2026-08-22, 23:36
Medlem
Det är ju olagligt att snoka i folks telefoner och datorer. Dataintrång och post och brevlagen, eller telelagen. Man får varken öppna eller läsa andras post eller sms/mail.

Även om man inte bryr sig om lagen så gör det till vanligt hyfs att inte snoka runt i andras grejer.

Är det svartsjuka så hjälper det inte att hålla på och snoka i telefonen. Det bara triggar svartsjukan ännu mer. Det där måste brytas innan det spårar ur. Gå till en parterapeut och red ut det där.
Citera
2026-08-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatskebristen
I alla mina relationer kör jag regeln: "Du får kolla min telefon, men du får bara göra det en gång. Vill du kolla min telefon nu eller vid annat tillfälle?"
Det ger allafall någon motivation att ha en skälig misstanke eller anledning.
Ni är verkligen helt skadade. Skulle aldrig falla mig in att föreslå.
Citera
2026-08-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Men jag vet inte, jag är inte så bra på förhållanden. Men enligt vissa i tråden ska man tydligen skita i sina vänner (som man i många fall har haft längre än sin partner) och berätta alla deras hemligheter för sin partner. Jag är med att jag delar allt om mig min partner - mycket rimligt. Men inte att jag delar allt om mina vänner.

Du ska inte börja tvivla på dig själv nu bara för att vi lever i en värld full av kompletta idioter. Du har helt rätt i hur du tänker.
Citera
2026-08-23, 00:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Du ska inte börja tvivla på dig själv nu bara för att vi lever i en värld full av kompletta idioter. Du har helt rätt i hur du tänker.
Nej, det gör jag inte. Jag bara menar på att vissa verkar tycka att jag är konstig.
Citera
2026-08-23, 00:09
Medlem
triptykens avatar
TS jag hade nog haft ett seriöst samtal om att kunna lita på varandra. Och att förklara att om hon inte kan komma över sin misstro mot dig så kam det vara dags för parterapi.

Jag och min man har vart ihop i 20 år och klart han kan alla mina lösen, men det har aldrig vart som om det var ett krav för att övervaka varandra utan nåt dom växte fram i ett förtroende till varandra där man behöver logga in på ens dator för att fixa nåt, inte i övervakningssyfte

Jag tänker att det är dags för henne att göra ett beslut: litar ni på varandra eller ska det vara ett förhållande baserat på misstro, misstänksamhet och svartsjuka?

Jag övervakar ju inte min man eftersom jag vet att jag litar på honom. Så vad ska jag i hans telefon att göra? Och självklart kan jag hans lösen men har aldrig rotat i hans telefon för det.
Citera
2026-08-23, 00:19
Medlem
Jag tycker tillit kommer från att man inte behöver snoka i varandras saker - sen kanske man kan ha tillgång till dem av andra praktiska skäl - och inte av att man har tillgång till att kolla varandra.
Citera
2026-08-23, 00:40
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Hej Flashback!
Kille på 38 år med kvinnlig sambo på 33, nu till bekymret.
Hon tar och kollar igenom min telefon regelbundet trots att jag inte ger henne någon anledning att vara misstänksam, utan att be om lov. Men varenda sms från en kvinnlig kollega är tydligen "något skumt som pågår"

Jag känner att det här är olustigt och att min telefon är privat, men när jag säger det så är det tydligen mer misstänksamt.
Kollar aldrig själv igenom hennes telefon då hon faktiskt har rätt att få ha den för sig själv i mitt tycke.
Nu blev hon sur för att jag bytt pinkod.
Är det jag som är överkänslig eller är detta ett konstigt beteende?
Vad säger ni kvinnor på forumet ?
Ehm

Kollegor av annat kön ska inte höra av sig privat till en när man har en sambo om det nu inte är akut. Kompisar kan man vara på jobbet men när arbetsdagen är över så lämnar man varandra ifred.

Hade varit fett weird om jag skickade sms till mina manliga kollegor som har flickvänner stackars tjej.. nej det hade jag inte gjort.

Korta svaret: Du förstör ditt förhållande.
Citera
2026-08-23, 01:04
Medlem
Finns väl tre orsaker till varför hon vill kolla dina meddelanden:

1. Hon är väldigt osäker på sig själv. Detta är väl troligt om du är en chill halvsnygg vältränad snubbe och hon själv är lite neggo, lagt på sig några kilon, och inte tillför alltför mycket till förhållandet.

Misstänker du detta så får du visa lite extra uppskattning ett tag.

2. Hon döljer en egen otrohet. Hon gillar att hänga länge på rätt meningslösa AWn, hon skrattar dessutom lite extra löjligt högt när hon pratar med snubbar som är snyggare än du.

Proceed with caution. Inte så smart att säga ”kan jag få koden till din mobil då”, det är både defensivt från ditt håll men aggressivt mot henne, så hon kommer enbart misstänka dig ännu mer och bli arg över att du har rätt om dina misstankar mot henne. Du får fiska lite på säkra sätt. Tydligen är snokande i meddelanden ok, kör på en snabbis om du får chansen, bara för att lugna misstanken. Försök att snappa upp lite ledtrådar om hur hon beter sig när ni är ute, och hur hennes bästa vän agerar när ni har druckit några glas vin. Väninnan har säkert koll, de babblar om typ allt.

