2026-08-24, 22:28
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
God afton. Skribenten torde åsyfta följande passage, vilken framfördes i samband med att de läckta delarna av förhören blev kända (TV4).
Citat:
– Det är väl att man bara vill fly. Fly framåt. (...) Jag lämnar platsen. Och... hittar en plats där jag liksom blir kvar på. Jag tar en kajak som de har. Paddlar i väg ut till en av öarna. Jag hittar en plats och väljer att bli där. Och så kommer chocken över det jag har gjort. Alltså, kommer att det hemska liksom.

Vad gör du på ön?

– Jag simmar över till en båt. Där i båten blir jag. Går in i en liten, liten båt. Blöt, frusen. Och där... jag liksomy ville vara.

Aha, tack! Det var från det läckta första förhöret (TV4).

Tänkte jag kanske hade missat någon nyhet från senare tid.
Citera
2026-08-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Tveksamt hur ska du försvara övervåldet samt huggen?
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tycker jag har läst hela tråden men verkar missat var dessa detaljer framkommer (övervåld och hugg)?

Det jag har läst om våldet är ungefär:
- spår av omfattande våld
- skador från eggskarpt föremål
- skador från trubbigt föremål

Spår av omfattande våld är inte nödvändigtvis detsamma som övervåld, tänker jag.
Även det ibland skulle kunna vara en beskrivning av samma fall.
Citera
2026-08-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Har han varit hustrumisshandlare i förra relationen, (hon ringde ju polisen) hur har han varit på jobbet och hur var hans uppväxt. Någon som vet?

Användaren slemhinder har tagit upp en del av bakgrunden (arbete, relation) i sammanfattningen.

Tror inte det har skrivits något särskilt om barndom/uppväxt förutom uppväxt i Lidköping/Jönköping och lite sånt.

Några användaren har tillkommit i tråden och har nämnt beteende dom möt från TN när man dejtat honom. Enligt en användare ville han skaffa sig för försäkringar om framtiden alldeles för tidigt in i dejtningprocessen. En annan med dejtingerfarenhet beskrev att TN gav uttryck för viss bitterhet (tror det formulerades på annat sätt), föreföll vara lättkränkt redan tidigt (dejtingen)

Tjurade när personen har valt att delta i AW i stället för att vara med honom

Kvinnan i bodelningsprocessen har i inlagor till rätten beskrivit att hon upplevt psykiskt våld. Han ska ha sagt kränkande saker, någon gång uttalat förtäckta hot mm

Och några användare har skrivit en del om hur man uppfattade honom på arbetsplatsen: t ex noggrann, vänlig, kontrollfreak (angående det praktiska). Inte enkel vid samtal ibland. Föreföll kunna gå i svaromol som om han hade ifrågasatts även om det inte alls hade förekommit några ifrågasättanden.

Mina ord, ur minnet (kanske uppfattat någon detalj fel därför). Det gick snabbare skriva fritt ur minnet än att leta rätt på de inlägg jag tycker är särskilt intressantam från användare med erfarenhet av TN.
Citera
2026-08-24, 23:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Spår av omfattande våld är inte nödvändigtvis detsamma som övervåld, tänker jag.
Varför är inte omfattande våld övervåld och var går gränsen?
Citera
2026-08-24, 23:48
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Varför är inte omfattande våld övervåld och var går gränsen?

Omfattande vål kan vara övervåld. Men måste inte vara det.

Egentligen borde jag kanske skrivit 'omfattande skador'.
Det var vad åklagaren berättade den 7 aug, efter en preliminär bedömning.

Jag är ingen expert på terminologin här.
Men en kropp skulle kunna ha omfattande skador av olika skäl.
Jag tänker att det kanske finns alternativa förklaringar till att en kropp uppvisar omfattande skador.

Men jag kanske snurrar till det.
Citera
2026-08-25, 00:11
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Jag tänker att det kanske finns alternativa förklaringar till att en kropp uppvisar omfattande skador.

Tycker jag inte alls att du gör. Om nu Åsa dog av våldet så är det väl omfattande, och torde kunna benämndas övervåld oxå…
Citera
2026-08-25, 05:51
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tycker jag har läst hela tråden men verkar missat var dessa detaljer framkommer (övervåld och hugg)?
D har du inte läst hela tråden. Det står dessutom i media. ”Omfattande skador från både trubbigt och eggvasst våld”
Citera
2026-08-25, 07:01
Medlem
Citat:

En kropp kan säker ha omfattande skador även om man inte skulle bedöma våldet som använts som övervåld. Men särskilt troligt borde det inte vara. Två-tre slag och två-tre hugg borde t ex inte kunna ge något som beskrivs som omfattande skador.

Jag har dessutom för mig men kan såklart minnas fel, att det har talats inte bara om omfattande skador utan även omfattande våld. Att våldet också varit både trubbigt och utfört med något vasst föremål tyder också på att våldet som använts har varit omfattande. Att man någonstans i en misshandel byter tillhygge typ.

Men vi lär väl få veta så småningom exakt hur många slag och hugg som utdelades, hur lång tid misshandeln pågick osv. Och det är ju skillnad på övervåld och övervåld också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in