2026-08-23, 14:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Har man gjort något sådant har man alldeles uppenbart begått ett brott och bör dömmas enligt gängse lagar.

Ja, all media vinklar. Det är ganska naturligt att en journalist/skribents egna åsikter i viss grad kommer att återspeglas i artikeln. Detta oavsett politisk och eller ideologisk tillhörighet.

Håller du med om att det var ett solklart fall där åklagaren i tingsrätten inte fullföljt sin objektivitetsplikt?

Vad anser du är ett rättmätigt straff för kvinnan som ljög om våldtäkt och klippt ihop videobevis?
Citera
2026-08-23, 14:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vet ej. Har bara sett de premisser du angivit.

Räcker inte de premisserna? Vad skulle du behöva mer? Tycker du att det finns tydligare bevisning i de fall vi snackar om i den här tråden?
Citera
2026-08-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det fetade är ju speciellt applicerbart i sexuella situationer. Och att det till stor del verkar vara unga sexuellt oerfarna personer som döms i dessa "nya" fall får i all fall mig att dra åt mig öronen och tänka. De är oftast bekanta med varandra och inte alltför sällan i relationer.

Jo det går hand i hand men jag har ju gett dig ett par exempel där det blir juridiskt klurigt.

Om en tjej säger OK till sex trots att hon inte vill (samtycke finns men ej frivillighet) hur ska det bedömas? Vi utgår från att inget våld, hot eller utsatt situation föreligger.
Jag har svårt att tolka dig vad du tycker om detta? Är det en kriminell handling från killen om de har sex?
Vad är dina tankar kring att det blev så stör ökning i antal fällande domar med samtyckeslagen trots att expertisen var eniga att det inte skulle leda till det?

Jo med tanke på hur omogna och oerfarna unga tjejer och killar är, är det inte konstigt att en hel del unga hamnar i de här situationerna.

Du menar att hon inte vill men säger ändå rakt ut "jag vill" eller är aktiv, tar initiativ och visar tydligt att hon ändå vill?

Var "expertisen" eniga i att samtyckeslagen inte skulle leda till fler dömda? Personligen tycker jag att det var en naturlig följd av samtyckeslagen.
Citera
2026-08-23, 15:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jo med tanke på hur omogna och oerfarna unga tjejer och killar är, är det inte konstigt att en hel del unga hamnar i de här situationerna.

Du menar att hon inte vill men säger ändå rakt ut "jag vill" eller är aktiv, tar initiativ och visar tydligt att hon ändå vill?

Var "expertisen" eniga i att samtyckeslagen inte skulle leda till fler dömda? Personligen tycker jag att det var en naturlig följd av samtyckeslagen.

Det blir ju väldigt svårt på många sätt med den här lagstiftningen och att alla sexuella situationer och även moment i sexuella situationer ska bedömas.

Nu var det ju knapert med fakta i fallet men har de haft sex på liknande sätt tidigare och det varit OK t.ex. tycker du att det ska tas i beaktande i bedömningen ifall mannen borde ha förstått att hon inte ville fastän hon inte sade ifrån? Det faktum att hon sade ifrån tidigare under kvällen men inte nu tycker du att det bör tas i beaktande i bedömningen?

Inga solklara frågor eller svar vilket gör den här lagstiftningen så svår att tolka och använda i praktiken. Eller rättare sagt visar det sig i det advokaterna säger att det är väldigt svårt att förutse hur en rättegång ska sluta.

Ja de var tämligen eniga om att det inte skulle leda till någon direkt ökning av fällande domar. Tror det mycket hade att göra med att de innan lagen sjösattes antog att de "höga" beviskraven skulle göra de här fallen ännu svårare att få fällande domar i då det ju är svårare att bedöma vad som sagts och inte sagts, vad som eventuellt visats eller inte visats med kroppsspråk o.s.v.. Hur man skulle kunna bevisa att uttryck för frivillighet inte funnits då inga övriga vittnen finns.
Citera
2026-08-23, 16:16
Medlem
Citat:
Det blir ju väldigt svårt på många sätt med den här lagstiftningen och att alla sexuella situationer och även moment i sexuella situationer ska bedömas.

Nu var det ju knapert med fakta i fallet men har de haft sex på liknande sätt tidigare och det varit OK t.ex. tycker du att det ska tas i beaktande i bedömningen ifall mannen borde ha förstått att hon inte ville fastän hon inte sade ifrån? Det faktum att hon sade ifrån tidigare under kvällen men inte nu tycker du att det bör tas i beaktande i bedömningen?

