2026-08-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej vilka av dom bor i Örebro län? Är du korkad på riktigt eller? Har Afs någonsin fått denna typ av erkännande? Vafan sluta spela dum nu, vi är förbi den typen av konversation

Va, svara på frågan istället för att spela dum, jag ställer den igen och förväntar mig ett svar:

Du verkar missa hur valsystemet fungerar. Vad ”övriga” ligger på nationellt är i princip irrelevant för just det här resonemanget. Örebropartiet behöver inte nå 4 procent i hela landet för att kunna få riksdagsmandat, utan kan kvalificera sig genom att nå 12 procent i en enskild valkrets.

I Örebro län handlar det alltså om ungefär 24 000 röster, vilket motsvarar långt mindre än 4 procent av rösterna i hela riket.

Och nej, kommunala mätningar säger förstås inte exakt hur samma personer kommer rösta i riksdagsvalet. Resonemanget bygger på att åtminstone en betydande del av dem som är beredda att rösta på ÖP kommunalt eller regionalt också kan tänka sig att göra det i riksdagsvalet. Det är knappast ett långsökt antagande.

Så om frågan är vilket parti som har den mest realistiska vägen till ett riksdagsmandat räcker det inte att titta på hur stor klumpen ”övriga” är nationellt.

Frågan kvarstår dock, varför är du så engagerad i att Öp inte ska komma in i riksdagen?

Jag har aldrig påstått att AFS har större chans till ett riksdagsinträde.

Jag tror att det är större chans att Örebro får 12% i valkretsen än att AFS får 4%. Men jag har aldrig påstått något annat.

Däremot tror jag AFS får fler röster nationellt och hamnar över 1%. ÖP kommer får max 3-4% i valkretsen.

Vad är det du undrar över egentligen?
Citera
2026-08-24, 18:27
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag har aldrig påstått att AFS har större chans till ett riksdagsinträde.

Jag tror att det är större chans att Örebro får 12% i valkretsen än att AFS får 4%. Men jag har aldrig påstått något annat.

Däremot tror jag AFS får fler röster nationellt och hamnar över 1%. ÖP kommer får max 3-4% i valkretsen.

Vad är det du undrar över egentligen?

Jag undrar vad du bygger dina siffror på?
Citera
2026-08-24, 18:35
Medlem
Citat:
Det är väl ganska ointressant vad Afs eller Öp har för utrikespolitik efter som det är regeringen som driver utrikespolitiken och där tror jag varken ÖP eller Afs kommer sitta på många, många år.

Det är högst intressant hur de ser på utrikespolitiken. Afs är öppet kritiska till sionism. De sätter svenska intressen före Israels. Allard duckar alltid den frågan.
Citera
2026-08-24, 18:37
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Det är högst intressant hur de ser på utrikespolitiken. Afs är öppet kritiska till sionism. De sätter svenska intressen före Israels. Allard duckar alltid den frågan.

"Sionism" tror du på fullaste allvar att majoriteten av svenska folket bryr sig?
Citera
2026-08-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ställer dom upp i riksdagsvalet?
https://data.val.se/val2026/partier/anmalda

Nä såg att dom bara ställde upp i Region Västernorrland.

Dom har kommit upp så mycket i sociala medier för mig så jag trodde dom kandiderar till riksdagen

Nästa val kanske dom är representerade i mer kommuner, regioner i norr samt till riksdagsvalet.

Om dom inte imploderar innan. Partiledaren verkar ju vara en hopp-jerka.
Citera
2026-08-24, 19:28
Medlem
Citat:
"Sionism" tror du på fullaste allvar att majoriteten av svenska folket bryr sig?

Ja SD sålde ut sig till sionismen och svek Sverige. Det är väldigt relevant.
Citera
2026-08-24, 19:28
Medlem
guderis avatar
Aha så kritiken mot Öp handlar alltså om att de inte är uttalade antisemiter

Herregud
Citera
2026-08-24, 19:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja SD sålde ut sig till sionismen och svek Sverige. Det är väldigt relevant.

Ok du är antisemit, då vet vi
Citera
2026-08-24, 19:31
Medlem
Citat:

Du gillar Israel mer än Sverige då vet vi.
Citera
2026-08-24, 19:32
Medlem
guderis avatar
Citat:
Du gillar Israel mer än Sverige då vet vi.

Så du representerar Afs och vad de står för?
Citera
2026-08-24, 19:38
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ja, jag vill inte att judar ska tillåtas könsstympa barn och suga blodet av penisen för att det är "religionsfrihet".

Det hör inte hemma i Sverige. Punkt.
Citera
2026-08-24, 19:39
Medlem
Citat:
Jag undrar vad du bygger dina siffror på?

Du menar varför jag tror som jag gör?

1. Örebros höga siffror har aldrig haft något med riksdagsval att göra utan kommer från små lokala webbenkäter gjorda av några några hundra personer i Örebro om frågan vad de vill rösta på i ett kommunalt val.

2. AFS och Kasselstrand har figurerat i väldigt många intervjuer och podcaster med ganska många tittare. Det pratas mycket om dem, i alternativa medier och i de kretsar jag både hänger i och inte hänger i. De är på folks tungor.

3. Jag tror Örebropartiet, eller Allard snarare, är populär, men mer som en politisk debattör som är underhållande. Inte att folk är benägna att rösta på honom.

4. AFS fick 1,6% i kyrkovalet 2025, vilket inte säger så mycket, men ”övriga” enligt undersökningar ligger på omkring 2-2,5 och uppemot 3 %. Jag tror AFS är störst bland ”övriga”. Om det räcker till 1%? Ja jag tror faktiskt det. De behöver kanske 65 000 röster. Är det rimligt? Ja, med tanke på hur mycket populärare och aktuella de är nu jämfört med tidigare val så tror jag de har en rimlig chans.

4. Magkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in