Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Det har varit mycket om undermåliga journalsystem på senaste. Kan det ligga som möjlig orsak?
Kanske, men jag tror nog inte det. Stockholm har inte gått över till sitt nya journalsystem ännu. Dessutom verkar det vara fel i flera led. Kalciumklorid, ett ämne som inte ens borde finnas på hjärtkirurgen enligt pressmeddelandet, har av oklara skäl ändå hamnat där. Kalciumet liknar tydligen kaliumet. Två olika patienter verkar ha fått kalcium, vilket då sannolikt betyder att två olika sjukvårdsmedarbetare inte kontrollerat så att de verkligen tog kalium.
Vem packade upp kalciumet? Varför fanns det ens där? Är rutinerna lite förslappade, så att det inte noggrant kontrolleras så att rätt läkemedel ges? Reagerade kirurgerna/perfusionisterna direkt när fel läkemedel hade givits? Hjärtat borde ha dragit ihop sig på ett mycket atypiskt sätt. Om de hade reagerat omedelbart, hade saker gått annorlunda?
Citat:
Ursprungligen postat av
tenstas-golfkung
Bland det grövsta jag läst om. Kan inte folk som jobbar på sjukhus berätta mer. Kommer anhöriga få skadestånd? Hur sjutton berättar man något sånt här för anhöriga? Kommer det bli repressalier för vårdpersonal? Kan man utröna specifikt vem som gjort fel?
Anhöriga eller patient kommer nog inte få något seriöst skadestånd. LÖF, regionernas försäkringsbolag, kommer nog att ge något. Men i förhållande till det som har hänt kommer det nog inte vara tillräckligt, tror jag. Jag tror inte det blir några repressalier för vårdpersonalen. Rutinerna kommer ses över och det kommer säkert bli någon varning.