2026-08-24, 15:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Detta kan inte jämföras med Alf Svenssons situation överhuvudtaget.

Folk tror att Örebro har stora chanser att få 12% i länet bara för att de fick bra resultat i lokala opinionsmätningar för ett kommunval.

Det är dels stor skillnad på kommunen och länet. Men framförallt en enorm skillnad i ett riksdagsval.

De kommer absolut max få 3-4% i länet.

Sannolikheten att Öp får 12% i Örebro län är bra mycket högre än att Afs får 1%, vad fick dom förra valet 16000 röster i hela Sverige?
Citera
2026-08-24, 15:35
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Tror AFS har större chans att uppnå 1% nationellt.

Det håller jag med om. Även om jag tror att det inte kommer gå vägen. Men med tanke på momentet vi ser så kommer vi öka i varje fall.
Citera
2026-08-24, 15:50
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
De måste få 12 % i hela regionen, inte Örebro kommun. Kommunen utgör bara hälften av hela regionen. Da har fått hyfsade resultat i mätningar för kommunen, men nu är det ett riksdagsval. Majoriteten har alltid röstat som de gjort i tidigare riksdagsval.

De får förmodligen några nya unga TikTok-följare. Det är de du ser här.

Men blir förvånad om de får mer än 3-4% i regionen.

Tror AFS har större chans att uppnå 1% nationellt.

KD hade 11,5 i Jönköping valkrets innan de kom in, det fattades ca 1 procent.
Detta var innan de kom in i riksdagen.
Att köra en valkrets är mer seriöst om partiet är känt i den valkretsen.

I varje mätning har ÖP blivit större och större.
De sitter redan i region och Kommun.

AFS sitter inte i något.
AFS tappades istället flera tusen röster 2022.
AFS kommer inte få 1 procent.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-08-24 kl. 15:52.
Citera
2026-08-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag skrev inte Örebro kommun. Jag skrev Örebros Valkrets.

Men med tanke på att de stigit från 18% i maj till över 28% kommunalt i skrivande stund, så kan man nog utgå från att samma stegring gäller hela regionen.

Tror absolut de får över 12% i örebro valkrets. Den som lever får se.

Örebro läns valkrets. Du får det att låta som att det rör sig om Örebro stad där undersökningarna görs, men Örebro kommun utgör bara halva regionen.

28% var resultatet gjort från webbenkäter av ca 400 örebroare i en fråga vad de skulle röstas på i ett kommunval. De kommer inte ens få 12% i Örebro kommun tror jag. Men nu gäller det Örebro län, inte kommun. I ett riksdagsval dessutom

3-4% max gissar jag på.
Citera
2026-08-24, 16:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Örebro läns valkrets. Du får det att låta som att det rör sig om Örebro stad där undersökningarna görs, men Örebro kommun utgör bara halva regionen.

28% var resultatet gjort från webbenkäter av ca 400 örebroare i en fråga vad de skulle röstas på i ett kommunval. De kommer inte ens få 12% i Örebro kommun tror jag. Men nu gäller det Örebro län, inte kommun. I ett riksdagsval dessutom

3-4% max gissar jag på.

Vad du gissar är väl fullkomligt irrelevant. Svara på frågan istället varför är du så besatt av att försöka få Öp att se dåligt ut? Du har ju spenderat en avsevärd del av din tid här på forumet för just det?
Citera
2026-08-24, 16:01
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:

3-4% max gissar jag på.

Ingen har påstått det du skriver, du antar bara.
Får de 7 procent i Örebro Kommun eller 8 procent är det skit samma, de ska ha 12 procent i hela Örebro län oavsett om de får mer i Örebro eller i Karlskoga.
Uppnår de 12 procent i Örebro län så kommer dom in.
krångla inte till det.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-08-24 kl. 16:05.
Citera
2026-08-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Sannolikheten att Öp får 12% i Örebro län är bra mycket högre än att Afs får 1%, vad fick dom förra valet 16000 röster i hela Sverige?

Det är ju verkligen inte det. Du har ingen aning.

”Övriga” ligger på rundt 2-2,5% enligt de senaste mätningarna.

Jag påstår inte att AFS kommer få mer än Örebropartiet. Det är bara vad jag tror.

