2026-08-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Man slår in båda, först kod+ok & sen belopp+ok, innan automaten kontaktar banken (killgissning på vad den gör) som det är nu så bör ha varit likadant 2005.

Har insett detta några gånger när jag råkat ta ”fel kort” på iPhonen då jag hinner få ett sms från MasterCard om att jag kanske glömt koden nästan före Bankomaten säger att det är fel kod - när jag egentligen ska ha valt bankkortet.

För övrigt hade väl inte den uppgiften kommit med från banken om det inte stämmer…eller misstänker ni ständiga konspirationer här?
Jag har också funderat på den här saken. Kommer inte ihåg hur det är fast jag har använt bankomat och kort väldigt många år men inte på sista tiden så mycket. Konstigt egentligen att banken bryr sig om att registrera en summa innan den ens fått rätt kodnummer. Onödigt besvär tycker man. Nästa gång ska jag verkligen tänka på hur jag gör.
Citera
2026-08-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag har också funderat på den här saken. Kommer inte ihåg hur det är fast jag har använt bankomat och kort väldigt många år men inte på sista tiden så mycket. Konstigt egentligen att banken bryr sig om att registrera en summa innan den ens fått rätt kodnummer. Onödigt besvär tycker man. Nästa gång ska jag verkligen tänka på hur jag gör.
Hur vet man egentligen att hen försökt ta ut 900 om inte rätt kod har inmatats? Blir inte klok på det här.
Citera
2026-08-23, 19:16
Medlem
Citat:
Nästa gång ska jag verkligen tänka på hur jag gör.
Det kan ha varit annorlunda på den tiden.
Jag minns inte.
Citera
2026-08-23, 19:38
Medlem
Citat:
Man slår in båda, först kod+ok & sen belopp+ok, innan automaten kontaktar banken (killgissning på vad den gör) som det är nu så bör ha varit likadant 2005.

Har insett detta några gånger när jag råkat ta ”fel kort” på iPhonen då jag hinner få ett sms från MasterCard om att jag kanske glömt koden nästan före Bankomaten säger att det är fel kod - när jag egentligen ska ha valt bankkortet.

För övrigt hade väl inte den uppgiften kommit med från banken om det inte stämmer…eller misstänker ni ständiga konspirationer här?

Nej jag letade aldrig efter en konspiration, men fick inte ihop i huvudet bara hur det är möjligt. men efter er förklaring så förstår jag.
Citera
2026-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ja, Fonus begravningsbyrå kan ju knappast vara gärningsman.Där vår väl gränsen iallafall. Men anknytning till tuggummipappret kan de ju haft förstås.

Haha! Men det var ju för att utesluta att DNA kom från dom. Men varför har Fonus ens varit på brottsplatsen eller hanterat kropparna? Det är ju inte begravningsbyrån som gör.
Citera
2026-08-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Haha! Men det var ju för att utesluta att DNA kom från dom. Men varför har Fonus ens varit på brottsplatsen eller hanterat kropparna? Det är ju inte begravningsbyrån som gör.
Det kan man ju också undra. Det var därför jag undrade förut vad eller vem fonus var. Fick inte in Begravningsbyrån i sammanhanget.
Citera
2026-08-23, 20:31
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage

Likväl måste det vara Fonus som hanterat kropparna och transporterat dem till bårhuset. Någon annan förklaring till varför de topsats kan iaf inte jag komma på.
Citera
2026-08-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Likväl måste det vara Fonus som hanterat kropparna och transporterat dem till bårhuset. Någon annan förklaring till varför de topsats kan iaf inte jag komma på.
Det är väl så.
Citera
2026-08-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Ja, men skumt
Citera
2026-08-23, 22:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det har ändrats och tidigare slog man mycket riktigt in summan först och sedan koden. Mera logiskt tycker jag, minns att jag hade lite svårt att vänja mig först när det ändrades.

Kan dock inte svara på om det ändrades före eller efter 2005.
Citera
2026-08-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag har funderat lite angående Gärds bankomatkort.

i FUP står det att han har försökt ta ut 900:-, men för att ens komma till vilken summa som ska tas ut så måste väl man ha slagit rätt fyrsiffriga kod?

Du väljer väl aldrig summan före koden?

