2026-08-19, 20:13
Medlem
Hur man än vrider & vänder på detta så är det förståss förödande sorgligt för det överlevande barnets enorma förlust av sin familj.
Sedan är det såklart vansinnigt idiotiskt att sitta som förare med sin nära & kära familj & inte respektera pågående vägarbete & trafiksituation.
Att under dessa förhållanden ge sej på vansinnesomkörning där det är heldragen linje, flera orange varningsskyltar, lång kö med bilar & omkörningsförbud, är vansinnigt ansvarslöst.
Idioten som körde uppmärksammade inte ens en stor lastbil.
Dessvärre finns det för många sådana idioter & dessutom är inte den sista idioten född ännu.
Citera
2026-08-20, 01:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Det var alltså en utländsk familj?!
Vilken skräll

Det är väl inte klarlagt? Men även om det vore sant att så måste vårt vägnät fungera för turister också. Skäms Trafikverket!!

Jag har kört bil i Europa, Asien och USA. Både höger och vänstertrafik. Det har varit enkelt i alla länder med vägarbeten, ofta helt separerade filer med plastplintar fyllda med sand/vatten, varannan vit/röd.

I Sverige: ”äh, vi målar en gul linje… billigt! Mer pengar till personalfesten!
Citera
2026-08-20, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är väl inte klarlagt? Men även om det vore sant att så måste vårt vägnät fungera för turister också. Skäms Trafikverket!!
Familjen är bosatt i Stockholm. Det är fastslaget flera gånger i tråden.
Frågan är vad dom har för ursprung när man inte kan lokalisera någon släkt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har kört bil i Europa, Asien och USA. Både höger och vänstertrafik. Det har varit enkelt i alla länder med vägarbeten, ofta helt separerade filer med plastplintar fyllda med sand/vatten, varannan vit/röd.

I Sverige: ”äh, vi målar en gul linje… billigt! Mer pengar till personalfesten!

Men har du kört den aktuella sträckan som vi pratar om?

Det är en vanlig gammal svensk landsväg med fullbreda vägrenar som givits mötesseparation med vajerräcke och blivit 2 - 1 väg utan andra åtgärder. Nu har Trafikverket schaktat bort hela det sydgående spåret och låter trafiken samsas på det fd. norrgående som förvisso har två körfält - men smala, smala.

Det finns helt enkelt inte plats att sätta ut dina plastplintar eller annan fysisk separation mellan nord och sydgående trafik.

Det är helt enkelt Trafikverkets gamla synder och tillkortakommanden som hoppar upp och biter oss alla i röven. Till priset av 3 liv och en ödelagd familj. Här och nu.
Andra har dött tidigare i Trafikverkets misstag, andra kommer dö senare, eftersom vår mest korrupta myndighet halsstarrigt vägrar inse att man är fel ute.

Jag körde igenom halva bygget i går kväll, och ser hur mycket fel som helst - trots det som hänt. Ber att få komma tillbaks på det senare - nu måste jag jobba.
Citera
2026-08-20, 14:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Hehe. Du vet inte vem du för dialog med. Körkort sedan tidigt 70-tal. Aldrig varit med om en trafikolycka.

Du menar alltså, som skrivbordsryttare, att olycksorsaken är känd? Det finns massor att lära från varje olycka.
Vad mitt körkort har med saken att göra behöver du inte förklara.

Så du är 90 år,dricker sprit o rider ut i en strid nu totalt chanslös?

Kan du då förklara varför man skall tillsätta en haverikommision för att utreda en känd olycksorsak.

Föraren avliden har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik

En haverinommision tillsätts för att ta reda på vad som orsakade olyckan,fel i fordon,skepp ellwr luftfartyg eller vad som gick fel i efterföljande räddningsarbete.

Gå på flaskan nu och förklara vad som skall utredas

Tack på förhand
Citera
2026-08-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Så du är 90 år,dricker sprit o rider ut i en strid nu totalt chanslös?

Kan du då förklara varför man skall tillsätta en haverikommision för att utreda en känd olycksorsak.

Föraren avliden har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik

En haverinommision tillsätts för att ta reda på vad som orsakade olyckan,fel i fordon,skepp ellwr luftfartyg eller vad som gick fel i efterföljande räddningsarbete.

Gå på flaskan nu och förklara vad som skall utredas

Tack på förhand

Håll dig till ämnet. Jag är inte 90, dricker inte sprit och chanslös mot vad?
Jag har varit haveriutredare inom områden som du inte ens kan ana dig till.
Det man lär sig är att oavsett redan tydliga orsaker (i detta fall en vårdslös förare) så finns mängder med information man får fram som kan hjälpa till att förhindra kommande olyckor.
Om du inte förstår det, så sluta gärna vara så dogmatisk.
Citera
2026-08-20, 14:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Håll dig till ämnet. Jag är inte 90, dricker inte sprit och chanslös mot vad?
Jag har varit haveriutredare inom områden som du inte ens kan ana dig till.
Det man lär sig är att oavsett redan tydliga orsaker (i detta fall en vårdslös förare) så finns mängder med information man får fram som kan hjälpa till att förhindra kommande olyckor.
Om du inte förstår det, så sluta gärna vara så dogmatisk.

