2026-08-27, 00:45
Medlem
Pinoputchins avatar
Har du gjort slut med idioten?
Citera
2026-08-27, 02:11
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Hej Flashback!
Kille på 38 år med kvinnlig sambo på 33, nu till bekymret.
Hon tar och kollar igenom min telefon regelbundet trots att jag inte ger henne någon anledning att vara misstänksam, utan att be om lov. Men varenda sms från en kvinnlig kollega är tydligen "något skumt som pågår"

Jag känner att det här är olustigt och att min telefon är privat, men när jag säger det så är det tydligen mer misstänksamt.
Kollar aldrig själv igenom hennes telefon då hon faktiskt har rätt att få ha den för sig själv i mitt tycke.
Nu blev hon sur för att jag bytt pinkod.
Är det jag som är överkänslig eller är detta ett konstigt beteende?
Vad säger ni kvinnor på forumet ?
Nej, du är normal.

Det är okey och inte okey. Älskar du din tjej och allt är ok så är det ok.

Beteendet är ju inte långvarigt positivt då "kontrollerna" sker oftare och oftare på grund av att "hon" känner sig osäker. Hennes fix är att kolla din mobil och beteendet måste fixas. Fattar inte hon det så gör hon inte det. Det är lite som att det är minnen av hennes forna bagage. Det är inte ditt ansvar men hon har dragit med det in i ert hem och er relation.

Jag har också varit med om det och det är äckligt. Hon gör det eftersom hon själv har gömt något eller eftersom hon själv skulle kunna göra det. Hon vill kolla dig då "alla" tänker som hon, tänker hon, även om så inte är fallet för dig och mig som inte vill rota i andras mobiler.

Min syster delar sin mobil med sin man så där antar jag att de har en riktigt bra relation även om jag tror att de inte kollar. För grejen är den med förtroende att: Eftersom dem vet att dem kan kolla så kollar dem inte. Förtroende för den som inte vill att du ska kolla är samma sak. Fortroendet är att du inte behöver kolla så att säga ett steg innan. Alltså ett större förtroende egentligen?
Citera
2026-08-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Det värsta man kan göra med misstänksamma personer är att anpassa sig och förklara allt in absurdum, blir bara värre. Min erfarenhet är att det inte håller i längden vad man än gör, även om man sätter ner foten och ställer ultimatum.

Fast det där stämmer ju inte alls. Jag är ganska osäker, dåligt självförtroende och på grund av det svartsjuk av mig, och jag blir definitivt lugnare av att få förklaringar om det är nåt jag undrar över och att saker inte hålls hemliga. Det minskar absolut svartsjukan och man slipper må dåligt av allt som man själv hittar på i huvudet när man får veta hur saker och ting ligger till. Nej, total öppenhet med allt är bästa boten, då minskar så småningom oron och behovet av att ha koll på allt.
Citera
2026-08-30, 09:34
Medlem
BorgeHs avatar
Om någon sprättar upp och läser andras brev är det ett brott. Brevhemligheten är viktig! På samma sätt är det olaga dataintrång att olovandes läsa annans e-mail.

I förhållanden accepterar jag inte att sambon skulle öppna mina brev eller läsa mina mail. Naturligtvis rotar jag inte heller i hennes saker.

Om nu någon part i ett förhållande är otrogen kan det inte hindras med att granska mail.
Citera
2026-08-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Fast det där stämmer ju inte alls. Jag är ganska osäker, dåligt självförtroende och på grund av det svartsjuk av mig, och jag blir definitivt lugnare av att få förklaringar om det är nåt jag undrar över och att saker inte hålls hemliga. Det minskar absolut svartsjukan och man slipper må dåligt av allt som man själv hittar på i huvudet när man får veta hur saker och ting ligger till. Nej, total öppenhet med allt är bästa boten, då minskar så småningom oron och behovet av att ha koll på allt.
Håller med om att man ska vara öppen och prata om saker, naturligt att vara osäker i början, om det minskar med tiden är det väl ok. I TS:s fall låter det istället som att det blivit värre och värre, om partnern går igenom den andras mobil har det definitivt passerat en oacceptabel gräns. Ingen bra känsla att känna sig oskyldigt misstänkliggjord.
Citera
2026-08-30, 22:54
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Hej Flashback!
Kille på 38 år med kvinnlig sambo på 33, nu till bekymret.
Hon tar och kollar igenom min telefon regelbundet trots att jag inte ger henne någon anledning att vara misstänksam, utan att be om lov. Men varenda sms från en kvinnlig kollega är tydligen "något skumt som pågår"

Jag känner att det här är olustigt och att min telefon är privat, men när jag säger det så är det tydligen mer misstänksamt.
Kollar aldrig själv igenom hennes telefon då hon faktiskt har rätt att få ha den för sig själv i mitt tycke.
Nu blev hon sur för att jag bytt pinkod.
Är det jag som är överkänslig eller är detta ett konstigt beteende?
Vad säger ni kvinnor på forumet ?

