2026-08-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men vad handlar det om för skulder? Att köpa en bostad istället för att bo i hyresrätt anser jag i de flesta fall vara ett sundhetstecken. Och då har man plötsligt en skuld.

Och vad menar du med att framtiden är oviss? Och speciellt om det blir ett regeringsskifte?

Problemet är ju att skulderna är orimligt höga. Oavsett vem som vinner valet blir detta en tuff nöt att knäcka, men om vänstern vinner blir det en katastrof.
Citera
2026-08-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
hittade inte det inlägget nu, men år 2001 var du 21. 95 var du 15 år gammal, om du nu var 42 år 2022.

Hur förklarar du det ?

Det stämmer.. Född 1980. Alla har väl något jobb vid 17 års ålder?

Till ämnet: jag tror det är väldigt många som lever lön till lön.
Det är bara adeln, politiker och akademiker som ingen efterfrågar. Och alla andra som får skattestöd som har det bra.

Skatt=ta från dom fattiga och ge till sig själv och sina vänner.
Senast redigerad av Alfabet1234 2026-08-23 kl. 23:17.
Citera
2026-08-24, 01:05
Medlem
Har drygt en miljon kr i aktier.
Ca 80 tusen kr i bankkontot.
2200kr i kontanter.
En bostad värderad till ca 1 miljon. (inget bolån)
Citera
2026-08-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Problemet är ju att skulderna är orimligt höga. Oavsett vem som vinner valet blir detta en tuff nöt att knäcka, men om vänstern vinner blir det en katastrof.
Tittade du på kurvan "Hushållens finansiella tillgångar, skulder och nettoförmögenhet som andel av BNP i löpande priser" i inlägget nedan?
Från första kvartalet 1996 till första kvartalet 2024 har hushållens skuldkvot som andel av BNP dubblerats och gått från 43 procent till 88 procent. Under samma tidsperiod har den finansiella nettoförmögenheten som andel av BNP mer än tredubblats och gått från 75 procent till 246 procent. Det innebär att hushållens finansiella tillgångar har stigit i en snabbare takt än skulderna.
(min fetning)

Citat:
Ursprungligen postat av Hemligamamman
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/statistiknyhet/finansrakenskaperna-forsta-kvartalet-2024/

Tycker det ser rätt bra ut. En del beror nog på införandet av bolånetak och amorteringskrav när det gäller bostäder. Det är dock ett snitt,

Sedan finns det naturligtvis de som överbelånar sig, som kanske fyller upp bolånets maxtak med blancolån, och så de som tar krediter eller blancolån för konsumtion. Är nyfiken på om slopad avdragsrätt för den typen av lån kommer få någon effekt. Tror dock inte det, då jag tror att många av de som tar blancolån sällan har koll på privatekonomi.
Citera
2026-08-24, 01:38
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Media-WT möjligen. Men många låginkomsttagare försöker nog allt spara lite trots allt.

Till semesterresa för sig och familjen kanske, sen är det tomt på kontot igen.
Citera
2026-08-24, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Till semesterresa för sig och familjen kanske, sen är det tomt på kontot igen.
Det är trots allt bättre än att ta ett sms-lån till resan.
Citera
2026-08-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Då har du verkligen lyckats.
Tjäna 25miljoner och bilda familj med hälsan i behåll.

Respekt

Och han skriver som en fjortis...

Nä, folk som har sånt behov av att skryta har i regel inte så mycket bakom. Bra synat med åldern, gå inte på tramset om att han medvetet skrivet fel osv.

Folk som sitter och drar valser dagarna i ända brukar blanda ihop grejer till slut.

Ena stunden har han jobbat hårt som fan hela livet, men har likväl prioriterat familjen först osv osv...

Det är ren lyteskomik. Möjligtvis har han vunnit pengarna.

Dollarmiljonär på gymnasiet...
Citera
2026-08-24, 14:49
Medlem
Shiiiits avatar
Kan inte ställa sånna frågor här på flashback... Alla har superdase på 25+ och flera sköna miljoner på kontot såklart
Citera
2026-08-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Men hur kan du framstå som mer framgångsrik när ingen vet vem du är?
Jag börjar tro att du trollar mig.
Så du tror inte beundran som en person får på nätet är legitim om denne framställer sig som framgångsrik? Läs i tråden och se hur det nu går för den teorin.
Folk ljuger ju för satan om hur mycket pengar de tjänar i verkliga livet för folk som kan kolla upp saker, du tror inte det finns folk som ljuger när det finns noll chans att de blir ertappade med sina lögner?

Detta hör ju verkligen inte tråden till, vill du studera eller diskutera varför folk ljuger på nätet så finns det forum för det redan.
Citera
2026-08-25, 18:57
Medlem
GretaForPresidents avatar
.
Jag tjänar 50k i månaden, inga privatskulder samt en sambo med fyra miljoner på banken.
Ett behagligt liv.
Citera
2026-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag börjar tro att du trollar mig.
Så du tror inte beundran som en person får på nätet är legitim om denne framställer sig som framgångsrik? Läs i tråden och se hur det nu går för den teorin.
Folk ljuger ju för satan om hur mycket pengar de tjänar i verkliga livet för folk som kan kolla upp saker, du tror inte det finns folk som ljuger när det finns noll chans att de blir ertappade med sina lögner?

Detta hör ju verkligen inte tråden till, vill du studera eller diskutera varför folk ljuger på nätet så finns det forum för det redan.
Men du är ingen person på Flashback eftersom du är anonym, så hur skulle det gynna dig i verkligheten?

Vad umgås du med för idioter IRL som ljuger om deras inkomster?
Citera
2026-08-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiiiit
Kan inte ställa sånna frågor här på flashback... Alla har superdase på 25+ och flera sköna miljoner på kontot såklart
Varför vill man ha superdase?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in