2026-08-20, 19:16
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Två separata spår här.

Jag instämmer i Hamassympatisörens syn på att BAMs verk är skräp. Hade Hamassympatisören nöjt sig med att skräpförklara skiten hade jag aldrig nämnt det i denna tråd.

Hamassympatisören nöjde sig inte med att skräpförklara skräpet, nej Hamassympatisören passade på att använda recensionsutrymmet åt judehat, blodslögn och spridandet av konspirationsteorier. Det är så hon gör varje gång hon skriver om en bok som tar upp terrorstaten babelstina.

Snart kommer Hamassympatisören recensera Anyurus nya terroristbok och då kommer hon återigen använda recensionsutrymmet åt att sprida konspirationsteorier, misstänkliggöra judar och delegitimera Israel.

I den krönika hon skrev baserat på resan med jihadpojkvännen Sanjin Pejkovic till Kosovo lyckas hon få in detta i slutet av texten: Hemkommen till ett Sverige som inför valet känns allt trängre funderar jag vidare på det, men också på vilken verklighet vi vanliga människor accepterar och vilka möjligheter till motstånd som finns. Tycker du det låter som en normal sak att skriva angående att vi har en demokratiskt vald regering och att det snart är val i Sverige? Jag tycker det låter som något en extremist skulle skriva.

Du hävdade att MB skrivit något om

Citat:
ett raffinerat estetiskt val

Det var det jag undrade över. Jag kan inte se något sådant i recensionen.
Citera
2026-08-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kanske för att det inte är kulturnyheter?

Jag märker att du inte har läst någon kultursida tidigare. GP Kultur har publicerat tusentals texter om Gazakriget.
Citera
2026-08-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Du hävdade att MB skrivit något om

Nej. Du såg inga citattecken. Alltså var det en tolkning.

Varför tror du inte att Hamassympatisören är judehatare och kommunist? Tror du att Hamassympatisören lajvar judehatare och kommunist?
Citera
2026-08-20, 21:49
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Nej. Du såg inga citattecken. Alltså var det en tolkning.

Varför tror du inte att Hamassympatisören är judehatare och kommunist? Tror du att Hamassympatisören lajvar judehatare och kommunist?

Inga citattecken men ett påstående - att MB kallar författarnas feghet för ett raffinerat estetiskt val. Det gör hon inte hur man än vänder och vrider på det (eller "tolkar" det).
Men det är bisak. Nej, jag tror inte att hon är vare sig kommunist eller Hamassympatisör. Det vill säga, jag får intrycket att hennes åsikter sitter ganska löst.
Citera
2026-08-21, 08:07
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte att hon är vare sig kommunist eller Hamassympatisör. Det vill säga, jag får intrycket att hennes åsikter sitter ganska löst.

Okej, jag föredrar som alltid att utgå från fakta. Hon deltar regelbundet i Palestinademonstrationerna i Göteborg som sker under Hamas, Hizbollahs, iranska regimens m fl flaggor. Hon har inget med konflikten att göra men skriver ett större antal artiklar i GP i ämnet som är fyllda med antisemitiska troper och ett propagandistiskt anslag, samt lyckas klämma in sin vidriga propaganda även i vanliga recensioner.
Citera
2026-08-21, 21:13
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Okej, jag föredrar som alltid att utgå från fakta. Hon deltar regelbundet i Palestinademonstrationerna i Göteborg som sker under Hamas, Hizbollahs, iranska regimens m fl flaggor. Hon har inget med konflikten att göra men skriver ett större antal artiklar i GP i ämnet som är fyllda med antisemitiska troper och ett propagandistiskt anslag, samt lyckas klämma in sin vidriga propaganda även i vanliga recensioner.

Tja, jag vet i sanningens namn ingenting om Palestinademonstrationerna i Göteborg. I en annan tråd hittade jag det här citatet av Jan Guillou:

Citat:
Palestinarörelsen i Göteborg skadar den palestinska frihetskampen och sprider glädje bland alla försvarare av Israels folkmord och på Expressen genom att tillåta den vedervärdiga terrororganisationen Hamas flaggor i demonstrationerna.

