2026-08-23, 15:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag förstår inte varför du anser att det är rimligt att anta att davidsstjärnan automatiskt betyder att man är pro-Israel men att muslimsk klädsel inte automatiskt betyder att man är islamist. Sen är det väldigt märkligt att just Israel ska singlas ut och ställas för helt andra krav än alla andra. Turkiet beter sig betydligt värre åt än Israel men det är inga som går runt och mordhotar personer med turkiska flaggor.

Davidsstjärnan är en symbol för judendom. Det är också en symbol för landet Israel.

På grund av att det är en symbol för Israel kan ingen avfärda kritiken mot att Mohamsson bär davidsstjärnan som ”antisemitism” och riktat mot det judiska folket. Det är inte det utan kritik mot stödet till Israel, som är implicit när en ickejude bär symbolen som manifestation.

Förvandlingen av kritik mot Israel och de som stöder Israel till ”antisemitism” är en del i propagandan från israelvänner. Det är även din välkända whataboutism om att man egentligen borde kritisera någon annan stat än Israel, t ex Turkiet, vilket förstås är en falsk dikotomi. Javisst bör man kritisera Turkiet och visst bör man kritisera islam, vilket jag också gör.

Men nu gäller kritiken Israel och deras agerande i Gaza och deras behandling av palestinier sedan lång tid. Vilket är fullt berättigat och värt all uppmärksamhet det får. Det är värt ännu mer uppmärksamhet. Det är en fråga som berör hela världen och som måste lösas.
Citera
2026-08-23, 15:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Precis. Om någon bär en davidsstjärna runt halsen så antar en normalt funtat person att bäraren är religiöst judisk. Om en person bär ett kors är det väl ett tecken på att personen är kristen och inte i första hand pro-korsfsrsrtiden eller pro-inkvisition.

Nu vet vi här att Mohamsson inte är jude och att hon bar symbolen som en politisk manifestation. Det är en annan sak än om en jude bär smycket som ett uttryck för sin tro eller etnicitet.
Citera
2026-08-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Simona Mohamsson bar en Davidsstjärna i Expressens partiledardebatt. Då svarade en muslimsk statsvetare, som har arbetat med att ta fram Malmö stads handlingsplan mor islamofobi, att Mohamsson borde brännas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvaMOa/mohamsson-bar-davidsstjarna-fick-hat

Tror ni att det kommer att bli någon större skandal av det här uttalandet? Eller kommer nästan alla att säga, nu inför valet, att vi måste förstå att muslimer är förtvivlade över det som händer i Gaza och att vi inte får ta det för allvarligt när muslimer säger att den som bär en Davidsstjärna borde brännas?

För det är ju skillnad när högern säger något otrevligt om sina motståndare och när muslimer gör det? För när högern gör det är det hemskt, men inte när muslimer gör det? Det tycker väl de flesta journalister i Sverige och nästan alla politiker på vänsterkanten?

Och förresten kommer den regering vi får efter valet i september säkert att välkomna många fler muslimer till Sverige, eller vad tror ni?
Oj oj oj nu har denna hen sagt sitt men vi är i Sverige där Mohamsson får vädra sina åsikter utan att någon måste tuppa sig ! I vårt land Sverige får hon som kvinna och politiker säga som hon gör sådan är vår lag tom vår grundlag. Om du blir så upprörd får du väl bilda ett eget politiskt parti och starta bilda opiniom och se om du får många röster. Jag röstar ej på hennes parti men ger gärna mitt liv för demokratin. Passar det ej " herrn" så styr din kosa till ett land med dina åsikter vänligen undertecknad
Citera
2026-08-23, 16:07
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Oj oj oj nu har denna hen sagt sitt men vi är i Sverige där Mohamsson får vädra sina åsikter utan att någon måste tuppa sig ! I vårt land Sverige får hon som kvinna och politiker säga som hon gör sådan är vår lag tom vår grundlag. Om du blir så upprörd får du väl bilda ett eget politiskt parti och starta bilda opiniom och se om du får många röster. Jag röstar ej på hennes parti men ger gärna mitt liv för demokratin. Passar det ej " herrn" så styr din kosa till ett land med dina åsikter vänligen undertecknad

Helt rätt, den här jävla kvinnan borde veta sin plats och hålla käft när vi män pratar. Bränn häxan!

