2026-08-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Pepperidge farm didn't remember correctly. Kanske skulle ha googlat.

Nåja, jag ska inte leka viktigpetter (sorry ) nån enstaka promille liksom

Blir väl att hålla extra koll på ÖP och AFS under valnatten (regionalt respektive nationellt)
Citera
2026-08-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Ingen har påstått det du skriver, du antar bara.
Får de 7 procent i Örebro Kommun eller 8 procent är det skit samma, de ska ha 12 procent i hela Örebro län oavsett om de får mer i Örebro eller i Karlskoga.
Uppnår de 12 procent i Örebro län så kommer dom in.
krångla inte till det.

Det var ju det jag skrev. Folk nämner att de fått 28% i undersökningar utan att veta kontexten eller förstå hur irrelevant det är för det här valet.

Det finns ingenting som tyder på att de ens är i närheten att få det i Örebro län detta riksdagsval.
Citera
2026-08-24, 16:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag försöker ingeting, jag konstaterar exakt det jag ser.

Har inget emot Allard, tvärtom tycker jag han är en frisk fläkt.

Vill bara konstatera att alla fanatiker bygger sin tro att ÖP har chans på helt falska premisser.

Ok så DN, Dagens ETC, Malin Ekman, GP, 100%, etc etc. Dom har alla fallit för falska premisser? Och varför bryr du dig så mycket i så fall?
Citera
2026-08-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du verkar missa hur valsystemet fungerar. Vad ”övriga” ligger på nationellt är i princip irrelevant för just det här resonemanget. Örebropartiet behöver inte nå 4 procent i hela landet för att kunna få riksdagsmandat, utan kan kvalificera sig genom att nå 12 procent i en enskild valkrets.

I Örebro län handlar det alltså om ungefär 24 000 röster, vilket motsvarar långt mindre än 4 procent av rösterna i hela riket.

Och nej, kommunala mätningar säger förstås inte exakt hur samma personer kommer rösta i riksdagsvalet. Resonemanget bygger på att åtminstone en betydande del av dem som är beredda att rösta på ÖP kommunalt eller regionalt också kan tänka sig att göra det i riksdagsvalet. Det är knappast ett långsökt antagande.

Så om frågan är vilket parti som har den mest realistiska vägen till ett riksdagsmandat räcker det inte att titta på hur stor klumpen ”övriga” är nationellt.

Frågan kvarstår dock, varför är du så engagerad i att Öp inte ska komma in i riksdagen?

”Övriga” är såklart högst relevant för vad AFS kan få såklart.

”Inte exakt hur samma väljare kommer rösta”. Det är du som inte verkar förstå hur det fungerar. Det säger i princip ingenting om hur örebroare kommer rösta i ett riksdagsval.

Ni har vaggats in i tron att Örebro har chans att få 12% i Örebro län i ett riksdagsval baserat på några hundra webbenkäter gjorda av örebroare på frågan vad de skulle rösta på i ett kommunval.
Citera
2026-08-24, 16:53
Medlem
guderis avatar
Citat:
”Övriga” är såklart högst relevant för vad AFS kan få såklart.

”Inte exakt hur samma väljare kommer rösta”. Det är du som inte verkar förstå hur det fungerar. Det säger i princip ingenting om hur örebroare kommer rösta i ett riksdagsval.

Ni har vaggats in i tron att Örebro har chans att få 12% i Örebro län i ett riksdagsval baserat på några hundra webbenkäter gjorda av örebroare på frågan vad de skulle rösta på i ett kommunval.

Ok för att du säger så? Åter igen, varför är det så viktigt för dig att försöka påpeka att Öp inte har någon chans?

Kollar man din trådhistorik så är det ju inte direkt skarpaste kniven i lådan man ser?

Citat:
Är det inte skönt med en neger- och blattefri final?!

Citat:
Fråga till alla svarta och araber.

Citat:
Fick tjejen att äntligen svälja efter 15 år!

Citat:
Gustav Kasselstrand från AFS fullständigt briljerar i studio 3

Va? Är du korkad på riktig eller spelar du bara?