Det håller jag förstås med om.
Men dina påståenden om lögnaktig judehatande hora gör det svårt att diskutera sakligt, för att använda ett understatement.
Hur påläst eller övertygad Mikaela Blomqvist egentligen är i den här frågan är väl inte så lätt att veta. Det har alltid varit så att många bara hakar på. Palestinarörelsen är en gemenskap, där finns ett helt spann av människor som inte alltid vet om de är för en tvåstatslösning eller en upplösning av den judiska staten Israel eller något annat. De går på känn och har inte alltid så stora kunskaper. Det är därför det är mer givande, tycker jag, att läsa Bitte Hammargren, Cecilia Uddén, Göran Rosenberg, Jan Guillou och på sin tid Cordelia Edvardsson, som alla är kritiska till Israels politik men som bottnar i frågan på ett annat sätt än vissa av de yngre verkar göra. Jag är säker på att du inte håller med dem heller, men gör de dig lika ursinnig?
Du är personligt involverad och har tidigare skrivit att du har en koppling till regionen och har deltagit i strider. Det går inte att missta sig på att du känner djupt för frågan och det ska respekteras i sig, även om du uttrycker dig fult. På andra sidan finns det personer som känner lika djupt: som Anyuru, Farrokhzad och BAM. Det var därför jag ställde mig frågande till MB:s överslätning, raljans mot BAM -

Citat:
”aggressionens sårbarhet och charm”
”bitvis förvirrat”

BAM vill förstås inte framstå som lustiga, förvirrade, sårbara och charmiga. Har det möjligen med kvinnligt/manligt att göra, att det läses annorlunda än t.ex Anyuru.
Citera
2026-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Tja, jag vet i sanningens namn ingenting om Palestinademonstrationerna i Göteborg. I en annan tråd hittade jag det här citatet av Jan Guillou:

Den granskande sajten Doku har bevakat dessa demonstrationer. Det har även internationella organisationer mot antisemitism gjort. Likaså Expressen. Jag har länkat detta i tråden flera gånger.

Jag har så klart även själv granskat dessa demonstrationer från sidan och noterat vilka kändisar som går där. En gång när jag fotograferade deltagarna blev jag rentav konfronterad av en person i terroristsjal och var tvungen att krav maga-a vederbörande.

De som inte har granskat demonstrationerna är stadens stora tidning. Antar att de inte vill granska sig själva.

Citat:
Men dina påståenden om lögnaktig judehatande hora gör det svårt att diskutera sakligt, för att använda ett understatement.

Nej. Det går att diskutera sakligt om du vill. Jag har underbyggt alla mina anklagelser, inklusive de många tillfällen då hon blivit påkommen med att ljuga. Ibland är det jag som kommit med anklagelser om lögn, vid andra tillfällen är det författarkollegor som gjort det. Du skall inte tro att den här personen är populär i breda författarkretsar.

När jag använder den typen av språk är det medvetet. Det är ett sätt att visa att jag inte respekterar personen och att jag avskyr dennes ställningstaganden, antisemitism och lögner. Mikaela Blomqvist är rent objektivt en Hamasdyrkande judehatande hora.

Citat:
Hur påläst eller övertygad Mikaela Blomqvist egentligen är i den här frågan är väl inte så lätt att veta.

Hon saknar historisk kunskap och hennes tyckande baseras helt och hållet på balestinanarrativet. Till och med jag kan erkänna att det finns två sidor av denna konflikt, men det gör inte hon eller resten av babbelinaarörelsen.

Citat:
Det har alltid varit så att många bara hakar på. Palestinarörelsen är en gemenskap, där finns ett helt spann av människor som inte alltid vet om de är för en tvåstatslösning eller en upplösning av den judiska staten Israel eller något annat. De går på känn och har inte alltid så stora kunskaper. Det är därför det är mer givande, tycker jag, att läsa Bitte Hammargren, Cecilia Uddén, Göran Rosenberg, Jan Guillou och på sin tid Cordelia Edvardsson, som alla är kritiska till Israels politik men som bottnar i frågan på ett annat sätt än vissa av de yngre verkar göra. Jag är säker på att du inte håller med dem heller, men gör de dig lika ursinnig?

Jag blir aldrig ursinnig. Men du har rätt i att det är enklare acceptera personer som kommit till fel slutsats om de ändå tagit till sig andra sidans argument. Det är också lättare acceptera personer som är beredda att debattera och argumentera för sin sak, i stället för att som Hamasaktivisten vi diskuterar ägna sig åt prickskytte på motståndarna och aldrig ta debatt.

