Citat:
Ursprungligen postat av
Maniskasamen
Ett rent bevis på att folk har lite pengar, är naturligtvis att det rödgröna blocket verkar leda. På dagens industri webbplats så har du nu en artikel om vad partierna vill göra på skatter, inkomster, sparande och förmögenhet. Blir kanske betalartikel snart. Hursomhelst: har du vettig lön, vettigt sparande, vettig ”förmögenhet” dvs finansiella tillgångar -Som många i tråden påstår. Ja, då är det 100% självklart att man röstar på Tidö, om man nu inte vill förlora och dela med sig till bidrag och det offentliga. Dessutom vill flera partier inom Tidö gynna sparande och inkomster. Så i princip kan väl tråden låsas. I vart fall är jag lite cynisk att de som lever bra vill dela med sig. Men jag kan förståss ha fel att många med statlig skatt, några hundratusen i förmögenhet och ett högt sparande i månaden..inte är en moder Teresa. I vart fall med en rödgrön regering kommer det ske förändringar för de som är lite förmögna. Jag pratar inte om miljardärer och miljonärer, utan även på en lite lägre nivå. All heder om ni tycker det är häftigt att betala skatt och förstärka Sveriges välfärd! Jag har dock inte sett det tillägget i inläggen. Typ ”Jsg har det då bra, så nu röstar jag rödgrönt för att förstärka vår välfärd”. I vart fall måste det vara så att antingen har vi många rika i Sverige som vill dela med sig, eller klimatet är viktigare än inkomsterna eller mer invandring, mer chill dömda/straff, andra alternativet är opinionsmätningarna är felaktiga i stort- Tidö leder, eller så tjänar 50% i Sverige ganska lite.
Röd-grön regering kommer att försämra välfärden, iom att deras politik kommer att minska statens intäkter.
Det blir sämre för alla helt enkelt. Detta förstår dock inte den stora massan som tror att det är ett 1-1 förhållande mellan skatter och inkomster till staten.
Men du har rätt i stort i analysen tror jag, att folk tror de får det bättre med en röd-grön politik, men det kommer att bli varse om några år.