2026-08-23, 01:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker folk i gemen verkar vara betydligt rikare än vad officiell statistik påstår. Enligt officiella siffror så ligger man långt över medianen så fort man har mer än 100 000 kr i sparade medel.

Skulle säga att jag är genomsnittligt flashback-rik. Har några miljoner på ISK och KF och en bostadsrätt med hyfsat låg belåning. Men var och varannan i Stockholm verkar vara rikare än mig. De kör i nya Tesla, har båt och kajplats, sommarstuga i skärgården osv. Finns även otaliga golfklubbar och hästgårdar som stockholmarna håller vid liv. Det KAN ju vara så att jag är snål och sitter på mina miljoner medan typiska stockholmaren har 50 000 kr i sparade medel och bränner löpande sina inkomster på bil-leasing, lån och nöjen. Men tror inte att det är så enkelt. Tror det finns fler rika än vad officiell statistik påstår.
De flesta har det väl bundet i bostad, bil, sommarstuga etc.
När man kollar förmögenhet så är det väl främst vad som finns på kontot och i aktier.
Citera
2026-08-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
När man kollar förmögenhet så är det väl främst vad som finns på kontot och i aktier.
Jo det är stora summor i bostäder. Men är personen 50+ har det ju amorterats en hel del och då växer det snabbt på isk.
Väldigt stora skillnader beroende på vilka ålder person har.
Citera
2026-08-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om man räknar med vad folk har för nettoförmögenhet och där räknar in lån på bostad, så ska man naturligtvis även räkna med värdet på bostaden.

Jag själv har två olika siffror, eller kanske tre. Med lån, utan lån, med bostadens värde, utan bostadens värde... Men då handlar det om mina privata siffror som endast jag tittar på.
Citera
2026-08-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Jo det är stora summor i bostäder. Men är personen 50+ har det ju amorterats en hel del och då växer det snabbt på isk.
Väldigt stora skillnader beroende på vilka ålder person har.
Innan man börjar amortera ner sitt bostaslån så lägger man pengar på börsen, i alla fall om man är ung. Det finns ingen anledning att som fyrtioåring amortera ner mer än nödvändigt. Inte med dagens räntor. Och om man har ett sparande.
Citera
2026-08-23, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Innan man börjar amortera ner sitt bostaslån så lägger man pengar på börsen, i alla fall om man är ung. Det finns ingen anledning att som fyrtioåring amortera ner mer än nödvändigt. Inte med dagens räntor. Och om man har ett sparande.
Nu fick den du dra den ramsan igen också.
Går det för dig varje gång?
Citera
2026-08-23, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad vet du?

Tog mig 3 år att bli dollar miljonär.
Hur?
Jo jag var driftig och arbetade hårt.
Vanligt jobb måndag-fredag. Unnade mig inget. Bara köpte aktier.
Sedan köpte lägenhet som jag på helgen renoverade.
Sålde med vinst , investerade mer i aktier, köpte 2 lägenheter osv.

DRIFTIG!!!!!!

Ditt största intresse är att skriva hur rik och duktig du är.

Uppenbarligen mår du inte bra. Pengar är inte allt.

Denna tråd handlar dessutom om hur folk har det ställt generellt och där klassar du inte in.
Citera
2026-08-23, 01:31
Medlem
Citat:
Nu fick den du dra den ramsan igen också.
Går det för dig varje gång?
Tycker det är viktigt att få fram. Många verkar se lån som något farligt och något man absolut inte vill ha.

Och så står de där och inser att pensionen inte räcker att leva på, med en bostad värd miljoner, som de inte kan få ett vettigt lån på. Ett seniorlån senare så är de fast i skiten.

Bättre att tänka innan, och jag vill gärna informera.
Citera
2026-08-23, 01:34
Medlem
Citat:
Tycker det är viktigt att få fram. Många verkar se lån som något farligt och något man absolut inte vill ha.

Och så står de där och inser att pensionen inte räcker att leva på, med en bostad värd miljoner, som de inte kan få ett vettigt lån på. Ett seniorlån senare så är de fast i skiten.