Citat:
Du är personligt involverad och har tidigare skrivit att du har en koppling till regionen och har deltagit i strider. Det går inte att missta sig på att du känner djupt för frågan och det ska respekteras i sig, även om du uttrycker dig fult.

Att jag har deltagit i strider tror jag aldrig jag skrivit men det slank av misstag ur mig häromdagen att jag gått Bahad 1, men det var relevant för den diskussionen att nämna varför jag seglat genom Tiransundet, vilket det inte är nu. Jag kan ha nämnt Golanibrigaden också, i förbifarten, men då förmodligen för att ta avstånd från Netanyahus deltagande i det fina elitförbandet Sayeret Matkal, som alltid fått göra sånt det blir filmer av. I Golani brukar det istället muttras om "finns det inga andra brigader i IDF än den första att skicka". Det är just ett sådant här deltagande på marken som gör att en person vet att det som skrivs i tidningarna är lögner. Det är vanliga reservister som gör jobbet i IDF och de vill inget hellre än att återvända hem till sina familjer och jobbet på Nvidia. De vill inte ha krig. Och om man inte tror att sina egna grannar och arbetskamrater hemma i Sverige är sadistiska mördare finns det ingen anledning att tro att israeliska soldater är det. Såvida man inte är rasist.

Citat:
På andra sidan finns det personer som känner lika djupt: som Anyuru, Farrokhzad och BAM. Det var därför jag ställde mig frågande till MB:s överslätning, raljans mot BAM -

BAM vill förstås inte framstå som lustiga, förvirrade, sårbara och charmiga. Har det möjligen med kvinnligt/manligt att göra, att det läses annorlunda än t.ex Anyuru.

Jag tycker inte man behöver "känna" inom geopolitiken när det finns fakta att förhålla sig till. De lögner Blomqvist och Anyuru spred under krigets första år har samtliga debunkats. Det fanns ingen svält. Det dödades inte särskilt många civila i förhållande till antalet terrorister. Osv. Anyuru har för övrigt hyllat "motståndsaxeln" med Iran, Hizbollah, Huthis och Hamas. Visste du det? Hur kan det inte ha blivit en stor skandal?
Citera
2026-09-18, 14:47
Medlem
Oscar Westerholm recenserar i Göteborgs-Posten "Upplyst sten" av Hamas-anhängaren Johannes Anyuru.

Anyuru har kritiserats av Svenska kommittén mot antisemitism för sin antisemitism: https://skma.se/2025/08/sa-aktiveras-antisemitiska-troper-och-sa-nedsablas-den-som-papekar-det/

Sokolow beskriver Anyurus språkbruk:

Citat:
Med ord som ”schackra” och påståenden om ”etnisk överhöghet” och ”det utvalda folket” använder Anyuru uttryck som historiskt är tydligt färgade av ett antisemitiskt språkbruk

Johannes Anyuru skriver så här på Instagram:

Citat:
I refuse to read a single world leader's remarks on this.
I only care about Palestinians otg their thoughts and needs.
& Axis of Resistance.

Axis of Resistance = Hamas, Hizbollah, Syrien, Iran och Huthierna. Han ställer sig därmed bakom terrorism och terrorstater.

Han delar också följande text:

Citat:
Gaza har gett över takt pinnen till oss! Oavsett vad som händer nu är vår uppgift att eskalera för att krossa sionismen en gång för alla. Bara så kan vi hedra alla martyrer

Johannes Anyuru är med andra ord fullblodsterrorist.

Men om detta skriver Oscar Westerholm inget i sin recension. Han ansluter sig istället till Anyurus fantasier och lögner genom att skriva:

Citat:
Folkmordet pågår alltjämt med oförminskad styrka.

Oscar Westerholm framför ingen bevisning för den grövsta anklagelse som finns, nämligen folkmordets, eller hur det kan pågå med "oförminskad styrka" trots vapenvila och mat i överflöd. Dessutom leder detta oreflekterade ordval till en språklig och logisk kortslutning. Om ett tillstånd av vapenvila, där striderna mer eller mindre har upphört och matbrist inte råder, likställs med ett folkmord på dess absoluta maxnivå – hur farligt var då kriget? Genom att kalla detta för "oförminskad styrka" sätter Westerholm rent semantiskt ett likhetstecken mellan fredligare omständigheter och det aktiva kriget, vilket per definition förminskar allvaret i de faktiska stridigheter som pågick tidigare. Det är ett slappt, uppskruvat språkbruk som ironiskt nog biter sig självt i svansen.

