2026-08-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Går det inte att rensa ur medicinen ur kroppen

Skadan på hjärtat verkar vara gjort. Hur mycket som återhämtar sig kan vi bara spekulera.. Troligtvis riktigt illa om transplantation behövs. Grav hjärtsvikt.

Läkemedlet är borta.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-24 kl. 14:33.
Citera
2026-08-24, 14:33
Medlem
SodaFointains avatar
Det är nog många missar på Karolinska. En och annan katt har nog kommit in där med
Citera
2026-08-24, 14:34
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det har varit mycket om undermåliga journalsystem på senaste. Kan det ligga som möjlig orsak?
Kanske, men jag tror nog inte det. Stockholm har inte gått över till sitt nya journalsystem ännu. Dessutom verkar det vara fel i flera led. Kalciumklorid, ett ämne som inte ens borde finnas på hjärtkirurgen enligt pressmeddelandet, har av oklara skäl ändå hamnat där. Kalciumet liknar tydligen kaliumet. Två olika patienter verkar ha fått kalcium, vilket då sannolikt betyder att två olika sjukvårdsmedarbetare inte kontrollerat så att de verkligen tog kalium.

Vem packade upp kalciumet? Varför fanns det ens där? Är rutinerna lite förslappade, så att det inte noggrant kontrolleras så att rätt läkemedel ges? Reagerade kirurgerna/perfusionisterna direkt när fel läkemedel hade givits? Hjärtat borde ha dragit ihop sig på ett mycket atypiskt sätt. Om de hade reagerat omedelbart, hade saker gått annorlunda?
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Bland det grövsta jag läst om. Kan inte folk som jobbar på sjukhus berätta mer. Kommer anhöriga få skadestånd? Hur sjutton berättar man något sånt här för anhöriga? Kommer det bli repressalier för vårdpersonal? Kan man utröna specifikt vem som gjort fel?
Anhöriga eller patient kommer nog inte få något seriöst skadestånd. LÖF, regionernas försäkringsbolag, kommer nog att ge något. Men i förhållande till det som har hänt kommer det nog inte vara tillräckligt, tror jag. Jag tror inte det blir några repressalier för vårdpersonalen. Rutinerna kommer ses över och det kommer säkert bli någon varning.
Citera
2026-08-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Kanske, men jag tror nog inte det. Stockholm har inte gått över till sitt nya journalsystem ännu. Dessutom verkar det vara fel i flera led. Kalciumklorid, ett ämne som inte ens borde finnas på hjärtkirurgen enligt pressmeddelandet, har av oklara skäl ändå hamnat där. Kalciumet liknar tydligen kaliumet. Två olika patienter verkar ha fått kalcium, vilket då sannolikt betyder att två olika sjukvårdsmedarbetare inte kontrollerat så att de verkligen tog kalium.

Vem packade upp kalciumet? Varför fanns det ens där? Är rutinerna lite förslappade, så att det inte noggrant kontrolleras så att rätt läkemedel ges? Reagerade kirurgerna/perfusionisterna direkt när fel läkemedel hade givits? Hjärtat borde ha dragit ihop sig på ett mycket atypiskt sätt. Om de hade reagerat omedelbart, hade saker gått annorlunda?

Anhöriga eller patient kommer nog inte få något seriöst skadestånd. LÖF, regionernas försäkringsbolag, kommer nog att ge något. Men i förhållande till det som har hänt kommer det nog inte vara tillräckligt, tror jag. Jag tror inte det blir några repressalier för vårdpersonalen. Rutinerna kommer ses över och det kommer säkert bli någon varning.

Tänker sommarbemanning kvarstår. Rörigt. Många nya ökar den här risken. Förenklat. Även om det inte bör ske.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-24 kl. 15:05.
Citera
2026-08-24, 14:36
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag tolkar det som att det är två patienter som fått läkemedlet felaktigt alltså två hjärtan som fått kalciumklorid
https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2026/08/kommentar-med-anledning-av-handelse-pa-thoraxoperation-den-18-augusti/

Tack. Fast jag tolkar ditt citat som att det är "minst två" hjärtan. Och framförallt de "nya" hjärtan som transplanterades in.

Nu vet jag inte om man bryr sig om att stanna det gamla trötta hjärtat (som skall bytas ut), men i så fall skulle det kunna vara totalt 4 st hjärtan som har "fel-stoppats".

Men, oavsett hur det är med den saken, så låter det klantigt av kirurgerna att inte upptäcka att det var nåt fel med det nya hjärtat (x2). För, av citatet låter det som att dom har fullföljt transplantationen utan att upptäcka att det var knas med utbytesdelarna? Och sen ba "öh det startar inte"

För om en överdos kalcium gör att hjärtat "krampar", så borde det märkas för alla och envar, som hanterar det nya hjärtat? Eller tänker jag konstigt?

Har själv bara hanterat nötkött från slakteriet, men jag inbillar mig att man borde märka på både konsistens och utseende, om ett hjärta har blivit "fel-stoppat"?
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-24 kl. 14:41.
Citera
2026-08-24, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Sannolikt har man dragit upp fel läkemedel på en operationssal. När läkaren sedan ber om kaliumklorid får hen istället en spruta med kalciumklorid. Efter andra operationen den dagen förstår man att något gått fel när inte den patientens hjärta går att starta heller.

Jag tror det tillsätts via hjärtlungmaskinen, dvs inte läkaren som sätter en spruta i partienten.
Citera
2026-08-24, 14:44
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Jag tror det tillsätts via hjärtlungmaskinen, dvs inte läkaren som sätter en spruta i partienten.

Men borde inte kirurgen märka på själva hjärtat, att nåt är fel med det? Låter konstigt att transplantera in en krampande och kalciumförgiftad hjärtklump liksom.
Citera
2026-08-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza

Det är läkaren som säger till när läkemedlet ska ges. I regel brukar den som drar upp och administrerar läkemedel på operation hålla upp förpackningen så att operatören kan läsa på flaskan så det blir rätt.
Citera
2026-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men borde inte kirurgen märka på själva hjärtat, att nåt är fel med det? Låter konstigt att transplantera in en krampande och kalciumförgiftad hjärtklump liksom.

Vad får dig att tro att det skedde vid en hjärttransplantation? I pressmeddelandet från Karolinska står det att det skedde vid öppen hjärtkirurgi. Dvs det kan lika gärna ha varit en CABG-operation eller ett klaffbyte.
Citera
2026-08-24, 14:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vad får dig att tro att det skedde vid en hjärttransplantation? I pressmeddelandet från Karolinska står det att det skedde vid öppen hjärtkirurgi. Dvs det kan lika gärna ha varit en CABG-operation eller ett klaffbyte.

Jaså, isåfall beklagar jag mitt felslut. Trodde det stod transplantation någonstans.
Citera
2026-08-24, 14:59
Medlem
Inzaneclowns avatar
1. Sommarjobbare eller ny på jobbet lär det inte vara. Ingen operationsavdelning sätter ny eller ovan personal på såna här grejer.

2. Jag vet av egen erfarenhet att nya läkemedelsupphandlingar tyvärr innebär att förpackningar kan blandas ihop då de ser snarlika ut. Kalciumklorid och kaliumklorid är lätt att läsa fel på in the heat of battle.

3. Anestesiläkarna brukar sällan administrera läkemedel, utan misstaget ligger killgissningsvis hos en stressad anestesisjuksköterska.
Citera
2026-08-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jaså, isåfall beklagar jag mitt felslut. Trodde det stod transplantation någonstans.

Ja prcis, dom behöver transplantation för att överleva, då hjärtat blivit så skadat efter händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in