2026-08-17, 22:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Jag tror median långinkomst-knegaren har runt 0 på sparkontot(lön-till-lön).
Media-WT möjligen. Men många låginkomsttagare försöker nog allt spara lite trots allt.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Instämmer i allt du skriver. Helt bedrövligt. Jag hade fått magsår om jag gick back varje månad eller fick leva på nudlar i slutet.

Vill man ha bra plats på lunchen är det den 24 man skall gå ut.

Lönehelg är ett bra mått på hur folk har det. ” Den 25:e smäller det ” Magnus Uggla har koll.

https://open.spotify.com/track/58X2vGyNWT2ZPEaGUw1tAb?si=bHyo_j1GSXeszUSKazx6BA&u tm_source=copy-link&rowId=b6f5e23410fdc4c1
Citera
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Det är ganska vanligt tyvärr. Känner flera med helt tomma konton
De måste ju känna en otrolig ekonomisk stress?
Citera
2026-08-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
De måste ju känna en otrolig ekonomisk stress?
Den hade jag under 90-talskrisen, men började lätta i början av 2000-talet med att jag hade stor disciplin på ekonomin.
Citera
2026-08-17, 22:27
Medlem
HBTKuks avatar
Ett par hundra tuss vill jag tro.
Citera
2026-08-17, 22:32
Avslutad
Så här säger AI med hänvisning till Finansinspektionen:
Statistik om svenskarnas buffertHälften (50 %): Har under 10 000 kr på sparkontot.
En del (ca 30 %): Har 50 000 kr eller mer i buffert.Rekommendation: Experter brukar föreslå en buffert på tre månaders utgifter efter skatt.

Bevis på detta tycker jag väl är ramaskri över höga matpriser och bränslepriser och boränta som stiger.

Lite konstigt då att så få inte tar lån eller avbetalning för utlandsresor. Å att det är rätt många som reser utomlands. Men så klart, pengarna bara kanske studsar in på kontot o ut på resor. I vart fall kan man väl konstatera att det ser riskabelt ut med så låg köpkraft. Utan nån analys om det är riktad undersökning inom vissa åldrar gällande buffert får man väl ta det med en nypa salt. Men även om det är tillyxat så ser det inte stabilt ut. De flesta vuxna människor mår väl knappast bra med så låg buffert som 10t under lång tid. Det är väl också så att det finns en hel del människor med blancolån som ser mycket av sin lön trilla iväg till långivare med 8-25% räntor varje månad.
Vore intressant om det ändå vore så att av dessa med bara 10t på sparkontot så sparar hälften av dessa mer än 1000kr i fonder varje månad. Pengar som inte är bundna i åratal ,utan fonderna kan säljas omgående. I så fall är ju buffertutsikterna klart bättre. Det låter urdystert om..-Ja, nu behöver jag göra nån typ av renovering eller nåt har gott sönder. Kan inte vänta med göra det och det kostar 30t. Men jag har bara 10t så jag måste ta ett lån eller avbetalning med ränta. Så det kommer att kosta 46t istället. Förhoppningsvis så är det inte sanningen med alla som har 10t i buffert.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-17 kl. 22:42.
Citera
2026-08-17, 22:34
Medlem
Ofta är det så att det dras vid löning till olika sparanden, de vill folk inte röra.. säg att svenne får in 30.. spar 3 per månad i fonder, man inte är inte pank-pank men man säljer ju inte fonder istället snålar man.
Citera
2026-08-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Det stämmer men du är i nedre kanten.

Du menar att mitt påtstående stämmer men att jag skulle vara 'knegare'?

Ja och nej?

Socioekonomiskt så är min bakgrund i "nedre kant" och i början av mitt yrkesliv och jämsides studierna så "knegade" jag. Även under den tiden såg jag alltid till att ha iallafall en buffert och rudimentärt sparande.

Numera är jag medelklass.
Citera
2026-08-17, 22:36
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Så här säger AI med hänvisning till Finansinspektionen:
Statistik om svenskarnas buffertHälften (50 %): Har under 10 000 kr på sparkontot.
En del (ca 30 %): Har 50 000 kr eller mer i buffert.Rekommendation: Experter brukar föreslå en buffert på tre månaders utgifter efter skatt.

Bevis på detta tycker jag väl är ramaskri över höga matpriser och bränslepriser och boränta som stiger.

Lite konstigt då att så få inte tar lån eller avbetalning för utlandsresor. Å att det är rätt många som reser utomlands. Men så klart, pengarna bara kanske studsar in på kontot o ut på resor. I vart fall kan man väl konstatera att det ser ruskabelt ut. Utan nån analys om det är riktad undersökning inom vissa åldrar gällande buffert får man väl ta det med en nypa salt. Men även om det är tillyxat så ser det inte stabilt ut. De flesta vuxna människor mår väl knappast bra med så låg buffert som 10t under lång tid. Det är väl också så att det finns en hel del människor med blancolån som ser mycket av sin lön trilla iväg till långivare med 8-25% räntor.
Har slutat lita på AI. Den har fel för ofta.
Citera
2026-08-17, 22:37
Medlem
De allra flesta bör ha ett par hundratusen på kontot. Åtminstone om man är över 30 fyllda.
Citera
2026-08-17, 22:37
Medlem
Timoteuss avatar
På sätt och vis är detta en psykologisk fråga, inte en faktafråga om kronor och ören, även om såklart den statistik vi fått ta del av i tråden är relevant och intressant.

Jag menar såhär: att "ha pengar" är subjektivt eftersom vi alla har så olika uppfattningar om vad som är normal standard/normal konsumtion.

När jag och vännerna var unga och vi alla sade oss vara panka, hade jag olika kompisar som jag tyckte pratade så konstigt. Inga pengar hade de, enligt egen uppgift, men åkte taxi hem efter utekvällar och köpte lövbiff på en tisdag. Själv tyckte jag att det var lite högtidligt att få äta fruktyoghurt. Men jag kände mig egentligen inte så fattig och sparade några små hundringar per månad för framtiden.
Så fastän jag hade deltidsjobb och de heltid och mer lön, var det ändå ofta jag som "hade pengar" på det där subjektiva planet. På ett objektivt plan hade de såklart mer, även om de oftast gav bort dem illa kvickt för att få drinkar, skor, resor osv.

Jag tycker fortfarande att det är svårt att begripa andras verkliga ekonomiska situation.
Citera
2026-08-17, 22:38
Medlem
Den bistra sanningen är väl att Sverige verkligen är tudelat:
- Många har stora lån och har svårt att få ekonomin att gå ihop
- Andra har marginaler och är dessutom sparsamma; de sätter av till ISK och fonder.
- Och så finns det förstås den svarta ekonomin; de som dyker upp hos mäklaren med en hockeytrunk med sedlar och vill köpa ett hus i ett bättre område än dom bor i just nu.
- slutligen finns de sådana som lämnat den kontantbaserade kriminella ekonomin och som tvättar svarta pengar till vita i diverse upplägg; pengar som investeras i legitim verksamhet. Dessa är dom verkliga ekonomiska vinnarna och kommer snart vara respekterade och goda exempel på den ena eller andra etniska gruppens betydelse för Sverige. För dem är det miljoner som räknas. Med en sådan cash-flow kan dom utgöra en svår konkurrent till vilket seriöst företag som helst, och torde konkurrera ut övriga aktörer i vissa sektorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in