Oscar Westerholm sprider i sin recension även denna lögn:

Citat:
För några veckor sedan skröt Israels säkerhetsminister Itamar Ben-Gvir om att Israel bygger en anläggning för att avrätta Palestinier inför åskådare.

Förslaget handlar i själva verket om dödsstraff för terrordömda. Det är oklart om Westerholm missat den detaljen eller om han helt enkelt betraktar alla palestinier som terrorister – för honom tycks det i alla fall vara sak samma.

Att israeliska experter i SR dessutom ifrågasatt om anläggningen överhuvudtaget existerar, eller att "åskådarna" i förslaget inte handlar om någon publikläktare utan om anhöriga (precis som vid avrättningar i USA), stoppar givetvis inte Westerholm från att snickra ihop en god historia.

Westerholm lyckas alltså med konststycket att missa Anyurus terrorhyllningar, klanta till det med logiken kring folkmordet och dessutom klumpa ihop vanliga palestinier med terrordömda. Man kan ju tycka att en kulturskribent på GP borde ha lite bättre koll på vad han faktiskt sitter och skriver. Men med Jenny Hamas som kritikredaktör är Israelhatet som vanligt överordnat språklig precision.
Senast redigerad av Petronius 2026-09-18 kl. 14:56.
Citera
2026-09-19, 22:50
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Oscar Westerholm recenserar i Göteborgs-Posten "Upplyst sten" av Hamas-anhängaren Johannes Anyuru.

Anyuru har kritiserats av Svenska kommittén mot antisemitism för sin antisemitism: https://skma.se/2025/08/sa-aktiveras-antisemitiska-troper-och-sa-nedsablas-den-som-papekar-det/

Sokolow beskriver Anyurus språkbruk:

Johannes Anyuru skriver så här på Instagram:

Axis of Resistance = Hamas, Hizbollah, Syrien, Iran och Huthierna. Han ställer sig därmed bakom terrorism och terrorstater.

Han delar också följande text:

Johannes Anyuru är med andra ord fullblodsterrorist.

Men om detta skriver Oscar Westerholm inget i sin recension. Han ansluter sig istället till Anyurus fantasier och lögner genom att skriva:

Oscar Westerholm framför ingen bevisning för den grövsta anklagelse som finns, nämligen folkmordets, eller hur det kan pågå med "oförminskad styrka" trots vapenvila och mat i överflöd. Dessutom leder detta oreflekterade ordval till en språklig och logisk kortslutning. Om ett tillstånd av vapenvila, där striderna mer eller mindre har upphört och matbrist inte råder, likställs med ett folkmord på dess absoluta maxnivå – hur farligt var då kriget? Genom att kalla detta för "oförminskad styrka" sätter Westerholm rent semantiskt ett likhetstecken mellan fredligare omständigheter och det aktiva kriget, vilket per definition förminskar allvaret i de faktiska stridigheter som pågick tidigare. Det är ett slappt, uppskruvat språkbruk som ironiskt nog biter sig självt i svansen.

Oscar Westerholm sprider i sin recension även denna lögn:

Förslaget handlar i själva verket om dödsstraff för terrordömda. Det är oklart om Westerholm missat den detaljen eller om han helt enkelt betraktar alla palestinier som terrorister – för honom tycks det i alla fall vara sak samma.

Att israeliska experter i SR dessutom ifrågasatt om anläggningen överhuvudtaget existerar, eller att "åskådarna" i förslaget inte handlar om någon publikläktare utan om anhöriga (precis som vid avrättningar i USA), stoppar givetvis inte Westerholm från att snickra ihop en god historia.

Westerholm lyckas alltså med konststycket att missa Anyurus terrorhyllningar, klanta till det med logiken kring folkmordet och dessutom klumpa ihop vanliga palestinier med terrordömda. Man kan ju tycka att en kulturskribent på GP borde ha lite bättre koll på vad han faktiskt sitter och skriver. Men med Jenny Hamas som kritikredaktör är Israelhatet som vanligt överordnat språklig precision.
Jag antar att du blir extra provocerad av personer som Anyuru eftersom det var tänkt att de skulle vara antieuropeiska, inte antisionistiska. Han skulle kalla svenskar för nazister, inte vända sig emot dig. Du känner dig förrådd av honom.

Men nu är det för sent för nya snilleblixtar. Israel är en terrorgrupp och alla har insett det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in