Så mycket dimensioner i den här historian, muslimska kvinnor med åsikter, motverka islamofobi med uttalat hot om att bränna meningsmotståndare.

Återigen hamnar islam i fokus.
Citera
2026-08-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Davidsstjärnan är en symbol för judendom. Det är också en symbol för landet Israel.

På grund av att det är en symbol för Israel kan ingen avfärda kritiken mot att Mohamsson bär davidsstjärnan som ”antisemitism” och riktat mot det judiska folket. Det är inte det utan kritik mot stödet till Israel, som är implicit när en ickejude bär symbolen som manifestation.

Jag försöker förstå din argumentation, menar du ungefär såhär?

1. Davidsstjärnan är en judisk symbol och också en symbol för Israel.
2. Mohamsson är inte jude och använder den som politisk manifestation.
3. Därför är hennes användning ett implicit stöd för Israel.
4. Därför är kritik mot att hon bär den == kritik mot Israel/stöd för Israel...inte mot judar
5. Därför kan kritiken inte avfärdas genom att kalla den antisemitisk.
Citera
2026-08-23, 16:22
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag försöker förstå din argumentation, menar du ungefär såhär?

1. Davidsstjärnan är en judisk symbol och också en symbol för Israel.
2. Mohamsson är inte jude och använder den som politisk manifestation.
3. Därför är hennes användning ett implicit stöd för Israel.
4. Därför är kritik mot att hon bär den == kritik mot Israel/stöd för Israel...inte mot judar
5. Därför kan kritiken inte avfärdas genom att kalla den antisemitisk.

Det där ser ut som logikkedja för en vänsterpartist. 🤔
Citera
2026-08-23, 16:23
Medlem
Barkbitares avatar
När nu en muslimsk statsvetare uttalar sig om att en partiledare borde brännas, borde muslimen skickas till sitt land med första flyg.
Citera
2026-08-23, 16:26
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
När nu en muslimsk statsvetare uttalar sig om att en partiledare borde brännas, borde muslimen skickas till sitt land med första flyg.

Vem ska då förklara för oss att våran rädsla för islam är ogrundad?
Citera
2026-08-23, 16:30
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men islamisten från Malmö talar inte om svenska judar och inte du heller.

Men Mohamsson talar om svenska judar och hon bar davidsstjärnan för att manifestera deras rätt att leva i fred i Sverige.

Ja, alla muslimer bär skuld till islamisternas terror. Så fungerar det?

1) Det stämmer men det finns säkert många judar även i Sverige som anser att Israels politik är avskyvärd.

2) Precis, det är en mycket vacker symbol som förtjänar att inte solkas ner.

3) Ja, bär man slöja i Sverige så är man skyldig till någon slags terror. En del tycker det.

Och inte lär det väl bli aktuellt för Mohamsson att slänga på sig slöjan för att manifestera deras rätt?
Citera
2026-08-23, 16:30
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vem ska då förklara för oss att våran rädsla för islam är ogrundad?

Det är många som kan ljuga om det
Citera
2026-08-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det där ser ut som logikkedja för en vänsterpartist. 🤔
Låter som något en vänsterpartist skulle säga?

Om du tycker att logikkedjan är fel får du gärna peka ut vilken premiss du invänder mot.

För övrigt är det en rekonstruktion av någon annans argument jag försöker förstå.
Citera
2026-08-23, 16:47
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Låter som något en vänsterpartist skulle säga?

Om du tycker att logikkedjan är fel får du gärna peka ut vilken premiss du invänder mot.

För övrigt är det en rekonstruktion av någon annans argument jag försöker förstå.

Tror du missförstår, det var inte din argumentation jag kommenterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in