Så långt tillbaka jag kan minnas så stoppar man in kortet , slår sin kod, och sen väljer summa?

De kan ha rört ihop saker i utredningen så det kan va fel. Beloppet 900 kr är också ett typiskt belopp att ta ut för att få blandat hundra- och femhundralappar. Jag har ett svagt minne av att man stoppade in kortet. En skärm åkte upp. Man gjorde klart hela flödet och om man sen knappat fel kod fick man i slutet ut kortet i handen och skärmen åkte ner igen. Då fick man börja om från början. 2005 låter dock sent för det här. Men det kan stämma.
Citera
2026-08-24, 01:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Som sagt, med reservation för att jag inte kan ett jota om hur spårning med hund egentligen fungerar så känns det åtminstone logiskt att en handväska som burits av en mördad kvinna i en bostad hon vistats frekvent i är lättare att spåra än någon som förmodligen var inne i byggnaderna för första gången flera dagar innan?

Bara en sådan sak som att man har både Gärds kropp och kläder att utgå ifrån torde underlätta söket exempelvis. Det känns orimligt att de skulle kunna sätta en jycke att spåra "alla främmande människor till de boende på gården", och vad skulle ett sådant sök i sådana fall dessutom göra för nytta när jycken skulle känna vittring av Tors döttrar, brevbäraren och diverse hantverkare utöver eventuella gärningsmän?

Men det skulle vara intressant att veta hur pass noggrant man faktiskt kan avgränsa ett sök med hund, så att säga.

AI svarar:
Citat:
En hund kan i teorin spåra på veckogamla spår, och vissa tjänstehundar har bevisligen klarat av tre veckor gamla spår. För den vanliga hundägaren är realistiska liggtider dock ofta 10–20 timmar, men detta varierar kraftigt beroende på väderförhållanden och hundens rutin.

Det fanns ju blodspår att följa. Den som släpat BO har ju lämnat sina fotspår där eller hur. Eventuellt fanns det även blod på skorna.
Hundföraren avgör vilket spår som verkar rimligt och visar hunden vilket spår den ska följa.

Hundar har använts vid jakt i årtusenden.

Tack för tipsen:

Citat:
Relevanta sidor i FUP för vidare läsning: 72, 884, 939, 1696
.

Sidan 1696:

Det gjordes ett hundsök 2005 men man var inte inne lagården för den var ju avspärrad!!!
Man tar sig för pannan.

Kläderna som täckte Tor finns kvar i ett låst rum. Varför tar man inte DNA från dem?
Har man tappat nyckeln?

Citat:
inga hundförare med tillhörande
hundar genomfört någon form av sök inne i ladugården. Hösten 2009 eller våren 2010 så
sökte man i terrängen runt gården men man var då aldrig inne i ladugården. Han har inget
minne av att man sökte med hundar inne i ladugården under sommaren eller hösten 2005 för
då var avspärrningen kvar. Skulle någon ha brutit avspärrningen så skall det då ha
dokumenterats enligt gällande rutiner. När det gäller kläderna som hade använts vid
övertäckningen av Tor så togs de med i samband med att personal från RKP besökte
brottsplatsen och de tillsammans med Jan-Ola reagerade över att kläderna låg kvar på
brottsplatsen.
Anledningen till att de tog med kläderna var p.g.a. att kläderna var i stort sett det enda som
man med mycket stor säkerhet kunde säga att gärningsmannen hade hanterat och
förhoppningsvis också hade avsatt någon form av DNA-spår på. Jan-Ola minns också att de
diskuterade möjligheterna att finna nya DNA samt samma DNA som tidigt hade säkrats av
teknikerna. Skulle man hitta samma DNA på kläderna så skulle det ge ännu mer styrka till det
DNA som säkrats.
Kläderna hanterades mycket försiktigt och man använde gummihandskar. Därefter
förpackades kläderna och har sedan dess förvarats i ett låst beslagsrum. Jan-Ola bedömer
risken för att kläderna har blivit kontaminerade under förvaringstiden i ett låst utrymme som
mycket låg.

Sidan 72:
Hundarna Turbo och Lizst används. Inget anmärkningsvärt hittades.

Hittar inte hur man hittade väskan.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-24 kl. 02:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in