Citat:
Ursprungligen postat av
Kaukasus123
Hej Flashback!
Kille på 38 år med kvinnlig sambo på 33, nu till bekymret.
Hon tar och kollar igenom min telefon regelbundet trots att jag inte ger henne någon anledning att vara misstänksam, utan att be om lov. Men varenda sms från en kvinnlig kollega är tydligen "något skumt som pågår"
Jag känner att det här är olustigt och att min telefon är privat, men när jag säger det så är det tydligen mer misstänksamt.
Kollar aldrig själv igenom hennes telefon då hon faktiskt har rätt att få ha den för sig själv i mitt tycke.
Nu blev hon sur för att jag bytt pinkod.
Är det jag som är överkänslig eller är detta ett konstigt beteende?
Vad säger ni kvinnor på forumet ?
Det är ett
etikettsbrott. Man går inte in i folks mobiler utan vidare, utom om man har konkreta misstankar möjligtvis, men isåfall gäller det att man har rätt i sin misstanke.
Men ni behöver väl inte bråka och sura om det. LÖS DET! Hon busar, det kan du ta som förspel till att straffa henne eller liknande.
Förslag på lösning: Gör det dig något att hon ser sakerna i din mobil? Om inte, kan ni kanske uppfinna en kompromiss där du medger detta, men att hon kompromissar om något annat som du vill (t ex plikta med skitan).
Men om du däremot helt enkelt vill känna att du har ett privatliv i din mobil, eller att du kanske har något i den som inte ser så bra ut om hon får se det, så har du den moraliska rätten på din sida att säga nej till detta. Försök isåfall att förklara vad god etikett är när det gäller att få ha ett privatliv även i en relation. Har hon själv inget som hon vill hålla privat från dig, eller kan du fråga henne om precis allt och få ärligt svar, såsom vad hon körde för dirty talk med sina tidigare pojkvänner och sånt?
Personligen hade jag låtit tjejen kolla i mobilen då jag inte är så privat av mig inför mina närmsta. Om jag har något som ingen får se, hade jag åtminstone förklarat varför, typ att det hade med brottslighet att göra eller så, och inte med otrohet.
Tänk på att detta är känsliga ämnen. Även om det bara är 15% risk att detta är en dealbreaker för henne, fråga dig om det är så viktigt för dig med integritet inom relationen att du vill riskera förlora henne.
Man kan också fråga sig varför hon är så nojig om det inte finns något skumt att hitta. Om hon varit nojig 2-3 gånger, konfrontera henne. I värsta fall kan du ge henne en guilt trip (sista utvägen) och säga typ "nu har du misstänkliggjort mig 2-3 gånger, du har tittat i min mobil och inte hittat något. När är det nog? Hur länge ska jag behöva känna mig misstänkliggjord? Har inte alla rätt till ett privatliv sålänge de faktiskt inte är otrogna?".
Glöm inte att det är något positivt att hon är så orolig över att du ska vara otrogen. Det betyder att hon älskar dig. Så se det för vad det är - en (dåligt presenterad) kärleksförklaring. Säg "jag älskar dig". När hon vet det kommer hon inte känna alls lika stort behov av att spana på dig.