2026-08-23, 22:09
Medlem
Nu finns ljudupptagning från rättegången mot Dumpen ute.

https://youtu.be/5-XLuf_hnns
Citera
2026-08-24, 10:20
Medlem
rallykalle69s avatar
Startar förmiddagen med kolla Dumpens FB, så var det hoppet om människors förståelse som kastat ur fönstret. Detta var inlägget från någon Dumpare.

"Jag är lite förvirrad nu. Jag vill på intet sätt jämföra brottsliga handlingar och det var ett fruktansvärt dåd i Fagersta i fredags.
Men att DN nu idag med stor bild och namn på den ännu inte dömda förmodade gärningsmannen (18 år) och det syns protester några instanser om att detta är fel.
Vad är det som gör att det anses som grovt förtal att publicera namn och bild på pedofiler men att i sveriges största dagstidning DN publicera bild och namn på en förvisso misstänkt mördare (vilket med största sannolikhet kommer följa den här misstänkta och ännu ej dömda gärningsman för resten av hans liv)?
Jag förstår inte logiken, kan någon förklara så jag förstår?"

Exempel på kommentar:
"Därför att svenska rättsväsendet är lika infiltrerat av pedofiler som Epsteins ö, och det spelar ingen roll om man ändrar lagen , för rätten kommer ändå att säkra för att hålla pedofiler anonyma, eftersom eftersom dom själva är pedofiler"

Okej - så på fullaste allvar förstår människor såhär dåligt? Har dom ens rösträtt?

Det behövs inte någon större tankekraft. Det han är aktuell för är grovt förtal, som dom flesta kanske vet nu så är det att utpeka någon som klandervärd (sant eller ej spelar ingen roll). Punkt.

Det DN gör är att rapportera nyheter, deras syfte är inte utpeka någon alls. Allmänintresse i detta fall får anses högt då det är en stor grej, eller snarare blivit (tack vare Dumpen själva).

Men icke att det går in i huvet på en genomsnitt Dumpare med kardborreband på skorna.

Det är både upprörande och skrämmande hur människor totalt kan sakna all form av tankekraft.
Citera
2026-08-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys

För att vara korrekt del av rättegången , men ändå intressant på olika sätt.
Sara tar upp lex dumpen där sexchattar med fiktiva barn kriminaliseras som infördes i april 2026.
Dumpen publicerar tre stycken gäddor per vecka , vilket utgör 12 st. per månad .
Lagen har varit i laga kraft under fem månader således ca 60 uthängningar med tydliga sexchattar (loggar) . Känner du till hur många av dessa som har blivit lagförda och åtalade?
Citera
2026-08-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Att man uppfattar de flesta gäddor som lite kalla bakom beror väl också på att man ser dem från deras absolut fulaste och mest undanskymda sida – och att man tycker att de är så infernaliskt korkade som fortfarande kan åka dit på Dumpen, trots att de är fullt medvetna om att Dumpen finns. I själva verket är det väl ett ganska brett spektrum av människor som dyker upp: poliser, lärare, truckförare, forskare, lastbilsförare.

Men du menar fortfarande att man inte ska belysa det som ett problem eftersom det också förekommer sexualbrott bland yngre?

Håller med om att yngre säkert har lättare för sig på barnmarknaden – men fortfarande finns ju de här männen, och något behöver ju göras åt dem också. Att Dumpens ”barn” är enklare att få till en träff med än riktiga barn är såklart sant – vore ju märkligt om Dumpen skulle spela barn som tvekar och hoppar av träffarna. De är ju inte där för att visa hur medianen av ungdomar ser ut, utan för att lyfta fram problemet med män som söker ungar på nätet.