3. Hennes misstankar är inte helt fel ute. Du går igång på uppmärksamheten av att prata med snygga kvinnor runtom dig, är även lite halvflörtig bakom hennes rygg. Du vet bättre än att lämna spår av SMS bakom dig, men vill ändå inte riskera att en ladies man som du skulle råka få något suggestivt meddelande just när hon kollar.

Då får du väl rannsaka dig själv och dina egna tankar. Varför går du igång på uppmärksamheten. Saknas nåt i förhållandet? Saknar du singellivet?

Det bästa är väl att agera extremt chill ett tag. Om det är som du säger, inga suspekta meddelanden i din telefon, låt din telefon ligga helt öppet. Visa nån bild på din telefon, sen lämnar du medvetet telefonen olåst. Hon kommer säkert dra en snabbtitt och inte hitta något. Se till att du tagit bort alla konversationer med tjejer (även vanliga), och att du döpt om dina kvinnliga kontakter i telefonen till typ ”Angelica (ekonomiansvarig för BRFen) Larsson, eller ”Cecilia Andersson” till ”Cesar Andersson” eller varför inte bara Andersson.

Om du är sjukt chill med att lämna telefonen till henne som att du inte ens bryr dig så kommer hon väl förr eller senare tröttna på att kolla, om hon inte tillhör den sjukt osäkra kategorin.
Citera
2026-08-23, 01:13
Medlem
Fy fan vad dåligt
Jag är kvinna
Ert förhållande kommer ta slut pga detta
Antingen för att du får nog
Eller för att det är det hon är ute efter att du ska få nog så hon slipper göra slut
Shes a cunning little bitch
Citera
2026-08-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Nu vill inte jag göra dig orolig på nåt sätt. Den som gjorde så mot mig, anklagade och sökte igenom min telefon. Visade sig vara denne själv som var otrogen .

Exakt, det var min första tanke. Sk projektion som det kallas inom psykologin. Kolla hennes mobil noga.
Citera
2026-08-23, 02:37
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Känns så här med, 95 av 100 meddelanden kommer ändå från manliga kollegor och vänner.
Men hon gick fullständigt i taket för ett sms från min kvinnliga kollega som löd exakt : Hej! Läget bra? Tillbaka från semestern? Tänkte höra om du har koll på vad som gäller vid skiftbyte.

Vet fan inte hur vi ska prata om det här för att hon ska känna sig lugnare. Inser att det kanske inte var så bra att byta pinkoden vad gäller hennes misstänksamhet, men jag kände lite att nu är det fasen nog.

Kanske överreagerar jag.

Jag tycker snarare att du underreagerar än överreagerar.

Ni har varit tillsammans i 16 år, du beskriver att du aldrig varit otrogen eller gett henne någon konkret anledning att misstänka dig, och dessutom berättar du självmant vilka du pratat med under dagen. Ändå går hon igenom din telefon utan lov och kan gå fullständigt i taket över ett sms som:

”Hej! Läget bra? Tillbaka från semestern? Tänkte höra om du har koll på vad som gäller vid skiftbyte.”

Det finns ju bokstavligen ingenting suspekt i det meddelandet.

Jag tycker därför inte att problemet är att du behöver hitta något ännu bättre sätt att få henne att känna sig lugn. Risken är att du redan har börjat anpassa dig väldigt mycket efter hennes misstänksamhet – genom att redovisa vem du pratar med, förklara oskyldiga kontakter och fundera på om du gjorde fel som satte en gräns.

Det är precis där jag hade bromsat.

Din telefon får vara privat även om du inte har något att dölja. Dessutom handlar det, som du själv säger, inte bara om din integritet. Andra människor som skriver till dig har rimligen inte samtyckt till att din sambo läser deras meddelanden. Och om telefonen dessutom innehåller jobbrelaterade uppgifter om andra människor finns det ännu starkare skäl för henne att inte sitta och bläddra i den.

Jag hade behållit den nya pinkoden.

Sedan hade jag sagt ungefär: ”Jag förstår att du kan känna svartsjuka eller oro och jag vill gärna prata om varför. Men jag tänker inte längre acceptera att du går igenom min telefon. Jag har inte varit otrogen och jag tänker inte leva som om jag ständigt måste bevisa att jag är oskyldig.”

För hennes oro kan vara verklig och värd att ta på allvar. Men (!) den ger henne inte automatiskt rätt att kontrollera dig.

Och om hon efter 16 år fortfarande betraktar ett fullständigt normalt jobb-sms från en kvinna som ett potentiellt otrohetsbevis, då är det framför allt hennes misstänksamhet ni behöver börja prata om – inte din pinkod.
Citera
2026-08-23, 04:06
Medlem
Om du är rutinerad har du ju allt känsligt på en hemlig telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in