Inga solklara frågor eller svar vilket gör den här lagstiftningen så svår att tolka och använda i praktiken. Eller rättare sagt visar det sig i det advokaterna säger att det är väldigt svårt att förutse hur en rättegång ska sluta.

Ja de var tämligen eniga om att det inte skulle leda till någon direkt ökning av fällande domar. Tror det mycket hade att göra med att de innan lagen sjösattes antog att de "höga" beviskraven skulle göra de här fallen ännu svårare att få fällande domar i då det ju är svårare att bedöma vad som sagts och inte sagts, vad som eventuellt visats eller inte visats med kroppsspråk o.s.v.. Hur man skulle kunna bevisa att uttryck för frivillighet inte funnits då inga övriga vittnen finns.

Nja, det är bara en liten bråkdel av alla anmälningar som går så långt att de ska bedömas i rätten.

Jaha du syftade på ett specifikt fall, jag trodde vi diskuterade frivillighet/samtycke i allmänhet.

Jag tror samtyckeslagen kom till för att täppa till luckorna och få fler dömda.
Citera
2026-08-23, 16:37
Medlem
Citat:
Vet inte vad den där länken skulle säga.

På vilket sätt kan du säga att det inte räcker med att en tjej har en berättelse?

Att hon får berätta för sjukvård o polis är ju en direkt konsekvens av att hon har gjort en polisanmälan. Men det är ju fortfarande bara hennes berättelse. Likaså när hon berättar för en vän. Samma berättelse. Finns inget annat.

Med ditt resonemang undrar jag hur det någonsin ska kunna gå att fälla någon enligt ett "nytt" fall då händelsen ska ha ägt rum i ett slutet rum där ingen annan varit inblandad varken före eller efter händelsen? Bara de 2 personerna.

Så vittnesutlåtanden skall diskvalificeras? Gäller det i din värld endast i sexualmål eller generellt?

Läkarutlåtanden, samma fråga där. Skall de diskvalificeras även i andra brottsmål, exempelvis misshandel?

Noterar även att du i vanlig ordning fulciterar och utelämnar expertutlåtanden från sakkunniga. Så
En expert (till exempel en läkare eller en tekniker) berättar vad deras kunskap säger om fallet.
Citera
2026-08-23, 16:40
Medlem
Citat:
Håller du med om att det var ett solklart fall där åklagaren i tingsrätten inte fullföljt sin objektivitetsplikt?

Vad anser du är ett rättmätigt straff för kvinnan som ljög om våldtäkt och klippt ihop videobevis?

Nej, jag skulle bara kunna gissa då du inte visat FUP. Heller inte en tidslinje över händelserna.

Rimligen falsk tillvitelse. Och eventuellt bedrägeri.
Citera
2026-08-23, 17:11
Medlem
Citat:
Du förstår nog precis vad jag menar med allmänhetens rättsuppfattning och det är ju vad som innefattas som våldtäkt enligt de "nya" fallen.

Jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med länken till fallet i detta mejl. Man får ju veta väldigt lite men i stort kan jag förstå övervägandena som har gjorts eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel att mannen förstått att hon inte deltog frivilligt om ha ska dömas. (Fasen vad svårt det är att skriva så det blir rätt. Vet inte om hag lyckades med du förstår vad jag menar).

Kanske ett fall där du o jag ser olika på saken. Du anser säkert att kvinnan sov när det skedde men det gör inte jag. Sedan är ju problemet att vi inte var på plats och såg hur det gick till.

Hur ger man oralsex när man är passiv? Här skulle man ju också ha velat vara på plats för att kunna göra "rätt" bedömning. Bra att de tog i beaktande att han hörsammat henne tidigare och faktiskt kanske skulle ha gjort det igen om hon sagt nej eller avvisat honom fysiskt. Även att det tar i beaktande deras tidigare sexuella kontakter. Undrar om de utrett hur sex dem emellan brukar gå till?

Du läser ganska selektivt märker jag. Ja, han hade tidigare slutat strypa kvinnan när hon klappade honom på axeln.

Om du läser har mannen senare väckt kvinnan och varit våldsam och krävt oralsex. Därefter fortsätter han vara våldsam och hon tar passivt emot. Han urinerar även i hennes vagina.

