2026-08-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad en bostad är värd kan ändras snabbt, se bara på 90-talskrisen eller de som köpte en bostad i början på 60-talet och sedan ville sälja den tio år senare när miljonprogrammet var i full rullning. Om man då även har lån så är det inte alltid en själv som alltid har beslutsmakten om försäljning.
Bostaden blir inte dyrare eller billigare av att värdet på den sjunker. Däremot kan räntan ställa till det. Man kan binda boräntan i tio år om man oroar sig för sånt.
Citera
2026-08-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är väl typ enbart de 3 som bryr sig också....

Denna tråd har 100k läsare, så det verkar va folk som bryr sig
Citera
2026-08-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ytterligare en anledning att inte gifta sig med folk utanför sin egen kultur.

Utöver att sponsra hennes släkt tillkommer troligen dyra resor till hemlandet frekvent, skillnaden i syn på uppfostran osv

Och när man kört sin ekonomi i botten drar de likväl, tar med barnen till hemlandet och den stackars blåste mannen sitter och käkar gröt ensam i en etta i nån förort...

Men håller med om att man ska inte spara allt, absolut inte.
Gröt är nyttigt
Citera
2026-08-23, 14:41
Avslutad
Ett rent bevis på att folk har lite pengar, är naturligtvis att det rödgröna blocket verkar leda. På dagens industri webbplats så har du nu en artikel om vad partierna vill göra på skatter, inkomster, sparande och förmögenhet. Blir kanske betalartikel snart. Hursomhelst: har du vettig lön, vettigt sparande, vettig ”förmögenhet” dvs finansiella tillgångar -Som många i tråden påstår. Ja, då är det 100% självklart att man röstar på Tidö, om man nu inte vill förlora och dela med sig till bidrag och det offentliga. Dessutom vill flera partier inom Tidö gynna sparande och inkomster. Så i princip kan väl tråden låsas. I vart fall är jag lite cynisk att de som lever bra vill dela med sig. Men jag kan förståss ha fel att många med statlig skatt, några hundratusen i förmögenhet och ett högt sparande i månaden..inte är en moder Teresa. I vart fall med en rödgrön regering kommer det ske förändringar för de som är lite förmögna. Jag pratar inte om miljardärer och miljonärer, utan även på en lite lägre nivå. All heder om ni tycker det är häftigt att betala skatt och förstärka Sveriges välfärd! Jag har dock inte sett det tillägget i inläggen. Typ ”Jsg har det då bra, så nu röstar jag rödgrönt för att förstärka vår välfärd”. I vart fall måste det vara så att antingen har vi många rika i Sverige som vill dela med sig, eller klimatet är viktigare än inkomsterna eller mer invandring, mer chill dömda/straff, andra alternativet är opinionsmätningarna är felaktiga i stort- Tidö leder, eller så tjänar 50% i Sverige ganska lite.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-23 kl. 14:48.
Citera
2026-08-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jo men detta är flashback och här klarar ju alla sig mycket bättre än genomsnittet.

Finns faktiskt studier av nobelpristagare i just ekonomi om effektiva marknader och varför det är svårt för en enskild investerare att slå marknadens genomsnittsavkastning. En genomsnittsavkastning som ligger närmare 7-9%, för övrigt:
"The US stock market, often measured by the S&P 500, has delivered an average return of about 10% per year over nearly a century. Once you adjust for inflation, that’s around 6 to 7% in real terms."

Men som sagt, detta är Flashback så härinne klarar man ju enkelt 20-25% per år utan att ens försöka och alla blev dollarmiljonärer före 30
Är den där Flashback i rummet med dig nu?
Citera
2026-08-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dels hade det inte räckt till ett hus som skulle fungera utan bil, dels är det sällan en toppenidé för en sjuttioårig änka att skaffa en bostad som kräver en hel del underhåll och tekniskt kunnande.

Den ena av dem bad mig om hjälp när en propp hade gått.

