2026-08-23, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Naturligtvis, nu är det väl 230 miljoner?
Allt annat vore löjligt såklart

Har du 230 miljoner?

Varför vore 230 miljoner löjligt?

Bara 3 personer vet mitt net worth. Min far, fru och Gud!

Vi låter det vara så.
Citera
2026-08-23, 02:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Har du 230 miljoner?

Vi låter det vara så.
Jag gissar på 231 mille. Det har väl alla ni i Rinkeby?
Citera
2026-08-23, 03:33
Avslutad
Tycker det är många här som framstår som själviska skrytsamma incels. Mycket jag jag jag istället för vi vi vi. Är du t ex sambo eller gift med någon från en annan kultur, så får du räkna med bidra ekonomiskt till hennes släkt. Ja, annars tar det slut. Det verkar tråkigt också att fokusera på spara i ladorna utan mål. I år så reser jag till olika ställen, minst 75t flygresa+boende. Det framkommer i vart fall dåligt att man sparar till något. Enda som jag tycker vore klokt är om man är så föreseende att man börjat spara till pensionen. Men även där, om man är 25-30år, borde det räcka med 2-3t i månaden aktiefonder. Kan i och försig förstå om många killar i tråden är singlar. Feminism i all ära men snålhet är nästan det värsta tjejer vet efter otrohet.
Citera
2026-08-23, 09:30
Medlem
Citat:
Har du 230 miljoner?

Vi låter det vara så.

Det är väl typ enbart de 3 som bryr sig också....
Citera
2026-08-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har haft två grannar som tvingats flytta till en dyrare hyresrätt för att de inte kunnat leva på sin pension. Så det är långt ifrån något hitte-på.

Ingen av dessa hade tjänat speciellt bra, båda hade med sina makar som då var döda, köpt bostaden för kanske fyrtio år sedan. Marginellt sparande. I deras bostäder fanns närmare två miljoner bundet som de endast kunde få loss genom att sälja. Pengar som de verkligen behövde.

Om man har ett skapligt sparande som man kan leva på till slutet så kan det vara vettigt att slutamortera. Samtidigt kan man leva mer om man har delar av lånet kvar och planerar att göra av av med allt innan man dör.

Nackdelen är att arvingarna inte får något.

De kunde ju cashar in ett billigare hus för pengarna...
Citera
2026-08-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Tycker det är många här som framstår som själviska skrytsamma incels. Mycket jag jag jag istället för vi vi vi. Är du t ex sambo eller gift med någon från en annan kultur, så får du räkna med bidra ekonomiskt till hennes släkt. Ja, annars tar det slut. Det verkar tråkigt också att fokusera på spara i ladorna utan mål. I år så reser jag till olika ställen, minst 75t flygresa+boende. Det framkommer i vart fall dåligt att man sparar till något. Enda som jag tycker vore klokt är om man är så föreseende att man börjat spara till pensionen. Men även där, om man är 25-30år, borde det räcka med 2-3t i månaden aktiefonder. Kan i och försig förstå om många killar i tråden är singlar. Feminism i all ära men snålhet är nästan det värsta tjejer vet efter otrohet.

Ytterligare en anledning att inte gifta sig med folk utanför sin egen kultur.

Utöver att sponsra hennes släkt tillkommer troligen dyra resor till hemlandet frekvent, skillnaden i syn på uppfostran osv

Och när man kört sin ekonomi i botten drar de likväl, tar med barnen till hemlandet och den stackars blåste mannen sitter och käkar gröt ensam i en etta i nån förort...

Men håller med om att man ska inte spara allt, absolut inte.
Citera
2026-08-23, 09:58
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad en bostad är värd kan ändras snabbt, se bara på 90-talskrisen eller de som köpte en bostad i början på 60-talet och sedan ville sälja den tio år senare när miljonprogrammet var i full rullning. Om man då även har lån så är det inte alltid en själv som alltid har beslutsmakten om försäljning.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man räknar med vad folk har för nettoförmögenhet och där räknar in lån på bostad, så ska man naturligtvis även räkna med värdet på bostaden.

Jag själv har två olika siffror, eller kanske tre. Med lån, utan lån, med bostadens värde, utan bostadens värde... Men då handlar det om mina privata siffror som endast jag tittar på.
Citera
2026-08-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad en bostad är värd kan ändras snabbt, se bara på 90-talskrisen eller de som köpte en bostad i början på 60-talet och sedan ville sälja den tio år senare när miljonprogrammet var i full rullning. Om man då även har lån så är det inte alltid en själv som alltid har beslutsmakten om försäljning.

Är man nere på 25-30% så är det lugnt, vilket är typ det Stiffinger syftar på, inte att man ska ligga på 85-90% i belåningsgrad.
Citera
2026-08-23, 11:29
Medlem
Citat:
Har du 230 miljoner?

Vi låter det vara så.
Detta är Flashback, alla har alltid en nettoförmögenhet på det du har +1 miljon extra vet du väl?
Citera
2026-08-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
UBS:s senaste Global Wealth Report 2026 anger för Sverige en medianförmögenhet per vuxen på cirka 84 039 USD vid slutet av 2025. Det motsvarar grovt 795.000 beroende på växelkurs.

https://ebs.publicnow.com/view/16B67AAC3E97B8AFA26023C84A47633833C2038E?utm_sourc e=chatgpt.com

Denna siffra inkluderar tjänstepension och premiepension.

Median premiepension: 209.000

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/

Median tjänstepension:
Ingen offentlig median finns publicerad men 2024 var total tjänstepensionskapital ca 4860 miljarder kronor, utslaget per vuxen svensk ca 571.000 kronor i medelvärde, använder man samma faktor som skillnaden mellan medelvärde och median i premiepensionen så blir medianen ca 271.000 kronor.

Totala personliga pensionsrätter utgör 480.000 kronor av dessa 795.000 kronor.

Medianförmögenhet exklusive pensionsrätter för en vuxen svensk är ca 315.000 kronor.
Om det är som tidigare år så ingår inte pensionskapitalet för inkomstpensionen i Sverige då det är en fordran på staten. Samma sak för t ex Finland.

Skulle man lägga till pensionskapitalet för inkomstpensionen åker Sverige upp rejält. Och hamnar strax under Schweiz.
Citera
2026-08-23, 12:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om det är som tidigare år så ingår inte pensionskapitalet för inkomstpensionen i Sverige då det är en fordran på staten. Samma sak för t ex Finland.

Skulle man lägga till pensionskapitalet för inkomstpensionen åker Sverige upp rejält. Och hamnar strax under Schweiz.

"Private pension fund assets are included, but not entitlements
to state pensions." S.43.

https://advisors.ubs.com/mediahandler/media/715872/UBS%20Global%20Wealth%20Report%202025.pdf?utm_sour ce=chatgpt.com
Citera
2026-08-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
De kunde ju cashar in ett billigare hus för pengarna...
Dels hade det inte räckt till ett hus som skulle fungera utan bil, dels är det sällan en toppenidé för en sjuttioårig änka att skaffa en bostad som kräver en hel del underhåll och tekniskt kunnande.

Den ena av dem bad mig om hjälp när en propp hade gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in