2026-08-20, 20:31
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?
Jätte svår fråga. Jag hade 340k i grundlön men tjänade 90k i ob och övertid för 19år sedan. Jag jobbade inom verkstad i tillverkning och var mitt uppe i livet.

Barn hus 2 bilar det blev inte mycket över på den tiden. Vad folk tjänar i dag har jag ingen aning om jag är sjukpensionär sedan 18år tillbaka
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-20 kl. 20:33.
Citera
2026-08-20, 20:33
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
När du dör kommer du ha x antal miljoner på kontot och en massiv ånger att du bara sparade och inte levde.

Inga barn antar jag som kommer att ärva.

Allt går till allmänna arvsfonden.

Grattis!

Mm det blir väl typ så.
Men planen är väl pension tidigt. Då kanske man kan unna sig något.
Citera
2026-08-20, 20:47
Medlem
NYZ367s avatar
Det är därför jag fokuserar på gubben som hade en miljon på sparkontot.
Varför spara när du inte ens har barn och släktingar som du aldrig ser?

Han måste ha spelat något måste han gjort? Gubben hade inget liv han reste aldrig nykterist och inga kvinnor eller män.

Att jag inte har ett fett liv säger sig självt massor av vuxna barn och små barnbarn på en förtidspension flera skilsmässor i bagaget. Mitt första hus köpte jag 1992 när jag var 31 år för 500 000kr Hade jag aldrig flyttat hade jag kunnat sålt det för 2.5 miljoner.

Detta var i Skövde.
Citera
2026-08-20, 20:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Finns det ett samband mellan hög lön och någorlunda stor förmögenhet?

Man hör ju väldigt ofta hur väldigt många ökar utgifterna i takt med att inkomsterna ökar?
Nej, man blir inte rik på de stora inkomsterna, utan på de små utgifterna. Gammalt ordspråk.
Citera
2026-08-20, 20:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En vanlig driftig person i 40 års åldern borde ha minst 1 miljon kr i likvida medel.
Tänk på att tex. aktier, aktiefonder och obligationer inte är likvida medel.
Citera
2026-08-20, 20:57
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Det är därför jag fokuserar på gubben som hade en miljon på sparkontot.
Varför spara när du inte ens har barn och släktingar som du aldrig ser?

Han måste ha spelat något måste han gjort? Gubben hade inget liv han reste aldrig nykterist och inga kvinnor eller män.

Att jag inte har ett fett liv säger sig självt massor av vuxna barn och små barnbarn på en förtidspension flera skilsmässor i bagaget. Mitt första hus köpte jag 1992 när jag för 500 000kr Hade jag aldrig flyttat hade jag kunnat sålt det för 2.5 miljoner.

Detta var i Skövde.

Rik i dag beror på om du aldrig skiljt dig och sålt nu för tiden efter 2010?
Jag köpte ett nytt hus 1992. Då man räknade aldrig ett hus som en bra investering men det var 100gånger bättre än att hyra och sedan flytta och inte tjäna en krona då var normalt. Äga medförde en risk
Jag minns när min farfar sade runt 1980 Xxxxx sälj aldrig skogsmark.

Han fick rätt efter 40 år vilken 16 åring tänker på vad som är bra i framtiden om 40 år?
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-20 kl. 21:07.
Citera
2026-08-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tänk på att tex. aktier, aktiefonder och obligationer inte är likvida medel.

Du pratar med ett proffs! Jag ägde ett investment bolag i 11 år.

Likvida medel:

Fysiska kontanter
Pengar på företagskonto/ privat bankkonto
Kortfristiga placeringar.

Som sagt en driftig person 40+ borde ha 1 miljon i likvida medel.

Min åsikt.
Citera
2026-08-20, 21:12
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
När du dör kommer du ha x antal miljoner på kontot och en massiv ånger att du bara sparade och inte levde.

Inga barn antar jag som kommer att ärva.

Allt går till allmänna arvsfonden.

Grattis!

Varför skulle man inte ha barn för det?
Citera
2026-08-20, 21:24
Medlem
Citat:
Nej, man blir inte rik på de stora inkomsterna, utan på de små utgifterna. Gammalt ordspråk.

Det finns ett klart samband hög lön och stor förmögenhet, finns ju inget motsatsförhållande här du kan tjäna en miljon i månaden med samma utgifter som en städare, ofta tvärtom låg lön tvingad till dyr hyreslägenhet etc
Citera
2026-08-20, 21:34
Medlem
Citat:

Som är trams om vi pratar att bli rik. Ordnar ekonomi är typ vad små utgifter räcker till
Citera
2026-08-20, 21:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Som är trams om vi pratar att bli rik. Ordnar ekonomi är typ vad små utgifter räcker till
Trams skulle jag inte säga, det ligger en hel del i det.
Citera
2026-08-20, 21:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det finns ett klart samband hög lön och stor förmögenhet, finns ju inget motsatsförhållande här du kan tjäna en miljon i månaden med samma utgifter som en städare, ofta tvärtom låg lön tvingad till dyr hyreslägenhet etc
Högavlönade drar ofta på sig betydligt större konstnader och har svårt att ställa om i det fall inkomsterna minskar. Finns många exempel på folk med små inkomster som har mycket solid ekonomi. Samma gäller förresten företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in