Den typen av haverikomission är inte aktuell här ändå , i andra länder med stor försäkringsbelopp kan det se annorlunda ut.

Där har man arbetat i stil med flyghaverikommisioner och (på glödlampstiden) även tittat på om trådarna var varma när glaset sprack vid crashen för att utreda om x eller y hade bromsat - för och avgöra skuldfrågor.

Nu behöver man inte ta till så kompliserade åtgärder gamle man
Citera
2026-08-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Den typen av haverikomission är inte aktuell här ändå , i andra länder med stor försäkringsbelopp kan det se annorlunda ut.

Där har man arbetat i stil med flyghaverikommisioner och (på glödlampstiden) även tittat på om trådarna var varma när glaset sprack vid crashen för att utreda om x eller y hade bromsat - för och avgöra skuldfrågor.

Nu behöver man inte ta till så kompliserade åtgärder gamle man

Hehe. Ja, du vet ju. Kollat på Haverikommissionen på Discovery, märker jag. Jodå, man lär sig ett och annat där. Tror du föraren blinkade? Kanske bäst att ta redan på... Hihi.
Citera
2026-08-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Ett barn på 4 år har blivit av med sina föräldrar och ett syskon. Vem hjälper barnet med begravning och boendet? Hade föräldrarna arbeten i Sverige. Vart och vem ska ta hand om barnet?? Barnet är ju den enda arvingen. Ett barn som kanske ännu inte fått reda på att dennes föräldrar och syskon är döda. Hur hanterar de sociala myndigheterna detta. Är barnet svensk medborgare och var de tre avlidna svenska medborgare. Vi är nog många som vill ta hand om barnet. Vi får hoppas att de sociala myndigheterna sköter detta varsamt och ser till att barnet får det bra. Sedan att de ser till att hemmet som barnet bodde, fotograferar allt. Ställer in allt i något förråd tills barnet blir så gammal att denne kan bestämma vad som ska finnas kvar. Detta kanske kostar pengar men ett litet barn, ska inte behöva förlora allt.
Det är väl bara att de skickar HEM ungen därifrån den kommer. Uppenbart att det är kanacker. Ingen förlust.
Citera
2026-08-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisiaMaris
Så här står det i SvD:

Söker anhöriga
”Polisen har utan framgång försökt underrätta anhöriga till de tre personer som omkom, ett arbete som försvåras av att personerna i bilen hade en relation till varandra, säger polisens presstalesperson Tamara Fuentes.

– Vi bedömer det som osannolikt att få tag på anhöriga den närmsta tiden utifrån de uppgifter som vi har fått till oss just nu.”

Vad menas med det? Finns det inga anhöriga?

Typ att anhöriga finns i något annat land som inte har en ordnad folkbokföring.
Palestina, Somalia osv.
Citera
2026-08-20, 19:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Typ att anhöriga finns i något annat land som inte har en ordnad folkbokföring.
Palestina, Somalia osv.
Skitsnack.
Kom med fakta eller håll käften.
Citera
2026-08-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Skitsnack.
Kom med fakta eller håll käften.
Vadå skitsnack? Enda landet jag kan komma tänka på inom europa är annars etniska rumäner, då många har 1barn i många generationer, är då båda vuxna föräldrar döda saknas anhöriga
Citera
2026-08-20, 21:37
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joufor84
Jag tror snarare att själva frontalkrocken skedde en bit bakom det skadade vajerräcket, vilket tyder på att lastbilschauffören troligtvis försökt väja. Personbilsföraren kan ha varit distraherad av ex mobil och missat att det blir en skarp kurva, eller trött/påverkad och kört rakt fram, kommit över motsatt körfält och rätt in i lastbilens vänstra del på fronten, vilket räcker att det ska bli förödande konsekvenser, sedan tappade lastbilen kontroll och skenade till motsat färdriktning.. även där ett tecken på att främre hjulupphängning kan ha blivit skadat och svängt vänster
Det jag inte riktigt får ihop är den gröna (förmodligen den omkörda) lastbilens position. På ABs bild ser man att den trots allt står ganska långt ifrån kollisionsplatsen om den var bakom där DSV-bilen står. Det ser ju ut som personbilen hade gott om plats att klämma sig in framför den gröna bilen för att undkomma kollision. Glöm inte det faktum att den gröna lastbilen har en stoppsträcka också så han borde ha sett olyckan och ställt sig på bromspedalen en bra bit till höger utanför bild.

Jag är väl bekant med vägsträckan och kan säga att fotot är taget med ett tele från ett relativt stort avstånd vilket gör att perspektivet trycks ihop. Avstånd i fotot är större i verkligheten än man kan tro och högerkurvan är inte alls så tight som bilden ger intryck av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in