Citat:
Ursprungligen postat av
Seasons15
Du skrev såhär;
Jag frågade om de ska rösta på ÖP eller ochså tror att de kommer få 12%.
Nej vilka av dom bor i Örebro län? Är du korkad på riktigt eller? Har Afs någonsin fått denna typ av erkännande? Vafan sluta spela dum nu, vi är förbi den typen av konversation
Citat:
Ursprungligen postat av
Seasons15
Var är det du har svårt att förstå? Har måste veta om jag ska kunna svara på frågan. Har ingen aning om vad DN eller Malin Ekman står i frågan.
Va, svara på frågan istället för att spela dum, jag ställer den igen och förväntar mig ett svar:
Du verkar missa hur valsystemet fungerar. Vad ”övriga” ligger på nationellt är i princip irrelevant för just det här resonemanget. Örebropartiet behöver inte nå 4 procent i hela landet för att kunna få riksdagsmandat, utan kan kvalificera sig genom att nå 12 procent i en enskild valkrets.
I Örebro län handlar det alltså om ungefär 24 000 röster, vilket motsvarar långt mindre än 4 procent av rösterna i hela riket.
Och nej, kommunala mätningar säger förstås inte exakt hur samma personer kommer rösta i riksdagsvalet. Resonemanget bygger på att åtminstone en betydande del av dem som är beredda att rösta på ÖP kommunalt eller regionalt också kan tänka sig att göra det i riksdagsvalet. Det är knappast ett långsökt antagande.
Så om frågan är vilket parti som har den mest realistiska vägen till ett riksdagsmandat räcker det inte att titta på hur stor klumpen ”övriga” är nationellt.
Frågan kvarstår dock, varför är du så engagerad i att Öp inte ska komma in i riksdagen?