Nu har jag inte läst vare sig dom eller FUP. Men att du inte ser några problem med att någon är våldsam och urinerar i kvinnans könsorgan utan att på något sätt försäkra sig om att hon vill bli pissad i säger en del om hur du ser på sex och samtycke.
Citera
2026-08-23, 17:15
Medlem
Citat:
Räcker inte de premisserna? Vad skulle du behöva mer? Tycker du att det finns tydligare bevisning i de fall vi snackar om i den här tråden?

Omöjligt att veta. Du brukar ju ha en fabläss för att hitta på "fakta" som passar ditt narrativ.

Ja, där finns kända fakta att förhålla sig till.
Citera
2026-08-23, 17:31
Medlem
Citat:
Det fetade är ju speciellt applicerbart i sexuella situationer. Och att det till stor del verkar vara unga sexuellt oerfarna personer som döms i dessa "nya" fall får i all fall mig att dra åt mig öronen och tänka. De är oftast bekanta med varandra och inte alltför sällan i relationer.

Jo det går hand i hand men jag har ju gett dig ett par exempel där det blir juridiskt klurigt.

Om en tjej säger OK till sex trots att hon inte vill (samtycke finns men ej frivillighet) hur ska det bedömas? Vi utgår från att inget våld, hot eller utsatt situation föreligger.
Jag har svårt att tolka dig vad du tycker om detta? Är det en kriminell handling från killen om de har sex?
Vad är dina tankar kring att det blev så stör ökning i antal fällande domar med samtyckeslagen trots att expertisen var eniga att det inte skulle leda till det?

En sak som slår mig i dina inlägg är vilka extremt låga förväntningar du har på män i allmänhet och unga män i synnerhet. Enligt dig är män totalt inkapabla att förstå en verbal eller fysisk avvisning.

Åtmistone om inte personen som inte vill ha sex inte vrålar nej för full hals, klöser ögonen ur personen. Eller sparkar personen i skrevet så hårt att det renderar i infertilitet.

Din inställning kräver dock att lagen kring nödvärn ändras så att den icke samtyckande parten blir åtalad för misshandel.

Jag har dock en högre förväntan på oss män. Jag tror att en förkrossande majoritet av oss män förstår ett verbalt eller fysiskt avvisande. Till skillnad från dig tror jag att män har en agens och kan föra sig i de flesta situationer.
Citera
2026-08-23, 19:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Omöjligt att veta. Du brukar ju ha en fabläss för att hitta på "fakta" som passar ditt narrativ.

Ja, där finns kända fakta att förhålla sig till.

Hahaha vilka fakta finns det i mål där två personer har haft sex i ett stängt rum utan publik eller inspelningar? :-) Visst man kan konstatera att de haft sex men sen då? Vilka mer fakta finns det?

Kända fakta att förhålla sig till :-)

Kända fakta i knivmålet var att en person oprovocerat blivit knivhuggen, personen har lämnat ett signalement, polisen griper kort därefter en man som stämmer in på signalementet. Mannen som grips har blod på sig och bär även en blodig kniv på sig. Blodet kommer från målsägaren.
Mannen säger att han hittat kniven i en papperskorg. Han blir friad då det inte kan ställas utom rimligt tvivel att han faktiskt har hittat kniven i en papperskorg.
'
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-08-23 kl. 19:40.
Citera
2026-08-23, 19:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
En sak som slår mig i dina inlägg är vilka extremt låga förväntningar du har på män i allmänhet och unga män i synnerhet. Enligt dig är män totalt inkapabla att förstå en verbal eller fysisk avvisning.

Åtmistone om inte personen som inte vill ha sex inte vrålar nej för full hals, klöser ögonen ur personen. Eller sparkar personen i skrevet så hårt att det renderar i infertilitet.

Din inställning kräver dock att lagen kring nödvärn ändras så att den icke samtyckande parten blir åtalad för misshandel.

Jag har dock en högre förväntan på oss män. Jag tror att en förkrossande majoritet av oss män förstår ett verbalt eller fysiskt avvisande. Till skillnad från dig tror jag att män har en agens och kan föra sig i de flesta situationer.

Det är så kul att du skriver sånt här: "att personen som inte vill ha sex inte vrålar nej för full hals, klöser ögonen ur personen. Eller sparkar personen i skrevet så hårt att det renderar i infertilitet."

Helt otroligt att du inte kan erkänna att det där är otroligt långt ifrån vad jag någonsin krävt och det är ju otroligt långt ifrån vad som händer i fallen. Att tjejerna inte säger något, inte gör något och "låter" sig "våldtas" är märkligt.

Jag undrar om du skulle försvara dig på något sätt ifall en person kommer fram och måttar ett slag mot dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in