Era påståenden och antaganden att Örebropartiet har större chans än AFS kommer av lokala undersökningar från Örebro som rör kommunval.

Det säger inte ens vad de kommer få i Örebro län, och än mindre i ett riksdagsval.
Citera
2026-08-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Tittade på debatten och tyckte MOD var bättre än jag trott (baserat helt på fördomar eftersom jag inte hört något av dem tidigare).

Synen på Ukraina skulle du nog inte tycka om dock

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Jag tänker att de slår Alf Svenssons 10,3% rekord, om de kommer över 12% är en öppen fråga.
Efter betting-oddsen så är det väl grovt räknat 25% chans att komma in, om det inte har ändrat sig sen jag kollade för några dagar sedan.

Googlade, men det närmaste jag kommer (KD + valresultat i en enskild riksdagsvalkrets) är när KDS fick 10,6% i Jönköping 1988. Är det vad du tänker på månne?

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ställer dom upp i riksdagsvalet?
https://data.val.se/val2026/partier/anmalda

Kolla nån sida före ditt inlägg
Citera
2026-08-24, 16:23
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Synen på Ukraina skulle du nog inte tycka om dock

Googlade, men det närmaste jag kommer (KD + valresultat i en enskild riksdagsvalkrets) är när KDS fick 10,6% i Jönköping 1988. Är det vad du tänker på månne?

Kolla nån sida före ditt inlägg

Pepperidge farm didn't remember correctly. Kanske skulle ha googlat.
Citera
2026-08-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
KD hade 11,5 i Jönköping valkrets innan de kom in, det fattades ca 1 procent.
Detta var innan de kom in i riksdagen.
Att köra en valkrets är mer seriöst om partiet är känt i den valkretsen.

I varje mätning har ÖP blivit större och större.
De sitter redan i region och Kommun.

AFS sitter inte i något.
AFS tappades istället flera tusen röster 2022.
AFS kommer inte få 1 procent.

Nej de har inte blivit stötte i mätningar som rör riksdagsval eller ens regionsmätningar för Örebro län.

De far enligt lokal mätningar med webbenkäter fått en ökning på fråga om vad de skulle rösta på i ett kommunval. Det följet alltså inte ens för Örebro län.

Men nu är det riksdagsval. Går inte ens att jämföra.
Citera
2026-08-24, 16:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det är ju verkligen inte det. Du har ingen aning.

”Övriga” ligger på rundt 2-2,5% enligt de senaste mätningarna.

Jag påstår inte att AFS kommer få mer än Örebropartiet. Det är bara vad jag tror.

Era påståenden och antaganden att Örebropartiet har större chans än AFS kommer av lokala undersökningar från Örebro som rör kommunval.

Det säger inte ens vad de kommer få i Örebro län, och än mindre i ett riksdagsval.

Du verkar missa hur valsystemet fungerar. Vad ”övriga” ligger på nationellt är i princip irrelevant för just det här resonemanget. Örebropartiet behöver inte nå 4 procent i hela landet för att kunna få riksdagsmandat, utan kan kvalificera sig genom att nå 12 procent i en enskild valkrets.

I Örebro län handlar det alltså om ungefär 24 000 röster, vilket motsvarar långt mindre än 4 procent av rösterna i hela riket.

Och nej, kommunala mätningar säger förstås inte exakt hur samma personer kommer rösta i riksdagsvalet. Resonemanget bygger på att åtminstone en betydande del av dem som är beredda att rösta på ÖP kommunalt eller regionalt också kan tänka sig att göra det i riksdagsvalet. Det är knappast ett långsökt antagande.

Så om frågan är vilket parti som har den mest realistiska vägen till ett riksdagsmandat räcker det inte att titta på hur stor klumpen ”övriga” är nationellt.

Frågan kvarstår dock, varför är du så engagerad i att Öp inte ska komma in i riksdagen?
Citera
2026-08-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad du gissar är väl fullkomligt irrelevant. Svara på frågan istället varför är du så besatt av att försöka få Öp att se dåligt ut? Du har ju spenderat en avsevärd del av din tid här på forumet för just det?

Jag försöker ingeting, jag konstaterar exakt det jag ser.

Har inget emot Allard, tvärtom tycker jag han är en frisk fläkt.

Vill bara konstatera att alla fanatiker bygger sin tro att ÖP har chans på helt falska premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in