Citat:
Ursprungligen postat av
Kaukasus123
Känns så här med, 95 av 100 meddelanden kommer ändå från manliga kollegor och vänner.
Men hon gick fullständigt i taket för ett sms från min kvinnliga kollega som löd exakt : Hej! Läget bra? Tillbaka från semestern? Tänkte höra om du har koll på vad som gäller vid skiftbyte.
Vet fan inte hur vi ska prata om det här för att hon ska känna sig lugnare. Inser att det kanske inte var så bra att byta pinkoden vad gäller hennes misstänksamhet, men jag kände lite att nu är det fasen nog.
Kanske överreagerar jag.
Jag tycker snarare att du
underreagerar än överreagerar.
Ni har varit tillsammans i 16 år, du beskriver att du aldrig varit otrogen eller gett henne någon konkret anledning att misstänka dig, och dessutom berättar du självmant vilka du pratat med under dagen. Ändå går hon igenom din telefon utan lov och kan gå fullständigt i taket över ett sms som:
”Hej! Läget bra? Tillbaka från semestern? Tänkte höra om du har koll på vad som gäller vid skiftbyte.”
Det finns ju bokstavligen ingenting suspekt i det meddelandet.
Jag tycker därför inte att problemet är att du behöver hitta något ännu bättre sätt att få henne att känna sig lugn. Risken är att du redan har börjat anpassa dig väldigt mycket efter hennes misstänksamhet – genom att redovisa vem du pratar med, förklara oskyldiga kontakter och fundera på om du gjorde fel som satte en gräns.
Det är precis där jag hade bromsat.
Din telefon får vara privat även om du inte har något att dölja. Dessutom handlar det, som du själv säger, inte bara om din integritet. Andra människor som skriver till dig har rimligen inte samtyckt till att din sambo läser deras meddelanden. Och om telefonen dessutom innehåller jobbrelaterade uppgifter om andra människor finns det ännu starkare skäl för henne att inte sitta och bläddra i den.
Jag hade behållit den nya pinkoden.
Sedan hade jag sagt ungefär:
”Jag förstår att du kan känna svartsjuka eller oro och jag vill gärna prata om varför. Men jag tänker inte längre acceptera att du går igenom min telefon. Jag har inte varit otrogen och jag tänker inte leva som om jag ständigt måste bevisa att jag är oskyldig.”
För hennes oro kan vara verklig och värd att ta på allvar. Men (!)
den ger henne inte automatiskt rätt att kontrollera dig.
Och om hon efter 16 år fortfarande betraktar ett fullständigt normalt jobb-sms från en kvinna som ett potentiellt otrohetsbevis, då är det framför allt hennes misstänksamhet ni behöver börja prata om – inte din pinkod.