Lite fakta kan vara på sin plats.
99,9%av alla övergrepp på barn och tonåringar begås av närstående av olika grad och åldrar, de som via sitt yrke och/eller fritidsysselsättningar har närhet och tillgång till barn samt någorlunda jämnåriga.
Föreställningen om att tonåringar träffar och chattar med för dem helt okända 50-plussare är en myt .
Mina två döttrar har aldrig haft någon längtan efter för dem helt okända män på nätet , men de kanske är ett exceptionellt undantag.
Det är definitivt så att det finns många män som söker tonåringar och barn på nätet vilket mycket väl kan belysas. Den andra sidan av verkligheten är att inga tonåringar eller barn är intresserad av sådana träffar . It takes two to tango.
Belysa är kanske inte samma sak som att hänga ut personer som inte har begått något brott , men som har oacceptabla önskningar vilka i sin tur får ödesdigra konsekvenser för närstående.
Senast redigerad av Takanashi 2026-08-24 kl. 15:09.
Citera
2026-08-24, 14:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Startar förmiddagen med kolla Dumpens FB, så var det hoppet om människors förståelse som kastat ur fönstret. Detta var inlägget från någon Dumpare.

"Jag är lite förvirrad nu. Jag vill på intet sätt jämföra brottsliga handlingar och det var ett fruktansvärt dåd i Fagersta i fredags.
Men att DN nu idag med stor bild och namn på den ännu inte dömda förmodade gärningsmannen (18 år) och det syns protester några instanser om att detta är fel.
Vad är det som gör att det anses som grovt förtal att publicera namn och bild på pedofiler men att i sveriges största dagstidning DN publicera bild och namn på en förvisso misstänkt mördare (vilket med största sannolikhet kommer följa den här misstänkta och ännu ej dömda gärningsman för resten av hans liv)?
Jag förstår inte logiken, kan någon förklara så jag förstår?"

Exempel på kommentar:
"Därför att svenska rättsväsendet är lika infiltrerat av pedofiler som Epsteins ö, och det spelar ingen roll om man ändrar lagen , för rätten kommer ändå att säkra för att hålla pedofiler anonyma, eftersom eftersom dom själva är pedofiler"

Okej - så på fullaste allvar förstår människor såhär dåligt? Har dom ens rösträtt?

Det behövs inte någon större tankekraft. Det han är aktuell för är grovt förtal, som dom flesta kanske vet nu så är det att utpeka någon som klandervärd (sant eller ej spelar ingen roll). Punkt.

Det DN gör är att rapportera nyheter, deras syfte är inte utpeka någon alls. Allmänintresse i detta fall får anses högt då det är en stor grej, eller snarare blivit (tack vare Dumpen själva).

Men icke att det går in i huvet på en genomsnitt Dumpare med kardborreband på skorna.

Det är både upprörande och skrämmande hur människor totalt kan sakna all form av tankekraft.
Du förstår inte, de måste veta om alla farliga killar som vill med för ungt, ger livsfarliga trauman. Folk som dödar är inte så farligt, för döda får inget långt trauma. Han har dessutom erkänt en del, men inte allt så ingen skam på honom. Fast alla gäddor har inte erkänt, så då borde de inte publiceras.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-08-24 kl. 15:01.
Citera
2026-08-24, 14:58
Medlem
Citat:

Du är månader sen på bollen för den har funnits ute länge men tack i alla fall. Tycker Sara skötte sig utmärkt då hon är född med en tvål i munnen. Den enda frågan sötnosen inte kunde svara på är varför hon inte använde sin poliskälla till att begära ut lönelistor för att säkerhetsställa när gäddan avslutade sin anställning.

Jag är väldigt imponerad av Sara och hon behövde inte vodkaflaskan under rättegången i pausen som var sista livlinan ifall det verkade gå åt helvete. Nu är det inte värre än att vi drar igång en insamling till hennes skadestånd och det spelar fan ingen roll om man har 35 eller 36 prickar i registret.

Tänk vad Sara offrat för ungarna och hon bjuder på högklassig underhållning ett par gånger i veckan så lite trevligare ton efterlyses.
Citera
2026-08-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Du är månader sen på bollen för den har funnits ute länge men tack i alla fall. Tycker Sara skötte sig utmärkt då hon är född med en tvål i munnen. Den enda frågan sötnosen inte kunde svara på är varför hon inte använde sin poliskälla till att begära ut lönelistor för att säkerhetsställa när gäddan avslutade sin anställning.