Ja, det är sant, beror ju lite på vart man bor. Men om hon inte kunde byta propp så är ju ett hus olämpligt oavsett de ekonomiska förutsättningarna, och lägenheten ett bättre alternativ.
Citera
2026-08-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Ett rent bevis på att folk har lite pengar, är naturligtvis att det rödgröna blocket verkar leda. På dagens industri webbplats så har du nu en artikel om vad partierna vill göra på skatter, inkomster, sparande och förmögenhet. Blir kanske betalartikel snart. Hursomhelst: har du vettig lön, vettigt sparande, vettig ”förmögenhet” dvs finansiella tillgångar -Som många i tråden påstår. Ja, då är det 100% självklart att man röstar på Tidö, om man nu inte vill förlora och dela med sig till bidrag och det offentliga. Dessutom vill flera partier inom Tidö gynna sparande och inkomster. Så i princip kan väl tråden låsas. I vart fall är jag lite cynisk att de som lever bra vill dela med sig. Men jag kan förståss ha fel att många med statlig skatt, några hundratusen i förmögenhet och ett högt sparande i månaden..inte är en moder Teresa. I vart fall med en rödgrön regering kommer det ske förändringar för de som är lite förmögna. Jag pratar inte om miljardärer och miljonärer, utan även på en lite lägre nivå. All heder om ni tycker det är häftigt att betala skatt och förstärka Sveriges välfärd! Jag har dock inte sett det tillägget i inläggen. Typ ”Jsg har det då bra, så nu röstar jag rödgrönt för att förstärka vår välfärd”. I vart fall måste det vara så att antingen har vi många rika i Sverige som vill dela med sig, eller klimatet är viktigare än inkomsterna eller mer invandring, mer chill dömda/straff, andra alternativet är opinionsmätningarna är felaktiga i stort- Tidö leder, eller så tjänar 50% i Sverige ganska lite.

Röd-grön regering kommer att försämra välfärden, iom att deras politik kommer att minska statens intäkter.

Det blir sämre för alla helt enkelt. Detta förstår dock inte den stora massan som tror att det är ett 1-1 förhållande mellan skatter och inkomster till staten.

Men du har rätt i stort i analysen tror jag, att folk tror de får det bättre med en röd-grön politik, men det kommer att bli varse om några år.
Citera
2026-08-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Denna tråd har 100k läsare, så det verkar va folk som bryr sig

Om hans sk "networth"...

Knappast
Citera
2026-08-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ja, det är sant, beror ju lite på vart man bor. Men om hon inte kunde byta propp så är ju ett hus olämpligt oavsett de ekonomiska förutsättningarna, och lägenheten ett bättre alternativ.
Sedan så vare det nog lite att hon ville ha en pratstund och kunna ta en grogg med någon när proppen var bytt. Saknar henne, kanske därför jag så ivrigt rekommenderar äldre att inte slutamortera.
Citera
2026-08-23, 15:03
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Bostaden blir inte dyrare eller billigare av att värdet på den sjunker.
Nej, men det begränsar din förmåga att utöka lånet.

Citat:
Däremot kan räntan ställa till det. Man kan binda boräntan i tio år om man oroar sig för sånt.
Oron spelar ingen större roll när 70% av folk inte binder sina bolån. Konsekvenserna vid en ekonomisk kris kommer dock vara reella.
Citera
2026-08-23, 15:04
Medlem
Citat:
Sedan så vare det nog lite att hon ville ha en pratstund och kunna ta en grogg med någon när proppen var bytt. Saknar henne, kanske därför jag så ivrigt rekommenderar äldre att inte slutamortera.

Haha, absolut kan det ha varit så. Det är ju ett gammalt knep ifrån kvinnor oavsett ålder att låtsas att de behöver lite teknisk hjälp när de vill ha lite manligt sällskap
Citera
2026-08-23, 15:05
Medlem
Citat:
Om hans sk "networth"...

Knappast

Han är stjärnan i tråden.

Läste att han max gjort 55% på ett år på börsen. (Inlägg 2021)

Ändå gick han från 0-10 miljoner 97-00 genom hårt arbete och börsen.. som 18 åring. Han har gjort en jäkla resa och måste ha slitit dygnet runt efter gymnasiet.

En riktig krigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in