Det är ett etikettsbrott. Man går inte in i folks mobiler utan vidare, utom om man har konkreta misstankar möjligtvis, men isåfall gäller det att man har rätt i sin misstanke.

Men ni behöver väl inte bråka och sura om det. LÖS DET! Hon busar, det kan du ta som förspel till att straffa henne eller liknande.

Förslag på lösning: Gör det dig något att hon ser sakerna i din mobil? Om inte, kan ni kanske uppfinna en kompromiss där du medger detta, men att hon kompromissar om något annat som du vill (t ex plikta med skitan).

Men om du däremot helt enkelt vill känna att du har ett privatliv i din mobil, eller att du kanske har något i den som inte ser så bra ut om hon får se det, så har du den moraliska rätten på din sida att säga nej till detta. Försök isåfall att förklara vad god etikett är när det gäller att få ha ett privatliv även i en relation. Har hon själv inget som hon vill hålla privat från dig, eller kan du fråga henne om precis allt och få ärligt svar, såsom vad hon körde för dirty talk med sina tidigare pojkvänner och sånt?

Personligen hade jag låtit tjejen kolla i mobilen då jag inte är så privat av mig inför mina närmsta. Om jag har något som ingen får se, hade jag åtminstone förklarat varför, typ att det hade med brottslighet att göra eller så, och inte med otrohet.

Tänk på att detta är känsliga ämnen. Även om det bara är 15% risk att detta är en dealbreaker för henne, fråga dig om det är så viktigt för dig med integritet inom relationen att du vill riskera förlora henne.

Man kan också fråga sig varför hon är så nojig om det inte finns något skumt att hitta. Om hon varit nojig 2-3 gånger, konfrontera henne. I värsta fall kan du ge henne en guilt trip (sista utvägen) och säga typ "nu har du misstänkliggjort mig 2-3 gånger, du har tittat i min mobil och inte hittat något. När är det nog? Hur länge ska jag behöva känna mig misstänkliggjord? Har inte alla rätt till ett privatliv sålänge de faktiskt inte är otrogna?".

Glöm inte att det är något positivt att hon är så orolig över att du ska vara otrogen. Det betyder att hon älskar dig. Så se det för vad det är - en (dåligt presenterad) kärleksförklaring. Säg "jag älskar dig". När hon vet det kommer hon inte känna alls lika stort behov av att spana på dig.
Citera
2026-08-31, 00:53
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
…..

Glöm inte att det är något positivt att hon är så orolig över att du ska vara otrogen. Det betyder att hon älskar dig. Så se det för vad det är - en (dåligt presenterad) kärleksförklaring. Säg "jag älskar dig". När hon vet det kommer hon inte känna alls lika stort behov av att spana på dig.

Svartsjuka som det blir i förlänger om någon är sjukligt misstänksam är inte tecken på kärlek. Nej, det är ett symptom på sjukdom, en äganderätt och oro som i förlängningen kan få ett våldsamt slut. Det skall inte accepteras. Ställ krav på att partnern söker psykiatrisk hjälp eller gör slut!
Citera
2026-08-31, 01:01
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Svartsjuka som det blir i förlänger om någon är sjukligt misstänksam är inte tecken på kärlek. Nej, det är ett symptom på sjukdom, en äganderätt och oro som i förlängningen kan få ett våldsamt slut. Det skall inte accepteras. Ställ krav på att partnern söker psykiatrisk hjälp eller gör slut!

Både och. Det är som sagt en dåligt presenterad kärlek. Något som i grunden är bra men som hon kanaliserar på ett neurotiskt sätt genom katastroftankar. Givetvis är det största felet här hennes (om vi ska tro TS beskrivning) men nu är det ju inte hon som ställer frågor i tråden utan han. Därför vänder sig mina råd till honom enbart.

Ja det stämmer att det skulle kunna etiketteras som sjukdom/äganderätt/risk för våldsamt slut/oacceptabelt. Fast det påverkar inte vilka råd han nu bör följa.

Frågan var ju inte vem som gjorde "fel", vem som ska skuldbeläggas och vem som varit dygdig och god. Vad jag var ute efter är att lösa problem.

Vi kan inte sitta här på Flashback och veta hurpass tungt TS väger kärleken till sin flickvän versus nackdelen med att få sin mobil genomsnokad. Kanske är hon bara en brud i mängden och han kan lätt få en lika bra tjej. Visst, isåfall kanske han väljer att göra slut. Eller så är det precis tvärtom och hon är jättebra för honom, han tycker det är principiellt fel att snoka i mobilen men egentligen stör han sig inte. Och isåfall behåller han tjejen. Oavsett vilket kan inte VI göra den avvägningen utan att veta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in