Citat:
Ursprungligen postat av
Kimbo7
Tja, jag vet i sanningens namn ingenting om Palestinademonstrationerna i Göteborg. I en annan tråd hittade jag det här citatet av Jan Guillou:
Den granskande sajten Doku har bevakat dessa demonstrationer. Det har även internationella organisationer mot antisemitism gjort. Likaså Expressen. Jag har länkat detta i tråden flera gånger.
Jag har så klart även själv granskat dessa demonstrationer från sidan och noterat vilka kändisar som går där. En gång när jag fotograferade deltagarna blev jag rentav konfronterad av en person i terroristsjal och var tvungen att
krav maga-a vederbörande.
De som inte har granskat demonstrationerna är stadens stora tidning. Antar att de inte vill granska sig själva.
Citat:
Men dina påståenden om lögnaktig judehatande hora gör det svårt att diskutera sakligt, för att använda ett understatement.
Nej. Det går att diskutera sakligt om du vill. Jag har underbyggt alla mina anklagelser, inklusive de många tillfällen då hon blivit påkommen med att ljuga. Ibland är det jag som kommit med anklagelser om lögn, vid andra tillfällen är det författarkollegor som gjort det. Du skall inte tro att den här personen är populär i breda författarkretsar.
När jag använder den typen av språk är det medvetet. Det är ett sätt att visa att jag inte respekterar personen och att jag avskyr dennes ställningstaganden, antisemitism och lögner. Mikaela Blomqvist är rent objektivt en Hamasdyrkande judehatande hora.
Citat:
Hur påläst eller övertygad Mikaela Blomqvist egentligen är i den här frågan är väl inte så lätt att veta.
Hon saknar historisk kunskap och hennes tyckande baseras helt och hållet på balestinanarrativet. Till och med jag kan erkänna att det finns två sidor av denna konflikt, men det gör inte hon eller resten av babbelinaarörelsen.
Citat:
Det har alltid varit så att många bara hakar på. Palestinarörelsen är en gemenskap, där finns ett helt spann av människor som inte alltid vet om de är för en tvåstatslösning eller en upplösning av den judiska staten Israel eller något annat. De går på känn och har inte alltid så stora kunskaper. Det är därför det är mer givande, tycker jag, att läsa Bitte Hammargren, Cecilia Uddén, Göran Rosenberg, Jan Guillou och på sin tid Cordelia Edvardsson, som alla är kritiska till Israels politik men som bottnar i frågan på ett annat sätt än vissa av de yngre verkar göra. Jag är säker på att du inte håller med dem heller, men gör de dig lika ursinnig?
Jag blir aldrig ursinnig. Men du har rätt i att det är enklare acceptera personer som kommit till fel slutsats om de ändå tagit till sig andra sidans argument. Det är också lättare acceptera personer som är beredda att debattera och argumentera för sin sak, i stället för att som Hamasaktivisten vi diskuterar ägna sig åt prickskytte på motståndarna och aldrig ta debatt.
Citat:
Du är personligt involverad och har tidigare skrivit att du har en koppling till regionen och har deltagit i strider. Det går inte att missta sig på att du känner djupt för frågan och det ska respekteras i sig, även om du uttrycker dig fult.
Att jag har deltagit i strider tror jag aldrig jag skrivit men det slank av misstag ur mig häromdagen att jag gått Bahad 1, men det var relevant för den diskussionen att nämna varför jag seglat genom Tiransundet, vilket det inte är nu. Jag kan ha nämnt Golanibrigaden också, i förbifarten, men då förmodligen för att ta avstånd från Netanyahus deltagande i det fina elitförbandet Sayeret Matkal, som alltid fått göra sånt det blir filmer av. I Golani brukar det istället muttras om "finns det inga andra brigader i IDF än den första att skicka". Det är just ett sådant här deltagande på marken som gör att en person vet att det som skrivs i tidningarna är lögner. Det är vanliga reservister som gör jobbet i IDF och de vill inget hellre än att återvända hem till sina familjer och jobbet på Nvidia. De vill inte ha krig. Och om man inte tror att sina egna grannar och arbetskamrater hemma i Sverige är sadistiska mördare finns det ingen anledning att tro att israeliska soldater är det. Såvida man inte är rasist.
Citat:
På andra sidan finns det personer som känner lika djupt: som Anyuru, Farrokhzad och BAM. Det var därför jag ställde mig frågande till MB:s överslätning, raljans mot BAM -
BAM vill förstås inte framstå som lustiga, förvirrade, sårbara och charmiga. Har det möjligen med kvinnligt/manligt att göra, att det läses annorlunda än t.ex Anyuru.
Jag tycker inte man behöver "känna" inom geopolitiken när det finns fakta att förhålla sig till. De lögner Blomqvist och Anyuru spred under krigets första år har samtliga debunkats. Det fanns ingen svält. Det dödades inte särskilt många civila i förhållande till antalet terrorister. Osv. Anyuru har för övrigt hyllat "motståndsaxeln" med Iran, Hizbollah, Huthis och Hamas. Visste du det? Hur kan det inte ha blivit en stor skandal?