Bättre att tänka innan, och jag vill gärna informera.
Har man amorterat bort sitt bolån har man så låg boendekostnad att pensionen räcker mer än väl till att ha ett gott liv.
Citera
2026-08-23, 01:41
Medlem
Citat:
Har man amorterat bort sitt bolån har man så låg boendekostnad att pensionen räcker mer än väl till att ha ett gott liv.
Tyvärr så blir det inte så för alla. Bostaden har ett värde som man inte kan köpa mat för.

Att ha ett lån på låt säga en miljon, kostar knappt tvåtusen i månaden. Miljonen räcker till att betala lånet i mer än fyrtio år.

Under tjugo år kan man ha tvåtusen mer per månad att leva på. Efter den tiden kan man sälja bostaden och fortsätta leva på det.

Nackdelen är att arvingarna får mindre, men jag anser att det är okej att själv förbruka det man sparat och tjänat ihop.
Citera
2026-08-23, 01:47
Medlem
Citat:
Tyvärr så blir det inte så för alla. Bostaden har ett värde som man inte kan köpa mat för.

Att ha ett lån på låt säga en miljon, kostar knappt tvåtusen i månaden. Miljonen räcker till att betala lånet i mer än fyrtio år.

Under tjugo år kan man ha tvåtusen mer per månad att leva på. Efter den tiden kan man sälja bostaden och fortsätta leva på det.
Nu finns ju inte den personen som du fantiserat ihop ändå så det är inget problem.

Har man tjänat så bra att man kan amortera av hela sitt bostadslån får man även en bra pension. Låga kostnader och hög inkomst.

Har man inte haft råd att betala av bostadslånet däremot, då går man i pension med fortsatta kostnader för bostadslån och dessutom med en låg pension. Dubbelt illa.
Citera
2026-08-23, 01:55
Medlem
Citat:
Nu finns ju inte den personen som du fantiserat ihop ändå så det är inget problem.

Har man tjänat så bra att man kan amortera av hela sitt bostadslån får man även en bra pension. Låga kostnader och hög inkomst.

Har man inte haft råd att betala av bostadslånet däremot, då går man i pension med fortsatta kostnader för bostadslån och dessutom med en låg pension. Dubbelt illa.
Har haft två grannar som tvingats flytta till en dyrare hyresrätt för att de inte kunnat leva på sin pension. Så det är långt ifrån något hitte-på.

Ingen av dessa hade tjänat speciellt bra, båda hade med sina makar som då var döda, köpt bostaden för kanske fyrtio år sedan. Marginellt sparande. I deras bostäder fanns närmare två miljoner bundet som de endast kunde få loss genom att sälja. Pengar som de verkligen behövde.

Om man har ett skapligt sparande som man kan leva på till slutet så kan det vara vettigt att slutamortera. Samtidigt kan man leva mer om man har delar av lånet kvar och planerar att göra av av med allt innan man dör.

Nackdelen är att arvingarna inte får något.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-23 kl. 01:57.
Citera
2026-08-23, 01:55
Medlem
Christopher.s avatar
UBS:s senaste Global Wealth Report 2026 anger för Sverige en medianförmögenhet per vuxen på cirka 84 039 USD vid slutet av 2025. Det motsvarar grovt 795.000 beroende på växelkurs.

https://ebs.publicnow.com/view/16B67AAC3E97B8AFA26023C84A47633833C2038E?utm_sourc e=chatgpt.com

Denna siffra inkluderar tjänstepension och premiepension.

Median premiepension: 209.000

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/

Median tjänstepension:
Ingen offentlig median finns publicerad men 2024 var total tjänstepensionskapital ca 4860 miljarder kronor, utslaget per vuxen svensk ca 571.000 kronor i medelvärde, använder man samma faktor som skillnaden mellan medelvärde och median i premiepensionen så blir medianen ca 271.000 kronor.

Totala personliga pensionsrätter utgör 480.000 kronor av dessa 795.000 kronor.

Medianförmögenhet exklusive pensionsrätter för en vuxen svensk är ca 315.000 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in