Det är vuxna som diskuterar här
Senast redigerad av guderi 2026-08-24 kl. 17:00.
Citera
2026-08-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ok så DN, Dagens ETC, Malin Ekman, GP, 100%, etc etc. Dom har alla fallit för falska premisser? Och varför bryr du dig så mycket i så fall?

Ska alla dem rösta på ÖP eller tror de också att de har chans att få 12% i Örebro län i detta riksdagsval?
Citera
2026-08-24, 17:20
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ska alla dem rösta på ÖP eller tror de också att de har chans att få 12% i Örebro län i detta riksdagsval?

Nu svarade du inte på frågan. Det är mycket smygande runt den faktiska frågan från din del, är du kränkt av Öp:s framgång?

Tror du folk här är så korkade att dom inte fattar vad du håller på med? Du gör Afs en björntjänst som du håller på
Senast redigerad av guderi 2026-08-24 kl. 17:23.
Citera
2026-08-24, 17:31
Medlem
Du skrev såhär;

Citat:

Jag frågade om de ska rösta på ÖP eller ochså tror att de kommer få 12%.

Citat:
Nu svarade du inte på frågan. Det är mycket smygande runt den faktiska frågan från din del, är du kränkt av Öp:s framgång?

Tror du folk här är så korkade att dom inte fattar vad du håller på med? Du gör Afs en björntjänst som du håller på

Var är det du har svårt att förstå? Har måste veta om jag ska kunna svara på frågan. Har ingen aning om vad DN eller Malin Ekman står i frågan.
Citera
2026-08-24, 17:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Du skrev såhär;

Jag frågade om de ska rösta på ÖP eller ochså tror att de kommer få 12%.
Nej vilka av dom bor i Örebro län? Är du korkad på riktigt eller? Har Afs någonsin fått denna typ av erkännande? Vafan sluta spela dum nu, vi är förbi den typen av konversation

Citat:
Var är det du har svårt att förstå? Har måste veta om jag ska kunna svara på frågan. Har ingen aning om vad DN eller Malin Ekman står i frågan.

Va, svara på frågan istället för att spela dum, jag ställer den igen och förväntar mig ett svar:

Du verkar missa hur valsystemet fungerar. Vad ”övriga” ligger på nationellt är i princip irrelevant för just det här resonemanget. Örebropartiet behöver inte nå 4 procent i hela landet för att kunna få riksdagsmandat, utan kan kvalificera sig genom att nå 12 procent i en enskild valkrets.

I Örebro län handlar det alltså om ungefär 24 000 röster, vilket motsvarar långt mindre än 4 procent av rösterna i hela riket.

Och nej, kommunala mätningar säger förstås inte exakt hur samma personer kommer rösta i riksdagsvalet. Resonemanget bygger på att åtminstone en betydande del av dem som är beredda att rösta på ÖP kommunalt eller regionalt också kan tänka sig att göra det i riksdagsvalet. Det är knappast ett långsökt antagande.

Så om frågan är vilket parti som har den mest realistiska vägen till ett riksdagsmandat räcker det inte att titta på hur stor klumpen ”övriga” är nationellt.

Frågan kvarstår dock, varför är du så engagerad i att Öp inte ska komma in i riksdagen?
Citera
2026-08-24, 17:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför bangade Markus Allard?
För att han inte orkar stå och debattera på den nivån. Han har högre ambitioner.
Jag orkade lyssna på Arselstrand och gänget i ungefär två minuter....
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-24 kl. 17:49.
Citera
2026-08-24, 17:50
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Synen på Ukraina skulle du nog inte tycka om dock

Tror inte han sa något som jag inte höll med om men jag skulle aldrig rösta på "knäppgöken". Sanningen är sällan (aldrig?) vinnaren.

Man står sig själv närmast i denna världen.
Citera
2026-08-24, 18:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Tror inte han sa något som jag inte höll med om men jag skulle aldrig rösta på "knäppgöken". Sanningen är sällan (aldrig?) vinnaren.

Man står sig själv närmast i denna världen.

Ok, registrerad Jul 2026, vad betyder det? Måste nog vara korkad men vad röstar du på, om han inte sa någonting som inte var rätt? Någon som har mer rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in