Jag är väldigt imponerad av Sara och hon behövde inte vodkaflaskan under rättegången i pausen som var sista livlinan ifall det verkade gå åt helvete. Nu är det inte värre än att vi drar igång en insamling till hennes skadestånd och det spelar fan ingen roll om man har 35 eller 36 prickar i registret.

Tänk vad Sara offrat för ungarna och hon bjuder på högklassig underhållning ett par gånger i veckan så lite trevligare ton efterlyses.

Den publicerades igår om du kollar på datumet.
Citera
2026-08-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Lite fakta kan vara på sin plats.
99,9%av alla övergrepp på barn och tonåringar begås av närstående av olika grad och åldrar, de som via sitt yrke och/eller fritidsysselsättningar har närhet och tillgång till barn samt någorlunda jämnåriga.
Föreställningen om att tonåringar träffar och chattar med för dem helt okända 50-plussare är en myt .
Mina två döttrar har aldrig haft någon längtan efter för dem helt okända män på nätet , men de kanske är ett exceptionellt undantag.
Det är definitivt så att det finns många män som söker tonåringar och barn på nätet vilket mycket väl kan belysas. Den andra sidan av verkligheten är att inga tonåringar eller barn är intresserad av sådana träffar . It takes two to tango.
Belysa är kanske inte samma sak som att hänga ut personer som inte har begått något brott , men som har oacceptabla önskningar vilka i sin tur får ödesdigra konsekvenser för närstående.

Hur kan det vara en myt då gäddor bevisligen dyker upp vid konfrontationer?
Citera
2026-08-24, 16:16
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Den publicerades igår om du kollar på datumet.
Intressant att Patrik erkänner vilket de ständigt förnekat att de börjar på kanaler som har 18 års ålder och har moderering. De har ofta hävdat att att gäddorna raggar just på KIK just att barnen finns där, vilket var många år sedan och nästan inga barn finns där på senare år.

Gäddan får veta underår förs på KIK och liknande kanaler, så till en början är det minst 18 år, och när denne är uppkåtad med långa chattar får den reda på underår. Och var är förchattarna på kanalerna där åldern är 18 år? Är det inte seriös medias skyldighet att presentera allt som är viktigt i sammanhanget? Vill Dumpen inte vara en seriös media då de anklagar andra media för att inte vara seriös och att dessa vill undanhålla information.

Det man kan fundera på, två olika uppgifter vilken ska denne lita på, en annan sak att ge en tanke på är att om denne skulle vetat åldern innan denne blivit uppkåtad, skulle denne tagit betet- masken? Det kan man inte veta, och jag tror det är väldigt sällsynt att en 14 raggar- groomar äldre personer.

Och i så fall skapar Dumpen i flera fall sina gäddor, och det kan verkligen inte vara okej, om någon tycker det så har denne begränsad funktion, dvs är funktionshindrad. Och jag menar detta och jag skriver det rakt till er som är inne på den linjen, men även en funktionshindrad kan lära sig fungera i samhället.

https://www.youtube.com/watch?v=aFNDv0mnbHI&t=127s

Nu när Patrik "erkänt" att de inte lagt ut alla dumpar, så borde de göra detta nu för att markera att de vill vara neutrala och inte "vinkla" som de anklagar alla andra för att göra. Vem kunde ana att Patrik inte är ärlig?
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-08-24 kl. 16:50.
Citera
2026-08-24, 16:17
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Han skrev; Föreställningen om att tonåringar träffar och chattar.
Citera
2026-08-24, 16:19
Medlem
Citat:
Har du läst hela mitt inlägg eller är du som vanligt blind?
Citera
2026-08-24, 18:22
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
För att barn sällan eller aldrig söker gubbar. Som du säker vet är Dumpens scenarion ”FIKTIVA”. Att det finns snuskpeddpgubbar visste man innan Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in